Annons

Arbetstemperatur 1.7CRDI?

1
Hej,

Nybliven Sportage-ägare (köpte en "Special edition"-15) efter att ha harvat runt i en V50-08 i två års tid.

En fråga, ska inte arbetstemperaturen vara 90 grader när man kört bilen varm? Vår Sportage ligger alltid strax under 90 grader, hur långt / länge man än kör. Är det rätt? Eller kan det vara så att termostaten spökar? Vår bil har gått knappt 300 mil.
Skärmklipp.JPG Skärmklipp.JPG Visad 3924 gånger 27.57 KiB
Kia Rio GT - 18
Annons

Re: Arbetstemperatur 1.7CRDI?

5
Samma på min Sportage '13. Den ligger alltid precis under 90 grader.

(utom när bilen var ny, och kylarvätska läckte. När det blev för varmt gick bilen över i "säkerhetsläge" eller vad det heter, dvs jag kunde inte lägre köra snabbare än 70 km/h hur mycket jag än tryckte på gasen.)

Re: Arbetstemperatur 1.7CRDI?

7
Termostaten i många bilar öppnar runt 81-88grader. Moderna dieslar är otroligt svåra att få upp temp så där kan termostater ligga ned mot 70grader.

Volvo v70 samt vissa vag bilar kör en extravärmare för att få upp korrekt motortemp.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Arbetstemperatur 1.7CRDI?

9
Lyfter frågan igen.
När det nu varit kallt som f*n i Sverige så har jag problem att få upp min Kia i arbetstemperatur.
När det är runt -10 till -12 eller kallare så går bilen knappt aldrig upp ens i närheten av 90-strecket.

Nån mer med samma problem? Är det ett fel, eller är det pga motorns ringa storlek?
Kia Rio GT - 18

Re: Arbetstemperatur 1.7CRDI?

10
Tjena! Jag äger en likadan och den har ochså gått 300mil, tempen är exakt likadan på min. Har kollat upp detta och det är helt normalt. Hoppas du är lika nöjd som jag är över bilen! Med vänlig hälsning, ronaza
Kia Sportage FL 1.7 CRDi 2WD Specil Edition 2 SUV årsmodell 2015
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"