Annons

Kias egna privatleasing?

1
Hej,

någon som tittat på KIAs privatleasing?
http://www.kia.com/se/finans/privatleasing/

Tex en Kia Ceed SW 1.6 CRDi Komfort kostar 3413/månad i 36 månader = 122 868:-

Köper man den ny kostar den 211 900. Efter tre år kanske man kan få tillbaka 90 000? Då har den kostat 121 900:-

Dock ingår det ju både försäkring och service i leasingen. Verkar dock inte ingå några vinterdäck om jag inte missat något.

Låter ju som om det är billigare att leasa bilen än att byta bil själv var tredje år. Eller har jag missat något väsentligt?

Någon som har någon erfarenhet av leasing samt kias egna försäkring?

Mvh
K
Annons

2
Det beror på om säger så. Kör du mindre än den avtalade sträckan tror jag förlorar på leasing. Kör man mer blir det övermil och kostnad för det, plus att det är frågan om det blir ett garanterat restvärde. Finns undersökningar som visar att det generellt blir dyrare med leasing, samtidigt blir detta allt vanligare med konkurrens som följd och lägre priser.
Mvh
Erik Hallin
Kia Optima Plug-in owner

Re: Kias egna privatleasing?

3
Max 1500 mil/år = maximalt 4500 mil på de 36 månaderna. Det innebär att det bara kommer att bli en service under den perioden så det gör väl inte så mycket varken till eller från. Sen om man tittar på begagnade Cee'd (2011-2012) som gått max 4500 mil så ligger de högre än 90000:-

Å andra sidan, om skatt och försäkring ingår så får man ju ta med det i kalkylen.

Det är väl ett bekvämt sätt att skaffa en ny bil utan inbyte eller kontantinsats om man inte kör så mycket. Jag skulle dock inte klara mig på 1500mil/år.
Kia Niro PP2 2017

Re: Kias egna privatleasing?

4
Sen finns det nog ingen som betalat nypriset 211900kr utan den har alltid varit kampanjprissatt till 189000 eller liknande.
Tänk också på att räntan är avdragsgill med 30% om du tar ett vanligt lån.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Kias egna privatleasing?

5
Går att få mer mil på avtalet, iaf när vi kollade runt på WV & Volvo osv.
Men då stack mån kostnaden iväg.

Likaså att hittar dom fel som du råkat göra, då får du kosta på den biten med, vem vet hur petiga personen är som kommer kontrollera bilen sen.

Re: Kias egna privatleasing?

6
Har arbetat som bilförsäljare i många år och kan bara säga att det alltid en sämre affär att "hyra" bil än att lägga upp ett billån.
Efter 3 år lämnar du tillbaka bilen och har inget värde eller kapital kvar.
Lägger du upp ett billån har du ju ett rejält värde kvar i bilen.

Säg att du lägger upp ett billån och betalar samma summa och hamnar kring 122000:- efter 3 år.
Du har en bil som fortfarande är värd låt säga 100000:- och kvar har du ett billån på 50000:- (Om man räknar på ett bilpris på 172000:- vilket är fullt möjligt då många säljer dom färdigprutade för 169900:-)
Alltså : 50000:- i övervärde som är pengar på banken ! :) med en privatleasing/hyra får du bara nöjet att lämna tillbaka bilen....

Finns egentligen bara en anledning att köra privatleasing....och det är de som ej kan få ett lån eller kan skrapa ihop en kontantinsats...

Så har du valfriheten....väl billån och byt bil efter 3 år istället :) med 50000: på fickan med :)

Re: Kias egna privatleasing?

10
KRYSS skrev:Hej,

någon som tittat på KIAs privatleasing?
http://www.kia.com/se/finans/privatleasing/

Tex en Kia Ceed SW 1.6 CRDi Komfort kostar 3413/månad i 36 månader = 122 868:-

Köper man den ny kostar den 211 900. Efter tre år kanske man kan få tillbaka 90 000? Då har den kostat 121 900:-

Dock ingår det ju både försäkring och service i leasingen. Verkar dock inte ingå några vinterdäck om jag inte missat något.

Låter ju som om det är billigare att leasa bilen än att byta bil själv var tredje år. Eller har jag missat något väsentligt?

Någon som har någon erfarenhet av leasing samt kias egna försäkring?

Mvh
K
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"