Annons

GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

1
GUIDE - Byte av Olja & Oljefilter på Kia Ceed 2013-2015 Diesel

Modell:
modell.jpg modell.jpg Visad 28767 gånger 50.38 KiB
Förord
Att byta olja och oljefilter på Kia Ceed 2013-2015 Diesel(Nya modellen) är väldigt enkelt och kan utan problem utföras av vem som helst. Syftet med denna guide är att ge dig en extra vägvisning hur du gör för att byta olja och filter. Kom ihåg att denna guide är till för dig med en dieselmotor. Rekommenderar även att du använder Kia originaldelar. Alla delar jag använder i denna guide är köpta hos min lokala kia-verkstad. Varmkör bilen en stund så blir oljan mjukare och tömningen av oljan bättre innan du börjar.

Verktyg och material du behöver:
- 5L Genuine GM Motor Oil 5W-30 ACEA C3 API SM/CF (Kan använda valfri olja som uppfyller kraven)
- 1L Genuine GM Motor Oil 5W-30 ACEA C3 API SM/CF (Kan använda valfri olja som uppfyller kraven)
- Kia Oil Filter (26320 2A500) Alla tätningar följer med
- Momentnyckel som klarar minst 35 Nm
- Spärrskaft
- 28mm hylsa
- 17mm hylsa
- Torkpapper


Steg 1
Här är materialet som jag använde mig av under bytet. Det är 5L Genuine GM Motor Oil 5W-30 ACEA C3 API SM/CF samt en extra 1L. Enligt manualen ska motorn fyllas på med 5,3L olja så därför behöver du 5L + 1L.
Bild

Steg 2
Stå på ett ställe där du har möjlighet att hissa upp bilen eller komma åt under motorn för att skruva bort pluggen för att tömma ur den gamla oljan. Jag använde mig av OKQ8s Gör Det Själv Hall där jag kunde hissa upp bilen och stå under för att se ordentligt.
Bild

Steg 3
Pluggen för tömning av olja hittar du under bilens motor. Den är väldigt enkel att komma åt. Det är ett hål i plastkåpan undertill så du behöver inte ta bort något för att komma åt. Du behöver nu ett spärrskaft eller valfritt verktyg med 17mm hylsa. Kom ihåg att ha något att fånga upp den gamla oljan med. Tänk på att oljan kan vara varm!
Bild
Låt oljan få rinna ur ordentligt. Jag lät oljan få rinna i cirka 10 minuter innan jag skruvade tillbaka pluggen. Torka rent skruvpluggen med lite torkpapper och glöm inte att sätta dit den nya metallringen som följer med filtret. Det är tätningen för pluggen. Dra sedan åt pluggen igen och torka upp oljespill runt plugghålet.
Bild

Steg 4
Nu är det dags att hissa ner bilen igen och öppna motorhuven för att lokalisera oljefiltret/insatsfiltret. Filtret är synligt placerat och man ser det direkt när man öppnar motorhuven. Det sitter under motorkåpan. Kåpan tar du enkelt bort genom att dra upp den. Inga skruvar utan den trycks dit och lyfts bort med lite kraft.
Bild
Bild

Steg 5
Nu ska vi skruva bort filterhållaren för att komma åt filtret. Här behöver du ett spärrskaft eller annat verktyg som kommer åt med en 28mm hylsa. Tänk på att det kan droppa olja när du lyfter upp hållaren och filtret, så var beredd med lite torkpapper när du släppt på hållaren. Såhär ser hållaren och filtret ut. Filtret sitter fast i hållaren och det går en plastpinne genom filtret som sitter fast i hållaren. För att ta bort filtret så drar du bara bort det. Det trycks dit så man kan behöva dra lite för att det ska släppa. Akta pinnen i mitten så du inte skadar den. När filtret är borttaget ur hållaren så kan du torka rent i hållaren från gammal olja med torkpapper. På bilden finns det en röd pil och en röd cirkel som visar packningar som ska bytas ut, det följer med två nya gummipackningar i det nya filtret du köper. En stor och en liten packning. Stora ska sitta vid gängorna och den lilla längst ut på pinnen. Den lilla kan vara lite svår att få dit, jag använde mig av en skruvmejsel för att bända ner packningen (var försiktig så att du inte har sönder packningen).
Bild
Här har jag nu bytt ut de gamla gummipackningarna och torkat bort den gamla oljan i hållaren. Sen tryckte jag dit det nya filtret. Tryck ner det tills du hör ett litet dovt klick.
Bild
Bild
Jag valde också att torka upp lite olja i hållaren där locket och filtret ska ner. Samlas lite olja där som går att torka upp om man vill.
Bild

Steg 6
När filtret är tillbaka i hållaren och allt är rengjort så är det dags att skruva tillbaka hållaren med filtret. Här ska man dra åt locket med 35 Nm. Jag använde mig av en momentnyckel för att dra åt i rätt moment. Om du väljer att dra med annat verktyg får du välja själv. Dock rekommenderar jag att använda momentnyckel för att dra åt med det skriva värdet på locket.
Bild
Min momentnyckel, inhandlad hos Clas Ohlson för 399kr. 28Nm - 210Nm.
Bild

Steg 6
Nu är vi snart klara. Den gamla oljan är tömd och det nya filtret med packningar är monterade och allt är åtdraget. Det som fattas nu är ny olja. Skruva upp locket för oljan som sitter på motorn. Här rekommenderar jag att du använder dig av en tratt för att slippa spilla olja. Fyll på med 5L olja och kolla sedan ett par minuter efter oljestickan hur nivån ligger. Torka stickan och stick ner den och ta sedan upp igen. Ligger det mellan F --- L så kan du starta bilen och låta den gå på tomgång i 5-10 minuter så oljan får fördelas runt ordentligt och smörja upp allt igen. Jag ska säga att för mig räckte det med 5L olja. Behövde inte använda 0.3L till som det står i manualen. När bilen fått gå 5-10 minuter på tomgång så kan du stänga av den och vänta en liten stund för sedan kolla stickan igen. Behöver du fylla på mer så har du 0.3L att använda enligt manualen.
Bild
Oljenivån på min med 5L olja.
Bild

Sådär, nu har du bytt olja och oljefilter! Självklart behöver du inte göra detta själv utan kan istället lämna in den och få det gjort av en verkstad. Jag valde att göra det dels för att jag tycker intervallen mellan bytena som kia-verkstaden gör är för lång. 3000 mil anser JAG är för långt och väljer därför att göra ett byta själv vid 1500mil, alltså ett extra byte mellan varje service. Det kostade mig 700kr med material och gör-det-själv-hall. Så jag sparade 900kr genom att göra det själv istället för att lämna det till min lokala kia-verkstad. Arbetet tog mig 45min, dock var det min första gång jag gjorde ett oljefilterbyte så jag räknar med att det tar cirka 30 min nästa gång.

Så jag anser att 700kr är värt att lägga för att hålla motorn extra fräsch! :) Noterar även att jag utfört bytet i min servicebok längst bak. Skriver datum för bytet, mätarställning och kvittodatum och kvittot lägger jag i med boken. :)
Pratade såklart med min Kia-verkstad om bytet och enligt dem var det inga problem att man utförde ett extra byte ordinarie service.

Lycka till med bytet!
Senast redigerad av hnkl den 20 mar 2015, 23:47, redigerad totalt 7 gång.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

4
Mycket bra och detaljerad guide med många fina bilder. :thumbup:
En sak dock. Man ska lossa på oljefiltret innan man tappar ur oljan, för att få all gammal olja att rinna ner.
Annars rinner det ner lite gammal olja i sumpen som du inte fått ur när du hade pluggen av.

Och som sagt, servicarna måste utföras av auktoriserad KIA-verkstad inom ramen för tid/körsträcka för att garantin ska gälla fullt ut, så detta är bara för de som vill göra olje-/filterbyte mellan servicar.

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

6
HellboyElvis skrev:Mycket bra och detaljerad guide med många fina bilder. :thumbup:
En sak dock. Man ska lossa på oljefiltret innan man tappar ur oljan, för att få all gammal olja att rinna ner.
Annars rinner det ner lite gammal olja i sumpen som du inte fått ur när du hade pluggen av.

Och som sagt, servicarna måste utföras av auktoriserad KIA-verkstad inom ramen för tid/körsträcka för att garantin ska gälla fullt ut, så detta är bara för de som vill göra olje-/filterbyte mellan servicar.
Bra tillägg! Tack! :thumbup:
Raymond skrev:Mycket bra guide :thumbup: :thumbup:
Imponerade och bra gjort. :)
Tackar! :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

8
peddap skrev:Grymt bra instruktion ! :)
Dock väljer jag att serva min bil på verkstad tidigare än de rekommenderade 3000 milen
Jag brukar serva på ca 2-2500 mil :)
Hur går det då med garantin? Verkstaden ser ju lika snett på för tidig som för sen service?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"