Annons

Det här med tankning och "rätt" Diesel

1
Hej,
Ny med ny bil och diesel (Cee´d 1,6 CRDi 2013), är det någon diesel jag bör undvika? Funkar statoil miles eller okq8 bio+?

Såhär står det i instruktionsboken:

"Använd endast dieselbränsle som uppfyller Europa norm 590. Användande av icke godkänt bränsle eller bränsleadditiv innebär begränsning i fabriksgarantin. Dieselbränsle med cetantal 51 eller högre skall användas i ditt fordon. Följ
nedanstående om det förekommer två typer av dieselbränsle:
• Över -5° - diesel för sommar
• Under -5° - diesel för vinter

Biodiesel
"Biodiesel", med max 5 % iblandning, får användas om det uppfyller Europa norm 14214. Använding av rapsmetylester (RME), fettsyremetylester (FAME), vegetabilisk oljemetylester (VME) eller en blandning av diesel och biodiesel innebär ökat slitage som kan resultera i skador på motor och bränslesystem. Skador orsakade av att bilen körts med icke godkänt bränsle, omfattas inte av fabriksgarantin."

Jag vill inte tanka något som påverkar garantin på bilen.
Bifogar produktbladen på statoils Miles och Miles Bio.
Har läst någonstans att biodiesel eventuellt kan slamma igen bränslefiltret, stämmer detta?

Tacksam för synpunkter.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013
Annons

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

6
Jag har inte ägt någon dieselbil tidigare och undrar därför om någon vet vad som är normalt milantal för filterbyte. Kan man säga att 3500 mil är tidigt för byte av bränslefilter? Frågan är också om byte av filter ingår i garantin om det behövs efter 3500 mil? Jag mejlade min verkstad och frågade om detta med diesel och vart man helst ska tanka är något problem. Svaret blev att jag kan tanka vart jag vill och att det är leverantören av diesel som har skyldighet att sälja rätt diesel enligt de krav som finns, ja vad säger man om detta "problem"?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

7
Jag har ingen aning vad som är en acceptabel intervall på filterbyte. Jag ställde samma fråga som här direkt till Kia Sverige, där jag frågade om just Statoils diesel Miles och Miles Bio. Fick detta till svar:

"Vidarebefordrade din fråga till vår tekniska avdelning och fick nedanstående svar;
Det Statoilbränsle kunden refererar till fungerar alldeles utmärkt. Ett av marknadens bästa Dieselbränslen."

Sen om det är rätt eller fel, om Biodiesel slammar igen bränslefiltret, vet jag inte. Men Jag tankar Statoil.
Har läst på något forum tidigare att man skulle passa sig för OKQ8 och Tanka, men vad vet jag.
Det är helt klart irriterande om det är så att det s.k. biobränslet ökar slitaget på delar.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

9
Tycker det här är ett mycket märkligt problem, se 4:e inlägget i denna tråd: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=2778

Bensinbolagen tillhandahåller tydligen skitdiesel och vi har inget annat val än att tanka skitdiesel. När vi sen tankat denna skit och bränslefiltret sätts igen i förtid, så går det inte på garantin, utan verkstaden skyller det på den dåliga kvalitén på dieseln. Ingen tar ansvar för det och vi som konsumenter får betala. Är inte detta märkligt? Hur kan man sälja något som inte lirar helt ihop med motorerna i dagens bilar?
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"