Annons
Annons

Re: Kostnad för kamremsbyte

2
Nu har frugan en -05 men med 2.0 bensinare.

Vi köpte alla delar via bildelaronline24, sen kontaktade vi en lokal verkstad(inga meca eller mekonomen med samma priser som kia verkstäderna). Total kostnad för en helmotorservice med alla filter, stift, olja, remmar, spänn samt löprullar och vattenpump samt arbetet kostade det hela 4500kr.

Så kolla de små mekarna och kolla även deras priser på delar och jämför sedan med onlinesajter inte bara i sverige utan även ute i europa.

Fotnot, Meca ville ha 3200kr i arbetskostnad medans den lilla verkstaden som gjorde ett superbra jobb tog 1500kr för samma arbete och han höll utlovad leveranstid till skillnad mot vad Meca gör.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Kostnad för kamremsbyte

3
Hej.

En Kia Sportage av de tidiga modellerna (-95 till -02) är bland de enklaste bilmodeller som finns att byta kamrem på.
Som en 16v Volvo 740.

Det är också en av de få 16vmotorer som överlever ett kamremshaveri.
Jag har bytt åtskilliga med havererad kamrem (skuren löprulle) och alla var bara att starta.

Den tidiga rakmonterade 2.0 motorn i Sportage är en av Kia licensbyggd motor med lätt modifierat block från Mazda B2000 (-80tals pickup, som var uråldrig redan då), och modifierad mazda 626 16v topp.
Skillnaderna är bla ingen vevaxelgivare på B2000, och motorn sitter på tvären i 626, så kylaranslutningen sitter olika.

Tyvärr är alltså mycket få vitala delar identiskt lika. (Tyvärr, eftersom Mazda har mycket högre kvalitet).
Vattenpumpen är lika vet jag, men inte toppackningen osv.

Den licensbyggda 2.0 motorn har inte en skruv gemensamt med de senare tvärställda 2.0 i Sportage med permanent 4x4. (Gemensambygge Kia-Hyundai)
De senare Hyundai-Kia motorerna är myyycket bättre än de gamla licensbyggda.


Är du det minsta händig, så byter du kamrem själv på tidiga Sportagen.
Ett tips är att lyssna efter missljud, då löprullen är lite svag. Brukar väsa när det är dags.
Byt både spänn och löprulle, och känn noga på vattenpumpen.
Den drivs också av kamremmen, och inte av fläktremmen, även om det ser så ut.
Det är bara en fläktlagring till fläkten, och inte en fläkt på vattenpumpen a'la Volvo.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"