Annons

Statoil Diesel

1
Hej !
Vi har denna månad (juli -15) köpt vår första Kia.
En fundering om Statoils Miles-diesel är ok för vår Cee'd SW 1,6 CRDi 2015 ? Så det inte blir problem som en del andra Kia ägare har haft tidigare med t.ex OK/Q8 och igensatt bränslefilter.

Har kört ca 160 mil med bilen och vi är helnöjda :)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Annons

Re: Statoil Diesel

3
St1 , ingo har jag kört med i 400mil nu utan minsta hick.

Önskar dock att vi fick riktig diesel iställer för det blask vi har i sverige med en massa skräpolja inblandad, det skulle sänka förbrukningen och ge mi.dre slitage på motorn.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Statoil Diesel

4
Kör Ingo och innan det Jet. Kia Ceed sedan 2008, tredje Kian nu, inga problem alls....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Statoil Diesel

5
Värt att nämna när det gäller statoils diesel är att vissa stationer tex den nere i Lund( Skåne precis bredvid E22) har 40% bio och exakt vad det innebär är jag osäker men när jag tankar där jag brukar dvs i Svedala( väster om Malmö vid e65) så ser jag att det står 30%. Körde en tank med Statoil i Lunds soppa och märkte att jag låg ganska nära 0,6 i förbrukning( lägre energiinnehåll?). Vad jag vill säga är att titta på pumpen( på handtaget är där en liten rund markering där procentsatsen av bio är satt) tycker det är skillnad men jag har också svårt att tänka mig att Statoil skulle köra med flera olika blandningar? Någon som kan bekräfta?

Re: Statoil Diesel

6
peddap skrev:Sök i forumet så finns massor av info ang detta :)
Kia själva rekommenderar Statoil då dom tillsätter ett additiv som håller systemet rent....
Har tankat på Statoil en gång, och motorn går tystare och känns piggare. Körde till höga kusten t.o.r (ca 21 mil och 4 pers i bilen) igår och bränslemätaren sjönk väldigt lite.

Men... Läste på Statoils hemsida att deras Miles-diesel innehåller 5% RME :? Det var därför jag startade denna "tråd".
För det var väl RME som sabbade bränslefiltren för en hel del KIA-dieslar...

Får man bio-diesel/RME oavsett Statoil / OK-Q8 osv... ?

Har kört bensin-bil i många år nu så man är lite dåligt insatt med diesel-bränslet.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Statoil Diesel

9
Inte modellspecifikt nä, men Kia's bränslefilter är "känsliga".
Jag vet inget annat bilmärke där man på servicar byter dieselfilter lika ofta (varannan service).
Möjligtvis att systermärket Hyundai också gör det eftersom det är samma skrot och korn...

Re: Statoil Diesel

10
Tycker att Kia får "krypa till korset" och göra nåt åt filtertypen / placering av filtret osv till kommande årsmodeller !

Om all dieselsoppa i Sverige är utspädd med f-n vet vad, och Kias filter är känslig, så ska det inte vara en kundkostnad, eller i värsta fall att du och jag som konsument blir stående efter vägen.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"