Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

31
lönsamhetskonsulten skrev:Hej på er,

Jag köpte en ny Ceed SW Special Edition II i lördags. Dock har navigatorn i flera fall inte ens vägar som funnits i 2-3 år. Går jag in och ceed range, årsmodell -15 på kia.com för att ladda ned uppdatering, så hittar den inget. Jag vet inte om det blir felmeddelande eller om det helt enkelt inte finns någon uppdatering.

Hur har ni gjort? Eller ska man helt enkelt nöja sig med lite halvtaskig karta?

Tacksam för förslag.
Kia s' GPS är nog den sämsta av alla. Var inne i Maj månad och fick den uppgraderad och det blev inte ett skit bättre. Köpte min bil December 2014. Ska man uppdatera GPS vid service, blir det vartannat år. Med annan GPS kan jag oftast uppgradera själv. Förstår inte vad Kia har för baktanke till detta. Dessutom fick jag tjata till mej uppgraderingen, då detta skulle göras vid nästa service. Ställ dom mot väggen och tjata, tjata och tjata.
Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

32
Vakna. Finns väl ingen gps på marknaden som har alla vägar fram till i år.

Nämn gärna någon som uppfyller det. I lilla Sverige får vi vänta, oftast p.g.a ett slött lantmäteri som inte skickar in ändringar speciellt ofta, vi får vänta för vårt land är inte direkt prio ett hos tillverkarna.

Så om en väg inte finns med, även om den anlades för 5 år sedan så är det bara att vänta vidare. Det lär inte hjälpa med uppdatering x flera varje år, den dyker inte upp snabbare ändå.

Köp gärna ett annat bilmärke och samma klagomål på dess gps lär återkomma....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

33
Det är väl 3 år mellan lantmäteriets uppdateringar, sen ska tillverkaren av gps'en köpa in rättigheterna för det nya och sedan göra om sitt program.

Så när folk säger att de uppdaterar sina gps'er är det oftast själva programmet som styr den, inte kartan som uppdateras.

Bara för att du ser genom fönstret att 4-vägskorsningen nu är en ombyggd och färdig rondell, så har inte lantmäteriet och gps tillverkaren gjort klart sina delar.

Tillverkaren av gps'en köper in och uppdaterar när det finns flera större saker med, hur dyrt skulle det inte vara om de skulle köpa in kartmaterial varje gång en liten rondell byggs?

Ett 1x1 km av topografiska kartan kostar 300 kr som exempel.
Om ni har ett företag som vill köpa in för att dela en karta i alla dina apparater, vad kostar en licens som täcker hela landet då för vägnätet ?
Nu kanske ni förstår att de inte gör en nya karta för varje liten ändring som sker utan att det sker på tidsintervall då annars kostnaden skulle vara långt mer än vad någon skulle tänka sig betala.

Mäta om en tomt och göra ändringar i registren på ca 1 ha kostar väl i runda slängar 20000-30000 kr. vem vill betala det för den där korsningen som blivit rondell?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

34
Hursomhelst så uppdaterar släpper Garmin nya kartor 4ggr år (om jag minns rätt) jämfört med Kia som verkar uppdatera 1 gång/år så eftersläpningen blir ju inte direkt bättre av det.

Men det är inte kartorna som jag tycker är det stora problemet. Visst fungerar det ofta OK att navigera med inbyggda GPS:en men ibland gör den rutter som lämnar en del att önska och så är det helt värdelös på att räkna ut vilken tid man beräknas vara framme.

Min Garmin är bättre på att ta ut bra rutter och den beräknade ankomsttiden stämmer ofta förvånansvärt bra. Dessutom visar den vilken hastighet jag har och det är något jag saknar på den inbyggda GPS:en. Att den inbyggda GPS:en dessutom envisas med att slå på navigationsljudet hela tiden gör ju inte saken bättre.

Kartorna är säker (under omständigheterna) OK men hade man kunnat uppdatera dem själv m.h.a. USB-minne så hade de kunnat släppa tätare uppdateringar utan att belasta sina återförsäljare. Det system de har nu är ju varken bra för kunden eller återförsäljaren. Om sen också mjukvaran varit mer välgjord så skulle det kunnat vara en riktigt bra GPS. Förutsättningarna finns men man har inte riktigt kommit i mål.
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

36
Som en del minns så påpekade jag att GPS:sen skickade mig åt helvete när jag skulle följa den anvisningar den gav sthlm -> Karlskoga

Nu testade jag Karlskoga - Mölltorp.
Tog grön linje, visade 110km - uppskattad körtid 3h. (dom andra alternativen visade 4h & 6h körtid)
...tackar?

Började köra från karlskoga, den pekade ner mig mot sjön, genom villa kvarter och grejer, medans E18 som funnits sen karlskoga grundades i princip gick på andra sidan muren.

Någon mer som har detta problem ?

När kom senaste uppdateringen ?

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

37
En GPS har alltid förvalt att välja närmaste vägen.

I de flesta kan man, beroende på modell, ställa:
Snabbaste vägen eller kortaste vägen. En del går att ställa att man undviker obelagda vägar (grus) undviker vägtullar, färjor.

Nu vet jag inte med Kia, men ställer man snabbaste så hamnar man inte i villaområden iaf...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

38
PeterV skrev:Som en del minns så påpekade jag att GPS:sen skickade mig åt helvete när jag skulle följa den anvisningar den gav sthlm -> Karlskoga

Nu testade jag Karlskoga - Mölltorp.
Tog grön linje, visade 110km - uppskattad körtid 3h. (dom andra alternativen visade 4h & 6h körtid)
...tackar?

Började köra från karlskoga, den pekade ner mig mot sjön, genom villa kvarter och grejer, medans E18 som funnits sen karlskoga grundades i princip gick på andra sidan muren.

Någon mer som har detta problem ?

När kom senaste uppdateringen ?
Så där hade jag på min gamla garmin, det är inte kartorna, det är något med hårdvaruprogrammeringen av chippet som blivit galet sa garmin, jag lämnade inte in den då garantin gått ut sen länge och att laga den kostade i klassen att köpa nytt.

Något med synkningen av kartans positionsnät och signalerna från satelliterna, de synkas inte korrekt och den visar din egen position fel med X antal meter. För min del så visade min garmin att jag var ca 100m till höger om alla vägar.

De vägar jag skulle åka var korrekt valda/markerade och röstguidningen var korrekt, men just pilen som visade mig, var fel. Så den funkade så länge man lyssnade på rösten istället för att kika på bilden.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

39
Torgskräck skrev:
PeterV skrev:Som en del minns så påpekade jag att GPS:sen skickade mig åt helvete när jag skulle följa den anvisningar den gav sthlm -> Karlskoga

Nu testade jag Karlskoga - Mölltorp.
Tog grön linje, visade 110km - uppskattad körtid 3h. (dom andra alternativen visade 4h & 6h körtid)
...tackar?

Började köra från karlskoga, den pekade ner mig mot sjön, genom villa kvarter och grejer, medans E18 som funnits sen karlskoga grundades i princip gick på andra sidan muren.

Någon mer som har detta problem ?

När kom senaste uppdateringen ?
Så där hade jag på min gamla garmin, det är inte kartorna, det är något med hårdvaruprogrammeringen av chippet som blivit galet sa garmin, jag lämnade inte in den då garantin gått ut sen länge och att laga den kostade i klassen att köpa nytt.

Något med synkningen av kartans positionsnät och signalerna från satelliterna, de synkas inte korrekt och den visar din egen position fel med X antal meter. För min del så visade min garmin att jag var ca 100m till höger om alla vägar.

De vägar jag skulle åka var korrekt valda/markerade och röstguidningen var korrekt, men just pilen som visade mig, var fel. Så den funkade så länge man lyssnade på rösten istället för att kika på bilden.
Känner igen det från min iPhone 3GS där jag hade tomtom programvara. Körde man i en storstad så var man alltid ett kvqarter till höger. Detta p.g.a. att den bara hade 6 satelliter att gå på. När man kom till en korsning där man skulle köra rakt fram så sa/visade den vänster, eftersom den då trodde jag var kvarteret bredvid. Så det blev hur tokigt som helst. På landsbygden var det inga problem, där räckte den dåliga precisionen.

Så att kolla upp hur många satelliter Kias gps ansluter till är ju en grej. Om det är där det brister...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

40
Normalt ska ju endast 3 satelliter behövas för att få en korrekt positionsangivelse, så 6 st borde ju räckt med råge.

Men jag gissar att en pryl som en gps har rätt så avancerad programvara och om den tappar någon bit av en kod så kan det bli vad som helst av det hela. Och 100% felfria elektroniska prylar tror jag människan inte har uppfunnit än.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Återgå till "Generella diskussioner"