Annons
Annons

Re: Bromsar

2
Ja ni "experter" va fan inte mycket till hjälp. [emoji3]
Men kan meddela att detta va den lättaste bilen jag någonsin bytt bromsar på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

Re: Bromsar

3
Hej!

Bytte du fram och/eller bak? Bromsbeläggen och/eller skivorna och/eller bromsbackarna till parkeringsbromsen? :D

Att enbart byta beläggen tar väl cirka 30-40 min runtom, lägg på 10 min för att även byta skivorna, detta är förutsatt att kolvarna inte kärvar eller att någon damask spruckit eller dylikt, men de borde de inte ha gjort på en så pass ny bil.

För att byta beläggen så är det bara att demontera hjulet och lossa oket från hållaren som håller beläggen, därefter pressar man tillbaka kolven med exempelvis en tving eller större polygriptång (kan behöva luftas därefter), lägg gärna en utav de gamla beläggen emellan tvingen/polygripen och kolven så att kolven inte tar skada, samt ta det försiktigt med skruven ovanpå oket där bromsslangen fäster. Man kan med fördel smörja med lite kopparpasta i spåren innan man monterar de nya beläggen, dock gör det inte så stor skillnad som hos äldre bilar där beläggen löper direkt mot oket och inte i clips/skenor. För att även byta skivorna så får man lossa hela hållaren till oket, sedan sitter det en skruv i respektive skiva som man behöver lossa också, tror det är en insexskruv. Om skivorna bak bytes så får man komma ihåg att inte ha i parkeringsbromsen så att backarna spänner på insidan av trumman (bromsskivornas insida trumma som trumma). Har man otur så kan backarna ändå vara för mycket spända eller så har de skapat ett mindre spår på insidan av skivorna, varav man får släppa efter vajern manuellt, men troligtvis behöver man inte göra detta moment, har endast varit med om det på riktigt slitna gamla skivor/bilar som körts med parkeringsbromsen ilagd.

Tips! Smör gärna med lite kopparfett även på anliggningsytan på navet, där skivorna monteras, samt på anliggningsytan på skivorna, där hjulen monteras.

Tillvägagångsättet är alltså typ som för de flesta andra bilar, inget särskilt att tänka på.

mvh

Re: Bromsar

4
Tack ska du ha.
Bytte klossarna fram och bak.
Så som du har beskrivit va precis så som jag gjorde. :)

Enligt en auktoriserad Kia verkstad så skulle jag kunna köra 700 mil med dessa klossarna.
3 dagar senare började det väsnas som tusan.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

Re: Bromsar

5
Oj, det där såg inte bra ut! Sjukt att dom missade det!

Var det så på andra belägget på samma hjul också, eller kan dom ha missat exempelvis belägget på insidan och antagit att det såg samma ut där som på utsidan? Oavsett så är det mycket slarvigt av dem!

Blev tvungen att åka till en verkstad med en länkarm en gång, då jag inte hade möjlighet att fixa det själv (vintertid), men det gör jag inte om, de missade att dra åt bultarna till bärarmen, såg detta på besiktningen som jag åkte till en timme efter för att ombesiktiga. Både jag och besiktningstekniker blev väldigt häpna då bärarmen i princip kunde ha lossnat under färden till besiktningen, skruven var inte ens åtskruvad med mer än 1,5 varv!

Mvh

Re: Bromsar

6
Meken har nog inte ens tittat på dom, det där missar man inte. Ikryssat papper endast men ej utförd kontroll, sparar några minuter och verkstaden tjänar mer.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bromsar

7
KiaCar skrev:Oj, det där såg inte bra ut! Sjukt att dom missade det!

Var det så på andra belägget på samma hjul också, eller kan dom ha missat exempelvis belägget på insidan och antagit att det såg samma ut där som på utsidan? Oavsett så är det mycket slarvigt av dem!

Blev tvungen att åka till en verkstad med en länkarm en gång, då jag inte hade möjlighet att fixa det själv (vintertid), men det gör jag inte om, de missade att dra åt bultarna till bärarmen, såg detta på besiktningen som jag åkte till en timme efter för att ombesiktiga. Både jag och besiktningstekniker blev väldigt häpna då bärarmen i princip kunde ha lossnat under färden till besiktningen, skruven var inte ens åtskruvad med mer än 1,5 varv!

Mvh

Ja det va så på båda sidor. Men fram va inte riktigt så illa.
Börjar nästan tro att sambon kört med handbromsen i ett tag.
För handbromsen rörde sig fint. Så den har inte kärvat.
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

Re: Bromsar

8
Torgskräck skrev:Meken har nog inte ens tittat på dom, det där missar man inte. Ikryssat papper endast men ej utförd kontroll, sparar några minuter och verkstaden tjänar mer.

Precis så som jag tänker.
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

Re: Bromsar

9
Verkstaden tjänar mer??
Verkstaden hade tjänat mer på ett byte av klotsarna, både i pengar och kundnöjdhet.
Den enda som möjligtvis tjänat (ytterst lite) på det var mekanikern (om h*n jobbar på strikt ackord och bara skördar servicar)
Utan ackord hade även mekanikern tjänat på ett byte...

Re: Bromsar

10
HellboyElvis skrev:Verkstaden tjänar mer??
Verkstaden hade tjänat mer på ett byte av klotsarna, både i pengar och kundnöjdhet.
Den enda som möjligtvis tjänat (ytterst lite) på det var mekanikern (om h*n jobbar på strikt ackord och bara skördar servicar)
Utan ackord hade även mekanikern tjänat på ett byte...
Kom inte och sabba det här med nyktra tankar nu.... Det är ju faktiskt alternativa fakta som är grejen i år.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"