Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

41
Får helt enkelt åk in med bilen så får dom uppdatera/installera om mjukvaran ifall det är krånglar där, sen om det inte fxar sig får dom väl ta en titt igen.

Kollade hitta.se och jämförde exakt samma väg, 110 km visar båda och hitta.se 1h & 49min - kia 3h+

Rösten stämmer övverense med hur den la körrutten.
Trots det kör den genom villa kvarter, vill inte veta hur den hade pekat dom andra vägarna som tog över 5h att köra :S

Värre var det när jag ksulle från stholm - karlskoga , då pekade den upp mot uppsala och vända där för att åka ner till stockholm samma väg hem sen.

Tråkigt när man har en gps i bilen att behöva plocka med mig gamla garmin gpsen som fungerar felfritt :/
Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

42
Torgskräck skrev:Normalt ska ju endast 3 satelliter behövas för att få en korrekt positionsangivelse, så 6 st borde ju räckt med råge.

Men jag gissar att en pryl som en gps har rätt så avancerad programvara och om den tappar någon bit av en kod så kan det bli vad som helst av det hela. Och 100% felfria elektroniska prylar tror jag människan inte har uppfunnit än.
Då hamnar du 0-en massa meter från målet. Ju fler satelliter, desto högre precision. De flesta GPS-enheter som säljs klarar 12, en iPhone fram t.o.m. ver. 4 hade 6 och då kunde man hamna ett helt kvarter fel om man körde i en stad.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

43
Satt och försvarade Kias GPS i denna tråden.
Nu måste jag be om ursäkt för detta eftersom det är den absolut sämsta GPS jag någonsin använt. Skrämmande att man snålar in på detta eftersom det är bara mjukvaran som behöver några funktioner till.

Den är bra, i vissa situationer. Det är när man är i en tätort eller när man vet att man bara kommer att åka på stora vägar.

I alla andra situationer är den så totalt opålitlig på en nivå så man känner sig lurad om man skulle följa dess anvisningar.

Ett exempel:
I helgen så skulle vi köra till den lilla byn Ullared i Halland (har fru och ungdomar). Vi skulle då köra från Ljungby. Den största (och även längsta) vägen för oss är att köra E4:an till Värnamo, sedan köra via Smålandsstenar, Skeppshult genom Fegen och vidare upp till Ullared. Denna vägen er en sträcka på ca. 132 km.

Vi har vår "genväg" via rv 25 till Lidhult via Rydöbruk, Torup, Ätran och Ullared och kör man denna vägen blir det 106 km.

Knappade in Ullared som destination och begav mig. De första 4 milen skulle jag enl. denna GPS göra en u-sväng och köra tillbaka. De 132km som visades gick upp till närmare 170km. Då i Lidhult skulle jag plötsligt fortsätta den vägen vi körde. Trodde i min enfald att den till sist hittat samma väg som jag tänkt köra.
Fet chans att det stämde, nä. Den ville då att jag skulle köra från Lidhult till Hyltebruk och sedan till Smålandsstenar, trots att det blev otroligt mycket längre, för att åter komma in på den väg denna idiot-GPS bestämt att jag skulle åka.

Resten av vägen satt man bara och log åt denna tingest.

Det finns i de flesta eftermarknads GPS-enheter upp till 4-5 val av väg. Snabbast, kortast, undvik vägtullar, undvik obelagda vägar, naturscenario (har TomTom, om man vill åka på en väg med utsikt).

Den i Kia verkar inte ha några val öht.

Så om Kia läser detta, ta bort GPS-funktionen och ha skärmen till de övriga funktionerna som den har. Denna GPS är snudd på ren bluff.

Ja, jag har senaste mjukvaran och kartor...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

46
Torgskräck skrev:När jag startar en guidning får jag välja mellan röd, grön eller blå rutt. Kortast, snabbast, bränslensålast.

Har inte rotat så mycket med inställningar av gps för prioriterade vägar, vilka vägar dens ka undvika osv.

Exakt samma för mig brukar dock alltid välja snabbaste vägen men visst finns det olika alternativ och det kan skilja flera mil mellan de olika
Kia Ceed 1,6 CRDI SW "Special Edition" 2014

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

47
Andy skrev:
Torgskräck skrev:När jag startar en guidning får jag välja mellan röd, grön eller blå rutt. Kortast, snabbast, bränslensålast.

Har inte rotat så mycket med inställningar av gps för prioriterade vägar, vilka vägar dens ka undvika osv.

Exakt samma för mig brukar dock alltid välja snabbaste vägen men visst finns det olika alternativ och det kan skilja flera mil mellan de olika
Jo, men ä-ven om man väljer någon av de rutterna, så klarar den inte av att hitta alternativa vägar medans man kör.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

48
Torgskräck skrev:Vilka kartor ska du uppdatera oftare? om inte lantmäteriet gjort några nya ändringar tillgängliga så finns inget att uppdatera, och eftersom de kör med vart 3:e år kan du själv räkna ut hur mycket uppdaterade kartor du får från varesig garmin eller kia.
Fast nog är det lite tråkigt att vänta upp till 12 månader när väl Lantmäteriet gjort en ändringen innan den dyker upp i den inbyggda GPS:en när det bara tar upp till 3 månader för samma ändring att dyka upp till min Garmin.
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

49
kallt_kaffe skrev:
Torgskräck skrev:Vilka kartor ska du uppdatera oftare? om inte lantmäteriet gjort några nya ändringar tillgängliga så finns inget att uppdatera, och eftersom de kör med vart 3:e år kan du själv räkna ut hur mycket uppdaterade kartor du får från varesig garmin eller kia.
Fast nog är det lite tråkigt att vänta upp till 12 månader när väl Lantmäteriet gjort en ändringen innan den dyker upp i den inbyggda GPS:en när det bara tar upp till 3 månader för samma ändring att dyka upp till min Garmin.
Gör som jag, jag har gått över till ett ventfäste och min telefon. Där finns google maps, Apple maps, en GPS-app från Eniro som är gratis och väldigt bra. Jag köpte en app från Navigon för ett par år sedan till telefonen och den är bra. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

50
Ronnie skrev:Gör som jag, jag har gått över till ett ventfäste och min telefon. Där finns google maps, Apple maps, en GPS-app från Eniro som är gratis och väldigt bra. Jag köpte en app från Navigon för ett par år sedan till telefonen och den är bra. :)
Jo, jag har gjort så. Men igår kom jag på att jag kunde använda mobilfästet till min gamla Garmin och det blev riktigt bra att ha den där istället för att ha den i vindrutan där den blockerar sikten.
Kia Niro PP2 2017

Återgå till "Generella diskussioner"