Annons

Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

1
Hej! Har så smått börjat fundera på att byta min Volvo till en ny Ceed GT. Nu sitter jag och klurar på vilket utrustningspaket som är mest prisvärt. Här i Finland finns det två utrustningspaket att välja mellan. GT pack1 eller pack2. Pack 1 innehåller i princip "allt"som finns i utrustningsväg, förutom 7" navigator och panorama soltaket, som tillkommer i pack2 till ett pris av ca. 2200 Euro. Soltaket klarar jag mig utan, men hur är det med stereon? Är det någon annan skillnad mellan 4,3" och 7" stereon än navigatorn? Är det Större högtalare eller några andra finesser i 7 tummaren som saknas i den mindre?
Ni som äger eller har provkört en Ceed GT, hur är det med däckljudet? Tycker att det klagas på alldeles för högt däckljud i de flesta tester jag har läst. Tyvärr finns det ingen GT till provkörning hos återförsäljaren :thumbdown: , så jag har inte möjlighet att bilda mig någon egen uppfattning.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.
Annons

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

2
Nej hjälp nu en kanske blivande Kia ägare. ;) Har kommit så långt nu att det blir en med navigator och soltak om det blir affär. Det enda jag är tveksam till är hur det är med däckljudet. Ni som har en eller har provkört, vad tycker ni? Vad skulle ni jämföra med? Det finns inte en enda Ceed gt att provköra ens hos importören så jag har inget att jämföra med.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

3
jenu skrev:Nej hjälp nu en kanske blivande Kia ägare. ;) Har kommit så långt nu att det blir en med navigator och soltak om det blir affär. Det enda jag är tveksam till är hur det är med däckljudet. Ni som har en eller har provkört, vad tycker ni? Vad skulle ni jämföra med? Det finns inte en enda Ceed gt att provköra ens hos importören så jag har inget att jämföra med.
Du får prova en vanlig om d finns :) E nog ingen större skillnad på dem med vägljudet....
Top-notch Сasual Dating

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

4
Tack MR_ L, det där lät positivt. :) Farsgubben har en 2016 års"vanlig" Ceed och den har jag kört åtskilliga gånger och tycker att den är fullt godtagbar med tanke på det usla vägnätet vi har här. Ser ju att du MR_L har en GT också. Hur tycker du att komforten är annars i t.ex stadstrafik jämfört med en vanlig Ceed? Läste ett Teknikens värld test från 2014 där de tyckte att Ceeden var alldeles för struttig och hoppig i stadstrafik. Har dock läst andra test där de tycker att komforten är fullt godtagbar. Det är inte lätt med sådana här I-lands problem ska ni veta. :lol: Är ju mest rädd för att man köper en och får sig en kalldusch på första provturen, när den inte alls går som man har föreställt sig. :(
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

5
Nu verkar ju själva däcken ha stor betydelse, det som är tyst på bil A är högljutt på bil B. Frugans sportage bullrade rejält, men efter vi köpte nya sommarsulor blev bilen tyyyyyst.

Originaldäcken 17" som satt på min ceed -15 är Hankook, de väsnas (jag kan leva med det, tycker tidningarna överdriver på denna punkt) men jag kommer testa annat däckmärke när det är dags för byte. Detta då min ceed blev mycket tystare med nokian hakka 8 dubbdäck på asfalt än med hankook sommardäck som satt på 17" fälgarna. Likaså gick bränsleförbrukningen ned sen jag satte på vinterdäcken, alltså är just den hankook modellen helt enkelt usla.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

7
Jo, däcken i sig själva har stor betydelse. Ceed GT kommer med Michelin Pilot Sport 3 däck som standard. Dessa skall´vara särskilt utprovade att fungera bra på Ceeden läste jag, då det har klagats på högt däckljud i allehanda tester. Så man får ju förmoda att de är de bästa däcken då, i varje fall i 225/40-18 dimension som GT:n har.
Ett annat bullrigt sommardäck är Continental Sport Contact 2, som ju är en gammal version dock, men som faktiskt säljs ännu i dag. Dessa kom standardmonterade på min nuvarande Volvo, och de bullrar något otroligt störande speciellt på lite grövre asfalt. Med de dubbfria Continental Viking Contact 5 däcken jag har på vintern blir det verkligen TYST i bilen. Det enda som hörs är ett svagt sus från däcken. Så däcken spelar faktiskt en stor roll.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.

Re: Ceed stereo, 4,3" eller 7"?

8
Hej igen! Får uppdatera min egen tråd nu. Det blev bilbyte till slut efter många våndor och funderingar :) . En Ceed GT Deluxe White, med GT Pack 2 eller GT+ som det heter i Sverige. Fick köpa nya vinterdäck och fälgar. Fastnade till slut för BM Shadow fälgar i dimension 8x18 tum med Continental Viking contact 6 dubbfria däck. Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med både bilen och vinterdäcken. Inget besvärande vägljud alls. Går i stort sett lika tyst som min föregående Volvo S 40. Ett litet problem har jag dock haft som jag fixade själv. Vid körning på dålig väg hade jag ett skrammel från mittkonsolen :evil: . Eftersom jag är allergisk mot skrammel så felsökte jag själv och kom fram till att det var det öppningsbara locket till förvaringsutrymmet mellan framstolarna som skramlade. Locket satt lite löst trots att det var låst med "plastflärpen". Löstes med två tunna gummilister under locket. Tyckte inte det var värt att åka in på verkstan för det lilla felet. Dock har bilen ganska hård fjädring,så jag är väl lite rädd för att det så småningom kan uppenbara sig mer skrammel med tanke på våra dåligt underhållna vägar. Men jag ger bilen en stor :thumbup: trots allt. En enormt trevlig bil att köra.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"