Annons
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

34
Det är lite skillnad på partikelfilter och bränslefilter. Partikelfiltret bör klara sig hela bilens livslängd. Nu har KIA med flera andra bilmärken haft problem med bränslefiltrena (eller rättare sagt OKQ8-diesel). Så nej, man blir inte lurad av KIA.

Det är bara att undvika OKQ8 och Tanka, så slipper man alla bekymmer. Svårare än så är det inte...

Igensatta bränslefilter

35
s_himself skrev:När jag köpte min Ceed så nämnde säljaren att filtret aldrig behöver bytas eftersom det renar sig själv?

Blir man lurad av Kia?
Precis det är viktigt att skilja på filtrena, bränslefiltret renar bränslet och partikelfiltret renar avgaserna. :)
Partikelfiltret håller väldigt länge förutsatt att man inte kör för korta sträckor om dagarna. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Igensatta bränslefilter

36
Ragsan skrev:Det är lite skillnad på partikelfilter och bränslefilter. Partikelfiltret bör klara sig hela bilens livslängd. Nu har KIA med flera andra bilmärken haft problem med bränslefiltrena (eller rättare sagt OKQ8-diesel). Så nej, man blir inte lurad av KIA.

Det är bara att undvika OKQ8 och Tanka, så slipper man alla bekymmer. Svårare än så är det inte...
Precis vad verkstan sa till mig: det är bara att byta mack. Mitt svar blev: nej då byter jag hellre bilmärke vilket jag också kommer att göra i vår :)
Har varit nöjd OK kund sedan 1990 och missnöjd KIA kund sedan 2013 så valet är inte svårt :D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Igensatta bränslefilter

37
Ragsan skrev:Nu har KIA med flera andra bilmärken haft problem med bränslefiltrena (eller rättare sagt OKQ8-diesel). Så nej, man blir inte lurad av KIA.

Det är bara att undvika OKQ8 och Tanka, så slipper man alla bekymmer. Svårare än så är det inte...
Enligt OKQ8 är det KIA och Hundai som har problem med bränslesystemet. KIA säger att man bara kommer att "bjuda" på ett filterbyte. Detta trots att KIA säger att bränslet uppfyller standarden (EN 590).
Så ja, man BLIR lurad av KIA.

Man ska inte behöva undvika ett bränsle som uppfyller KIAs krav. Och hur blir det när alla leverantörer snart måste tillsätta samma mängd RME??? Vart åker KIA-ägarna då...

Re: Igensatta bränslefilter

38
På förekommen anledning efter att ha läst inläggen på kiacarclub:s forum förtydligar och förklarar Kia Motors Sweden

De Kia-modeller som drabbats av i förtid igensatta bränslefilter introducerades på den svenska marknaden 2006/2007. Bilarna fungerade utan några som helst problem fram till för ett par vintrar sedan avseende bränslefilter. Eftersom dessa bilar har varit i bruk under sådan pass lång tid hade en stor andel av bilarna redan bytt bränslefilter vid normal service. Flera av bilarna hade fått filter av varierande fabrikat; UFI, Bosch, Mann, Knecht samt givetvis även Kias originalfilter. Inte något av dessa fabrikat har varit förskonade av den aktuella filterigensättningen som började visa sig 2012.

Med andra ord hade många Kia-bilar sålda 2006/2007 kört tusentals mil utan problem och innan det var dags för service då filterbyte normalt sker. Problemet uppstod i samband med introduktionen av Diesel Bio+. Vi och andra bilmärken har testat bränslen, t ex Statoil, hos oberoende laboratorier. Anledningen till att vi valde Statoil som referensbränsle är att vi, som vi också skrev i brevet, har kört ca 500 bilar under en tioårsperiod utan problem. Statoils bränsle har fått mycket goda testresultat. De serviceintervaller som biltillverkare anger för ett bränslefilter innebär i normalfallet att man bör kunna köra gott och väl utan problem mellan servicetillfällena.

Vanligtvis när man tar isär ett bränslefilter som är utbytt vid service finns det knappt några föroreningar alls i filtret. I de för tidigt igensatta filter som analyserades fanns det en stor mängd svartbrunt geléartat material som mer eller mindre täppt till filtren. De svar vi har fått av de två oberoende laboratorierna är att denna gelé består av oxiderad RME.

De hör till de absoluta undantagen att ett igensatt bränslefilter beror på filtret eller på bilen. De filter som blivit igensatta har gjort exakt det jobb det är avsett för, det vill säga att förhindra att orenheter kommer in i bilens insprutningssystem.

Kia Motors Sweden
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Igensatta bränslefilter

39
Det var ju inte någon ny info direkt...
Kanske KIA kan ge lite riktiga svar istället.

- Varför drabbas KIA och Hundai, men inte andra märken?

- Vad händer när andra leverantörer också börjar tillsätta RME?

- Varför hedrar inte KIA avtalet med sina kunder? Om bilen sköts enligt serviceprogram och tankas med det bränsle som instruktinsboken anger så ska väl garantin gälla??? Eller???

Igensatta bränslefilter

40
Håller med, tankar man ett bränsle som KIA själva godkänt så är ansvarsbördan solklar i mina ögon. Inte förrän dom specifikt avråder användande av ett bränsle skriftligen i tex instruktionsboken så har dom något att komma med.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Generella diskussioner"