Annons

Service Kia Sportage 2012 1.6 GDI

1
Hej,

Jag har köpt en Kia Sportage 2012 bensinare med 7300 mil på mätaren, där den senaste servicen gjordes vid 5000 mil på verkstad. Då bilen är lite äldre tänker jag börja göra egen service på den. Finns det någon som har serviceprotkollet ( vad som byts) samt om ni vet vid vilka miltal service ges?

Jag har försökt söka fram det på nätet, men service protokollet verkar vara mer tillgängligt om man äger en Volvo, då är det inga problem att få tag i det.

Tacksam för hjälp från en som gör service själv.
Annons

Re: Service Kia Sportage 2012 1.6 GDI

4
Hej, tackar för svaren.

Tack för att ni engagerar er. Jag hittade hela service och reparationsmanualen på ebay. Jag har en Chevrolet från 1977 som jag är van att ta hand om. Så att tappa ut lite olja och byta bromsar och läsa i en manual vilka remmar etc som ska bytas är inga problem för mig. Att hela motorn ska rasa finns väl knappts en chans till. Men visst finns den. Men att att den göra det till 2019 när jag dessutom använder den andra bilen på sommaren, nja.

Sportage en är bas bil, de har byggt den väldigt enkelt just för att den är billig. Så byta bromsar är väldigt enkelt exempelvis. Att betala 10 000 för en sån service är hutlöst med skivor trummor när jag kan göra det för 3000.

Ha entrevlig helg.

Förresten, vilken superbil Sportage är. Synd att folk klagar så mycket på den, men alla är vi olika. Gott om utrymme och ej så plastig. Lite bullrig, men det ska jag lösa med ljudisolering.

Re: Service Kia Sportage 2012 1.6 GDI

6
Lite bullrig? Jag tyckte du skrev att du hade en Chevrolet -77... Ingenting är väl bullrigt jämfört med den ;)
Knapparna på fjärren går sällan sönder, men däremot brukar godset som håller nyckelbladet spricka vilket gör att man tappar bladet.
Sportage SLe är en väldigt bra bil överlag. Svaga punkter finns på alla bilmärken och modeller men just SLe är riktigt bra.

Re: Service Kia Sportage 2012 1.6 GDI

8
HellboyElvis skrev:En äldre bensinare (beror på vilken motor) kan vara både 1år/1500 mil eller 2år/3000 mil.
Finns det garanti kvar på bilen i detta nu hade jag lämnat in den på auktoriserad KIA-verkstad och behållit garantin ett tag till.
Alla SLe har 2år/3000mil oavsett bensin eller diesel. Det gäller även dom första bensinarna fast det står 1år/1500mil i boken för det är en ändring Kia kom med för några år sedan
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Service Kia Sportage 2012 1.6 GDI

9
Caprice77 skrev:Hej, tackar för svaren.

Tack för att ni engagerar er. Jag hittade hela service och reparationsmanualen på ebay. Jag har en Chevrolet från 1977 som jag är van att ta hand om. Så att tappa ut lite olja och byta bromsar och läsa i en manual vilka remmar etc som ska bytas är inga problem för mig. Att hela motorn ska rasa finns väl knappts en chans till. Men visst finns den. Men att att den göra det till 2019 när jag dessutom använder den andra bilen på sommaren, nja.

Sportage en är bas bil, de har byggt den väldigt enkelt just för att den är billig. Så byta bromsar är väldigt enkelt exempelvis. Att betala 10 000 för en sån service är hutlöst med skivor trummor när jag kan göra det för 3000.

Ha entrevlig helg.

Förresten, vilken superbil Sportage är. Synd att folk klagar så mycket på den, men alla är vi olika. Gott om utrymme och ej så plastig. Lite bullrig, men det ska jag lösa med ljudisolering.
Fast du lämnar ju in bilen för service för att garantin ska fortsätta vara giltlig? Den gäller ju inte bara på motorn? Skulle t.ex backvarnarna sluta fungera (vilket är vanligt) så skulle du behöva betal allt själv om du skulle ha servat bilen själv. Allt som inte är slitagedelar får på nybilsgarantin i 7år/15000mil ( bortsett från batteri och multimediasystem där det är 2 respektive 3 år på)
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"