Annons

15" fälgar

1
Har 16" fälgar monterat nu och funderar på att sätta 15" vinterhjul på ? Ser tajt ut redan med 16"...passar verkligen 15" som man kan läsa om ? Är ju inte många mm mellan bromsok och 16" ?
Annons

Re: 15" fälgar

2
Jag har 15" på mina vinterfälgar och dem passar min 1.6Crdi SW -2013.
Hade hjulen kvar från förra bilen, en Ceed-2008.

Vet att detta diskuterades även förra året här och man kom väl fram till att det beror på fälgen. Vissa 15" passar och vissa andra passar inte.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: 15" fälgar

3
Jag har pratat med Kia Service i Fagersta och dom säger att man kan köra med 15" men efter 100 mil bli det dyra reparation och verkligen rekommenderas INTE !!!
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: 15" fälgar

4
Boys skrev:Jag har pratat med Kia Service i Fagersta och dom säger att man kan köra med 15" men efter 100 mil bli det dyra reparation och verkligen rekommenderas INTE !!!
Ojdå, nått speciellt som skulle hända efter 100 mil? Hoppas verkligen dom gav dig en lite bättre motivering....
Min har rullat med 15" i två vintrar hittills utan problem.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: 15" fälgar

5
"Ojdå, nått speciellt som skulle hända efter 100 mil? Hoppas verkligen dom gav dig en lite bättre motivering....
Min har rullat med 15" i två vintrar hittills utan problem."

Best att ringa dom i Fagersta och prata med Peter Frimodig. Han sa till mig att det var några som gjorde det och sen dom har bit grejor på hjul m.m. Jag säger bara vad har dom sagt till mig eftersom jag ville också köpa 15" men tror på verkstad!
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: 15" fälgar

6
Nu har jag försökt på mina 15" vinterhjul....men nej...får ej plats....tar i bromsoken..
Fick med fälgarna i mitt köp på Hedin Bil i gbg....konstigt att dom skickar med kiafälgar som ej går på ??
Får väl se om dom kan lösa detta då jag monterat på däck på dom också...puust

Undrar vad som skiljer 15" fälgarna åt ? Mitt bultmönster verkar stämma...samt att det står Kia på fälgarna ?
Det är inte så att den enklare varianten av Ceed har mindre/sämre bromsar än dom med komfort/executive pkt
och därav har mindre bromsok ?

15" fälgar

7
När jag hämtade ut min nya ceed modellår 2013, så var 15 tums plåtfälgar monterade. Var tydligen original när man köpte bensin med manuell låda.
Så det låter konstigt att de rekommenderar att inte sätta på 15 tums.
Kör även 15 tums vinterdäck plåt, utan problem.

Däremot när jag hämtade ut bilen på Hedins bil i Helsingborg, så frågade jag om gamla ceed's fälgar passade på nya Ceed.
Svaret blev blank nej.

Men jag forskade lite mer i detta och kom fram till att de bör passa.

Jag hade en tanke på att du kanske hade fått gamla ceed's fälgar till ny modell.

Jag själv fick gamla modellens mattor.
Efter påpekande så fick jag nya.

Re: 15" fälgar

8
Om allt rullar fritt så är det ingen som helst fara att köra med 15" och att något skulle paja efter 100 mil är ju helt befängt, det skulle märkas omgående om något är fel.

Det enda är hur bred själva fälgen är, gamla ceedens fälgar kanske är smalare och då kan det ta i. Sedan är det kanske skillnad på ceed med bensin och diesel, har för mig att jag läst att dieseln har större bromsskivor men är osäker.

Ett tips är att sluta lyssna på verkstäder som fantiserar ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: 15" fälgar

10
Jag kör med samma original fälg från min gamla 2010 på vintern nu på min 2013 och det är inga problem som vissa verkstäder verkar påstå! Skulle vilja säga att det är kvalificerat skit snack från deras sida för att få sälja fälg plus däck bara! Sen detta med 15" fälg fungerar eller inte är ju inte första gången det tas upp, men som någon annan tidigare skrev, att något skulle paja efter 100 mil kan jag inte förstå. Undrar vad som skulle paja?? Vindrutetorkaren kanske? :lolno:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"