Annons

Igensatta bränslefilter

1
Har idag fått ett brev från Kia-motors att den motorn som sitter i våran bil får bränslefiltren igensatta av en viss typ av diesel dock säger man inte vilket fabrikat det gäller.
Man hänvisar sedan till sin hemsida och en flik som heter " Frågor o Svar " som inte går att hitta.
Därför undrar jag om någon här vet hur man hittar den ? :?
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

2
Min verkstad har sagt att de fått in bilar som tankats hos OKQ8 med igensatta bränslefilter. Det var dock ett år sedan, men inte hört något om någon annan station efter det.

Har aldrig tankat hos OKQ8 med min förra KIA och klarade mig utan några problem. Tankar heller inte på OKQ8 med min nya KIA Ceed SW -13
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Igensatta bränslefilter

4
ambjörn skrev:Ok
Då jag mest tankar ST1 o Qstar kanske jag klarar mig ifrån detta problem.
OK/Q8 får man tydligen undvika i alla fall.
Jag tankar på ST1 och Qstar jag med och har inte varit några som helst indikationer på att bränslefiltret skulle sättas igen efter cirka 5000 mil med deras diesel. (symptom som ryckig gång, lysande motorlampa, motor som dör)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Igensatta bränslefilter

5
Helt korrekt. Det är OKQ8 som har problem med deras diesel. Har dock även hört att man ska undvika "Tanka" som tydligen kör samma skitdiesel. Vår KIA Ceed tvärdog på E18 förra vintern p.g.a. igensatt bränslefilter och då hade vi enbart tankat på OKQ8. Idag tankar vi på Statoil och Ingo och det har inte varit några som helst bekymmer hittills. Aldrig mer OKQ8!

Re: Igensatta bränslefilter

7
Fick brevet från KIA idag.

Ja det är helt korrekt. Undvik Tanka och OK/Q8's Biodiesel för det är den som man refererar till men inte vill säga det.
Jag tankar numera bara på Preem och deras ACP Diesel efter att bilen dog på E18 förra vintern pga igensatt filter.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Igensatta bränslefilter

8
Jag har också fått brevet, visst är det OKQ8 det gäller.
Min bil packade ihop och jag fick ringa bärgare i april, det var filtret som var totalt igensatt på mindre än ett år...

Verkstaden sade att det är bara att byta mack och då svarade jag att då byter jag hellre bil!! Vilket jag också tänker göra :)
Jag tankar fortfarande OK och får väl förbereda mig på att ringa bärgare snart igen.

I KIA brevet så gör dom KRAFTIG reklam för Statoil vilket sticker lite i ögona på mig.
Jag anser att alla biltillverkare som har detta problem med för hög halt av RMA måste jobba hårt med drivmedelsbolagen.

Det är nya miljökrav på g har jag hört vilket innebär att resten av drivmedelsbolagen måste öka mängden RMA i sin diesel och vips så kommer det inte att spela någon roll vart man tankar längre.

Nu blir det bilbyte till våren och jag lär köpa mig en "snål" bensinare och V70 T4 tex ligger väldigt högt i kurs.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Generella diskussioner"