Annons
Annons

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

22
Ronnie skrev:
Laban skrev:Har tidigare haft 2 st Kia Diesel men när jag bytte bil 2012 blev det en bensinare.
Gillar bensinaren bättre men kör inte mer än 1500 mil /år. Det som jag inte gillade
med dieslarna var det eviga växlandet. Varvtalsområdet är ju kort på en diesel. Hade
kanske inte gjort så mycket om växellådan varit mjuk o lättväxlad. Men jag upplevde
växellådorna som tröga...speciellt i dom lägre växlarna. I bland skrap i 2an när det var
kallt. Växellådan i bensinaren går som en dröm.
Sen tar det mycket längre tid att få upp värmen på vintern i en bil med dieselmotor.
Andra nackdelar är ju högre servicekostnader...högre skatt.
Förhoppningsvis har dom förbättrat växellådorna på den nya modellen.
Men givetvis så har ju dieseln många fördelar också. Men för min del...ska jag
ha en bil med dieselmotor så ska det vara en med automatväxlad låda ;)
Jag har, som alla andra, en sexväxlad låda, min bil är från 2011 och jag tycker inte jag behöver växla så mycket upp och ner. Jag kör t.o.m. 50km/h på femman.
Min ceed är skattefri t.o.m. 2016. Nu vet jag inte vad skatten blir sista halvan på 2016, men idag är skatten 1136kr på min bil (om jag hade behövt betala). Min Saab 9 3 Aero som jag hade innan kostade 2500 kr med bensinmotor.
Du menar att en motor som tillvaratar energin i bränslet, istället för att bara göra ineffektiv värme av det, är en nackdel?
Har i familjen haft 3st olika Ceed med dieselmotorer.Två av dom var 5 växlade och en var 6växlad. Alla med 115 hk. Bor i Malmö-Lund området som har tät trafik. Med dom bilarna fick man växla ner till 2:an i rondellerna om motorn inte skulle börja hacka. De gjorde att det blev ett evigt växlande...speciellt i stadstrafik. Bensinaren har ett mycket större fartområde på varje växel..och klarar rondeller med lätthet i 3:an. Sedan är lådan mycket mer lättarbetad i bensinaren än i dom dieslar jag har haft. Tycker helt enkelt att bensinaren är trevligare att köra under mina körförhållande.
Skatten är billig på min bil iaf. 880kr/ år.
Är väl bra att dieseln tillvaratar energin i bränslet bättre. Men till kostnad av att det tar väldigt lång tid innan man får värme i bilen. För att kompensera det har många dieselbilar i dag en extra dieseldriven värmare. Dock ej Ceed. På sommaren är det ju inga problem. Men på vintern tar det lång tid innan man får varmt o gott i Ceeden med dieselmotor.
Går betydligt fortare i en Ceed med bensinmotor.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

23
rikrd skrev:
Solum123 skrev:Jag köpte min KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013 i juni i år och är väldigt nöjd så här långt. Det är inte bara en trevlig bil, den är väldigt snygg också. Jag valde däremot diesel, vilket jag inte ångrar. Jag tror inte att du skulle ångra dig om du slår till.
Låter bra det! :) Jag har ju en hel månad på mig att bestämma mig från och med idag, men ja tror inte jag kommer behöva fundera så länge :)

Går ifrån Volvo V50 MY05(såldes igår) fler som gjort den "resan"? :)

Hur som, Kia ceed:n(komfort)är mycket bil för pengarna, finns väl ingen bil i den klassen som erbjuder så mkt "Lull-Lull"som den? 7års garanti gör ju heller inte saken värre :) låter som ja redan övertalat mig själv. Haha :)
Jag gjorde samma resa som du har tänkt, från Volvo V50 -05, dock så får jag inte min Kia än. I slutet av november kanske lite tidigare sa dom på Hedin.
Jag köpte en Kia Cee´d 1,6 CRDI SW Hedin Edition, manuel diesel. Är samma sak som komfortpaketet fast man får till Panoramasoltak, instegslister, 17" alufälgar på sommar och vinterdäck, sportpedaler. Sen köpte jag till metalic och service i 6år eller 9000mil. Ända nackdelen var att de hade bara 2st bilar kvar att sälja med just Hedin Edition så jag kunde inte välja färg :/ fast det kanske är något som de alltid säger för att får sålt bilarna....
Kia Cee´d 1,6 CRDI SW Hedin Edition

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

24
Marcus_Turbo skrev:Blev ju en bra deal för dig då :thumbup:
Hur ser din nyckel ut då om man får fråga? (Bild)??
Samt vad mer för lull-lull har dom lagt i 14års modell?

Lycka till med nya bilen! :)

lsoderlund skrev:Jag köpte mig nyligen en Kia Ceed SW Crdi med komfortpaket, metallic, dubbade michellindäck på original alufälg, motor och kupevärmare samt en bränslecheck på 10.000kr för 181500:-
Överenskommelsen med säljaren var en 2013 (lagerbil), men vid leverans fanns sådana ej att tillgå, så jag fick en 2014 års modell istället (enda skillnaden är annan nyckel + ngt mer "lull-lull"). Slipper väl därmed 1 års värdefall när jag väl säljer den.

Så visst kan man få ett bra pris på en helt ny bil. Än så länge är jag toknöjd, går tyst, mjukt, bekvämt. Hade även turen att slippa Hankook-däcken som många bilar levereras med, min bil levererades med Coninental Premium Contact 4.
"Nya" nyckel ser ut såhär.
Bilagor
1234.JPG 1234.JPG Visad 3697 gånger 228.56 KiB

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

25
INte speciellt mkt som är annorlunda på nya nyckelt. De har flyttat ner bakluckeknappen längst ner ist för att sitta i mitten. Sen är den upphottad med krom och lite ändrar form. Bara jag som känner att nya nyckeln vore bättre att ha? Låsa upp bakluckan när man tror man låser upp bilen kan ju tolkas som ett i-landsproblem :roll:
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

26
rikrd skrev:Hejsan.
Ny här på forumet, funderar starkt på att köpa en ceed sw, var å provkörde idag.Har läst endel här på forumet och tycker det verkar ett trevligt och informativt forum, med bra personer. :)

Ni som äger bilen, kan ni rekommendera mig att göra ett köp? Jag kommer i så fall köpa en med komfortpaket, 1.6:a bensin, tycker att nuvarande kampanj är riktigt bra, när man dessutom får vinterhjul med för 180 400ink regavgift :) Skulle även vara intresserad av bilder på den nya ceed:en SW med lite större fälgar, 18" kanske, gör inget om det inte är orginal, om nån har länk till det vore ja tacksam om ni kunde bifoga!

Trevlig kväll
/ Rickard
Här kommer en bild på min Ceed med 18" på...

Bild


Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt impulsköp... Vi var igentligen där för att kolla på en Sportage, men maken till obekväm och vinglig bil har jag inte varit med om... Nu har vi avverkat dryga 200 mil med bilen och det enda jag egentligen saknar från gamla Audin (A4 2.0TS 220hk) är väl lite pulver i motorn...

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

28
adde.k skrev: Här kommer en bild på min Ceed med 18" på...
http://www1.garaget.org/archive/44/4315 ... 243678.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt impulsköp... Vi var igentligen där för att kolla på en Sportage, men maken till obekväm och vinglig bil har jag inte varit med om... Nu har vi avverkat dryga 200 mil med bilen och det enda jag egentligen saknar från gamla Audin (A4 2.0TS 220hk) är väl lite pulver i motorn...
Finns ju chip. :)
lsoderlund skrev:Anledningen till nya nyckeln skall enligt utsago från återförsäljare vara att den gamla nyckeln gick av väldigt lätt.
Jag har en 2011 och min nyckel gick av (metallutmattning?) Dessutom omfattas nyckeln bara av 24 månaders garanti....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

29
lsoderlund skrev:Anledningen till nya nyckeln skall enligt utsago från återförsäljare vara att den gamla nyckeln gick av väldigt lätt.
Jag har en 2011 och min nyckel gick av (metallutmattning?) Dessutom omfattas nyckeln bara av 24 månaders garanti....[/quote]

Måste bara fråga, knäcktes nyckel'n eller hur menar ni med gick av? :)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

30
Ronnie skrev:
adde.k skrev: Här kommer en bild på min Ceed med 18" på...
http://www1.garaget.org/archive/44/4315 ... 243678.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt impulsköp... Vi var igentligen där för att kolla på en Sportage, men maken till obekväm och vinglig bil har jag inte varit med om... Nu har vi avverkat dryga 200 mil med bilen och det enda jag egentligen saknar från gamla Audin (A4 2.0TS 220hk) är väl lite pulver i motorn...
Finns ju chip. :)
Har funderat på det, men har inte kommit så långt än... Hursomhaver blir det efter vintern och första servicen isåfall :)
Dieselbox känns ju sådär...
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"