Annons

VARNING för byte bromsbelägg bak själv på Ceed -12 nya modellen halvkombi.

1
Fördel med elektrisk handbroms?! Det har vi fått reda på idag enligt frugan som varit i kontakt med Wafab Karlstad idag.

Det började med att vi skulle byta bromsbelägg bak på frugans Kia Ceed. Hon köpte dessa så sonen skulle byta dessa och som han gjorde. Efter detta så lyste varnings lampan för handbromsen. Frugan beställde då tid för kontroll (idag). Med felsökning kostnad 1000kr, det visar sig att du kan inte byta bromsbelägg idag själv engång.

Man är tvungen att först koppla upp sig mot datorn i bilen för att tala om att "nu ska vi byta bromsbelägg" detta gjordes naturligtvis inte när sonen bytte bromsbelägg eftersom vi inte ens visste detta att man var tvungen att göra detta. Men kunde man inte upplyst om detta när man köpte bromsbeläggen att man är tvungen att koppla upp sig mot datorn i bilen som tydligen talar om något till elmotorn som drar till beläggen i bromsoken?! Nu är tydligen bromsoket kasst på ena sidan bak på bilen, varför inte båda?

Pga detta att vi inte kopplade upp en dator som talade om detta, nu till en kostnad på 3500kr +1000kr för felsökning idag. Är detta rimligt? Att man inte ens ska kunna byta bromsbelägg idag?! Så detta är en fördel med elektrisk handbroms?! Inte i mina ögon är detta någon fördel nu när man blivit varse konstruktionen. Och varför blev bromsoket kasst på bara ena sidan och behöver byte? Eller var det kasst redan innan byte av bromsbeläggen? Försöker Kia köra en blå med frugan? Frugan gjorde klart idag när hon kom hem att hon inte kommer att köpa någon mer bil med elektrisk handbroms. Jag är beredd att hålla med. Är det någon här som vet hur dessa elektriska handbromsar fungerar på andra märken, är det samma där att man måste koppla upp sig mot datorn i bilen vid byte av bromsbelägg?
Annons

Re: VARNING för byte bromsbelägg bak själv på Ceed -12 nya modellen halvkombi.

2
Det är väl en Kia Ceed executive ni har? Det bara den modellen som har elektronisk parkeringsbroms om jag inte minns fel.

Tråkigt att det blev en onödig kostnad. Allt idag blir svårare och svårare att underhålla själv tyvärr. :thumbdown:
Ja jag tror att det ser likadant ut på andra bilmärken när det kommer till elektronisk parkeringsbroms. Man behöver koppla upp sig till bilens dator och pilla på inställningar där. Mycket sköts idag via bilens diagnosuttag så det kommer bli ännu mer vanligt i framtiden att man som privatperson kommer kunna göra mindre saker på sin egen bil om man inte äger rätt utrustning och sitter på rätt kunskap.

Hoppas ni annars är nöjda med eran Kia!

Trevlig helg!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: VARNING för byte bromsbelägg bak själv på Ceed -12 nya modellen halvkombi.

3
Jo, det stämmer att det är en executive, men detta var en stor besvikelse. Man kunde ju hos Kia/kundmottagaren när man köper bromsbelägg själv och tar med sig tala om att detta arbete inte låter sig göras utan att man kopplar in en dator. Detta var mycket dåligt med tanke på konsekvenserna som blev. Men jag/vi vill varna andra för detta att de inte ens kan byta bromsbelägg själva idag.

Jo, i övrigt är vi ganska nöjda. Har varit lite problem med parkeringssensorerna innan de fick ordning på det var det några vändor till verkstaden. Servicen är ett annat område som är onödigt dyrt jämfört med konkurrenter, det är väl på så vis du får betala garantierna........ Stolarna iallafall med skinnklädsel är stenhårda, och blir jobbigt i längden, men det är lätt att hitta en bra körställning i de elmanövrerade stolarna där man kan tilta upp framkant på stolen så du får stöd åt låren när du har långa ben, så det är bra, bättre än många konkurrenter.Bullret i kupen är ett annat bekymmer som man inte är riktigt nöjd med, fick de ordning på det så skulle bilen vara kanon. Panoramaglastaket är också väldigt mysigt och ger rymd i kupen.

Trevlig helg själv!

Re: VARNING för byte bromsbelägg bak själv på Ceed -12 nya modellen halvkombi.

4
Det är likadant på nästan alla bilar med elektrisk handbroms. Finns en del undantagna med seperat elmotor (ej integrerad i bromsoken). Nu vet jag inte hur du gjorde, men det är fullt möjligt att oken fördärvas om man inte utför arbetet korrekt.
Om vi tar Vag och Volvo som ex. måste datorn användas för att det skall fungera efteråt. Det är alltså fullt möjligt att få dit nya bromsbelägg, men det är inte rätt. Bilarna idag är inte som på 80-talet. Det gäller att veta vad man pysslar med, framförallt med bromssystemet.

Re: VARNING för byte bromsbelägg bak själv på Ceed -12 nya modellen halvkombi.

5
Det är lätt att byta själv. Man särar på kontakten som ger ström till till elmotorn. Sedan tar man ett vanligt litet 9 volts batteri och kopplar in plus och minus på elmotorns kontakt och kör in kolven. (går den ut får man skifta plats på kablarna) När man är klar med bytet och allt är monterat skiftar man kablarna och kör ut kolven tills bromsskivan bromsas. Sen brukar jag skifta igen och släppa lite grand.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"