Har kommit iväg på husvagnssemester med den nya Sportage 1,7 mod 15. Innan hade jag en 12:a och det märks tydligt att man ställt om egenskaperna för bilen. Man har tryckt dit ett ECO- märke bak och monterat stop-ang-go men även ändrat utväxlingen. 6:an är numer en ren överväxel. Bilens växlingsindikator säger inte till att det är dags att lägga i sexan förrän relativt långt upp i varv på femman. Och när man växlar upp till sexan är den rejält slö och tänder indikatorns femma direkt om det inte är väldigt plan mark. Hade inte alls denna känsla med gamla bilen. Nån som håller med mig? När det gäller bränsleförbrukning har jag inte tankat än efter att hängt på vagnen så jag återkommer med det.
Bilen känns rätt trist nu med vagn påkopplad, det blir ett evigt växlande. Modellen med 2,0 dieseln finns ju i två styrkor, det som skiljer är väl att den starkaste har chipstrimmats, eller? Det är ju rätt vanligt att tillverkare gör så,VAG har ju en salig blandning av motorer med samma storlek i olika styrka beroende på vilket syskon den sitter i.
Så då är min fråga: Trimboxen som det skrivs om här på forumet eller andra liknande fabrikat, kan det vara lösningen för mig? Eller kan man förstöra bilen/motorn? Tappar man alla garantier?
//Mikke
Slöare Sportage?
1Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg