Annons

Dra husvagn med nya ceed

1
Hej

Vi funderar på att köpa husvagn och undrar lite hur bilen är att köra med en sån bak.

Kollar man registreringsbeviset står det 1500kg vid bromsat släp och 700 nånting vid obromsat släp.
Hur tung vagn kan man köpa?
Vi har b-kort båda två.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013
Annons

Re: Dra husvagn med nya ceed

2
Körde husvagn denna sommar har för mig at det var en 1200kg tung vagn.
Gick som på räls upp till 110 sen blev det lite svajigt.
Man fick även vara med lite uppförbackar då den bilen inte riktigt orkade på 6ans växel så man fick växla ner till 5an innan orken tog slut.

Min förra bil var en 200hk volvo automat och klart att denna var lättare att dra med emn trodde helt klart att tappetr av 72hk skulle kännas mera.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Pearle Black

Re: Dra husvagn med nya ceed

6
Körde en Kabe på 1500 kg i sommar de va ingen trevlig upplevelse, visserligen bor jag i "mellersta Sverige" så det är ganska backigt, i backarna vid Hudiksvall så var det ner på 1an för att min bil skulle orka. Över 80km så "ålade" sig bilen ganska mycket blir nog att leta upp en annan husvagn eller fortsätta dra med våran trotjänare V70. :-)
Kia ceed sw 1,6 crdi limited 2014

Re: Dra husvagn med nya ceed

7
Kan väl underlätta en del om man har ett säkerhetsdrag. Det blir ganska stor skillnad på att dra husvagn med ett sådant drag och utan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dra husvagn med nya ceed

9
Har en Kabe Briljant jag släpar runt med min Ceed 1,6 crdi... det enda jag stör mig på är den otroligt veka/mjuka fjädringen i bak :thumbdown: , med endast 60kg kultryck så bottnar nästintill fjädringen.
Annars funkar det fint med behaglig bränsleförbrukning och hyffsat med ork för det man betalat för :thumbup:


Kia har ingen egen lösning ang fjädringen utan fick tips om MAD hjälpfjädrar vilket nu står överst på inköpslistan.
Sportage GT-line

Re: Dra husvagn med nya ceed

10
kört 400 mil ner till Kroatien och Italien i många år och med min Ceed 2013 så drog den 0,88 i snitt. husvagn med 1500kg totalvikt och säker lite överlast......takbox o saker i bagaget. Jag kör mycket med farthållaren för jag tycker bilen går bättre då. Lägger mig alltid på 92km/h (tycker det går bäst där) 0,88 är jättebra! Jag har ingen trimbox eller så. Och ja....den gamla Ceeden va rätt slapp i fjädringen bak. Min nya gt-line är styvare. Nivåreglering hade varit drömmen. Bilen är en bra dragare anser jag.
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"