Annons
Annons

Re: Statoil Diesel

12
Köpte min Kia Sportage igår fast det är en 2014 model med 1,7 liters dieseln. Läste instruktionsboken och där framgår det tydligt att man inte får använda någon diesel med RME tillsatser eller andra utfyllnads tillsatser, då gäller inte garantin. Då finns ett stort problem som också framgår i denna tråd. All diesel man köper på landtapp innehåller mer eller mindre RME (mellan 5 -7 %). Eftersom jag är båtägare och har en Penta diesel vet jag hur känsligt det är med dieselkvalliteter. Man får aldrig tanka landdiesel i en båt.
Där finns vit diesel som är city diesel utan RME ( dyr runt 17,50 litern) eller om man är ohederlig köpa Grön diesel som är den gamla typen av giftig diesel som används av yrkessjöfarten men som ändå säljs "fritt" i sjömackar. Den gröna funkar bäst avseende kraft, smöjning och ingen risk för igensatta filter. Som båtägare vräker jag alltid i Grotamar eller http://www.hjertmans.se/produkter/motor ... sats-236ml. Detta dödar alla bakterier som sätter igen dieselfiltren. och tar även med vatten ut från tanken. Hur det är att använda i en bil verkar ingen kunna tala om åtminstånde på KIA. Någon som har någon erfarenhet?

Re: Statoil Diesel

14
Tankade min förra Ceed crdi på preem i 4 år utan några som helst problem. Men sista månaderna tyckte jag den knackade mycket. Specielt vid dragläge. Fick min nya ceed gt crdi för en månad sen. Tankade preem som vanligt och den knackade lika mycket den. Läste att preem ökat andelen miljöskit i dieseln till 50 %. Så nu tankade jag statoils miles plus diesel. Knackningarna slutade. Känns som en annan bil. Vill man ha bra diesel så ska man ha så lite inblandning av miljöskit som möjligt. Både miles diesel och miles dieselplus har 95% fossil bränsle och 5%rme. Så kommer hålla mig till statiol framöver. Statoil har även en hvodiesel men den hamnar inte i min bil.
KIA CEED GT CRDI -2017

Re: Statoil Diesel

15
Har tankat Statoil / Circle K i snart 2 år / 5900 mil. (Ceed 2015 SE II).
Vår bil har funkat klockrent, och dessutom varit bränslesnål med diesel frän Statoil / Circle K.
6000 mils-service om ca 2 veckor.
Vi är helnöjd med bilen :)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"