Annons

Köpa Sportage -08:a?

1
Har idag en Kia Cee'd men behöver en andrabil. Vi bor på landet med delvis dåliga vägar/väglag så fyrhjulsdrivet är en fördel. Motorvärmare och bensinare har också legat högt på listan eftersom jag dagligen pendlar ganska korta sträckor fram och tillbaka till tåget.

Vi funderar nu på en gammal Sportage -08:a, uttagen april 2009, har gått 11500 mil och kommer förmodligen att landa på c:a 63-67 tkr. Den ser ganska välhållen ut för sin ålder/sträcka. Är det ett vettigt köp? Något särskilt man bör passa sig för?

(Bilen konkurrerar med världens fulaste/mest praktiska bil, en Skoda Roomster. :) 2WD men en 2011 som bara gått 6400 mil.)

Tack för ev hjälp!
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008
Annons

Re: Köpa Sportage -08:a?

3
Den generationen sportage ska du obönhörligen ha upp på lyft och kolla bakvagnsbalken på, speciellt ute i hörnen vid fästena. ROST, bilprovningen har fått speciella order att knacka på balkarna just feldesign som gör att smuts och fukt inte evakueras utan blir kvar i balken och den har NOLL rostskydd.

Nypris på en balk är över 8000kr, sen ska hela bakvagnen ned inkl avgassytem för att kunna byta. Har du inte möjlighet att göra jobnet själv skulle jag gissa lika mycket till i arbete på en verkstad. Att finna en fräsch på skroten är inte lätt heller.

I övrigt tycker jag den gnerationen står sig bra rostmässigt. Hjulhuskanterna bak kan man kika lite extra på insidan, skruven som håller bakre kofångarplasten i hjulhuset, är den borta eller lös är det rost i skärmkanten bakom plasten. Stort som en handflata brukar det vara, i övrigt riktigt bra motstånd mot rost.

Är bilen manuell bensin.
Ställ bilen mot en kant med framhjulen, slira lätt på kopplingen med ca 1500-1700 varv på motorn, låter det som en muttermaskin är lamellen slut och det är dags för kopplingsbyte.

9000mil eller 5 år på kamremmen, vintigt viktigt att den byts. Delar köper man i tyskland för en spottstyver och vilken verkstad som helst fixar jobbet. Vi la ut 4500kr med delar och arbete för en komplett stor motorservice med alla delar olja stift filter och rwmmar samt löprullar.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"