Annons

Problem med klädsel förarsäte

1
Upptäckte igår att jag fått en fläck på förarsätet där klädseln är alldeles luddig/uppfransad.

Ca 7cm omkrets och blir där vänster bakficka hamnar då man sitter, ingen annan plats i bilen eller förarstolen har fått detta. Till saken hör att jag aldrig har något i mina bakfickor då jag inte ens har en plånbok, har alla pengar och kort i fodralet till mobilen. Använder 99% av min tid vanliga jeans, så jag kan inte finna annan orsak är tillverkningsfel på tyget just där, om det berode på mina kläder skulle ju motsvarande del där höger bakficka hamnar ha samma märken.

Så slitage pga mig utesluter jag, aldrig haft arbetskläder eller något strävt/vasst på mig i bilen. Äger inga kläder med kardborrband heller.

Någon mer som haft problem med klädseln i sin nya ceed ?
Jag har en SE 2 2015.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

3
Skulle gissa på en nit på jeansfickan som raspar upp klädseln.
Vänstersidan är ju mest utsatt också pga in- och urstigning.
Finns inte direkt nån annan logisk förklaring.
Att materialet annars skulle vara dåligt så det slits precis där är inte omöjligt men högst osannolikt, speciellt på en nästan ny bil.

Re: Problem med klädsel förarsäte

5
Har också en Ceed SE II 2015 som gått ca 850 mil. Inga märken på klädseln, och jag har både mobil och plånbok i bakfickorna.

Däremot färgar jeansen av sig lite på den ljusa "lädret". Får precis som Fredrik_S rengöra det ibland.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Problem med klädsel förarsäte

9
Torgskräck skrev:Ja att fusklädret tar färg har jag märkt, fort oxå. Verkar dock bara knutet till jeans.
Valfri klädsel på förare, skulle jag nog säga. Den vita plastskinnremsan är inte vit speciellt länge. Brukar ta något fönsterputs på en bit papper, det återställer det vita...

I övrigt 1400mil med en SE uthämtad 27/2 -15 och en klädsel utan märkbart slitage för övrigt...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

10
Har Kia sagt yttre åverkan släpper de inte det. Har du tur kanske bilfirman du köpte bilen av kan sponsra med en del av kostnaden för byte klädsel. Men det är isåfall ren goodwill från verkstaden, inget de får betalt för...
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"