Annons

Montera LED extraljus i "skylthållare, hjälp?

1
Jag har tre extraljus, 180mm led. Dessa väger ihop 6,3 kilo (första länken)
Jag har en skylthållare av typen quick-light, den har 7 hål 5-6 mm i diameter för infästning (andra länken)

Tänkte väl inte direkt på vikten, trodde de vägde lika lite som de tre SIM 225mm "vanliga" som jag hade innan.

Till frågorna.
Håller det att sätta fast hållaren enbart i plasten med självborrande skruv med platt huvud?
Eller måste de fästas på annat vis?
År inte vidare händig så i plasten kan jag klara, men mer avancerat.....nä.

http://www.prestandabelysning.se/pbe180 ... ljus/433-0

http://www.quick-light.se/

Någon som bor nära Kronobergs län som kan göra jobbet mot ersättning?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Montera LED extraljus i "skylthållare, hjälp?

3
HellboyElvis skrev:Det funkar om du använder alla hålen till att fästa med och använder rejäla skruvar.
Sen bör du nog ha stabiliseringsstag till alla lyktorna också, som du fäster i grillen på ett lagom diskret sätt.
Så minimerar du vibrationerna och belastningen på skylthållaren.
Tack, HellboyElvis, uppskattas. :)
Absolut, stagen blir m8, litet vinkeljärn och gängstav i lyktan (mellan de tre) samt stag till grillen från de yttersta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Montera LED extraljus i "skylthållare, hjälp?

5
Grovleken på stagen och dylikt spelar ingen roll mer än extra vikt.

Iaf om allt sätts i plastfronten. Näe, kolla in min tråd om hur extraljushållaren ska monteras på moderna bilar utan riktiga kofångare, i krockbalken. Det är det enda som kommer ge en stabil montering med en vikt på sakerna på totalt ca 8kg.

Plastfronten sitter med lite clips ute i kanterna, inget som håller den mitt inunder, tänk dig hur mycket ljuset kommer fladdra för hela fronten skakar vid gupp.
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=120&t=3479
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Montera LED extraljus i "skylthållare, hjälp?

7
Kolla vart de flesta originalsatser monteras. Krockbalken, i volvos sats fpr man med en specialborr som har olika diametrar just för att borra plasten och balken i samma sväng och få hålen centrerade mot varandra.

På kian är de förmarkerade hålen i frontplasten matchade mot den enda plana ytan på krockbalken samt att man då hamnar i mellanrummet för skumplasten bakom höljet.

Slump? Knappast.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

8
Ok.
Tro mig, jag håller med att det blir stabilare/bättre montering i balken och att det ev. finns bilmärken som har förutbestämda punkter att fästa tillbehör i. Men en auktoriserad verkstad får inte göra åverkan på säkerhetsrelaterade balkar som inte avsedda för det. Jag kan inte svara på om Kia har det just nu, jag vet bara att jag brukar aldrig röra balkarna när jag monterar tillbehör ☺
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"