Annons

Slöare Sportage?

1
Har kommit iväg på husvagnssemester med den nya Sportage 1,7 mod 15. Innan hade jag en 12:a och det märks tydligt att man ställt om egenskaperna för bilen. Man har tryckt dit ett ECO- märke bak och monterat stop-ang-go men även ändrat utväxlingen. 6:an är numer en ren överväxel. Bilens växlingsindikator säger inte till att det är dags att lägga i sexan förrän relativt långt upp i varv på femman. Och när man växlar upp till sexan är den rejält slö och tänder indikatorns femma direkt om det inte är väldigt plan mark. Hade inte alls denna känsla med gamla bilen. Nån som håller med mig? När det gäller bränsleförbrukning har jag inte tankat än efter att hängt på vagnen så jag återkommer med det.
Bilen känns rätt trist nu med vagn påkopplad, det blir ett evigt växlande. Modellen med 2,0 dieseln finns ju i två styrkor, det som skiljer är väl att den starkaste har chipstrimmats, eller? Det är ju rätt vanligt att tillverkare gör så,VAG har ju en salig blandning av motorer med samma storlek i olika styrka beroende på vilket syskon den sitter i.

Så då är min fråga: Trimboxen som det skrivs om här på forumet eller andra liknande fabrikat, kan det vara lösningen för mig? Eller kan man förstöra bilen/motorn? Tappar man alla garantier?

//Mikke
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Slöare Sportage?

2
Upplever precis samma sak med min Sportage 2.0crdi, automat,184 hk modellår -14 Special Edition. Hade en 12:a innan med samma spec. Funderat om jag fått en med 136 hk istället. Även märkt att nästan i botten har gaspedalen ett irriterande läge med spärr. Fått för mig att det inte var så på min 12:a.
Får se kanske vänjer mig.
Annars väldigt nöjd med bilen! :)

Re: Slöare Sportage?

3
Nu har jag kört 55 mil med husvagnen och när jag tankade visar det sig att bilen dragit 0,94 liter/mil med husvagn på 1200 kg bakom sig. Så mycket kom jag i princip aldrig upp till med Sportage mod 12 med samma motor.
Utväxlingen har ändrats och är så konstruerad att under 1500 varv/min orkar den ingenting alls och för att växla upp måste man komma upp i ca 2200 rpm. Men även om växlingsindikatorn säger att sexan ska i så tappar motorn så mycket varv att man är nere runt 1500 igen och således behöver växla ner. I princip blir det att femman ligger i 80% av tiden vilket gör att varvet blir onödigt högt, men det går inte att köra på sexan.
Så här var INTE den förra Sportage 12:an. Känner mig lite besviken på det här. Visst är det bra om bilen är bränslesnål vid normal körning men här har de gjort en bra bil sämre. Är inte helt säker på att jag hade valt en ny Sportage om jag vetat om detta. Hade ju ingen möjlighet att provköra innan eftersom det inte fanns någon bil med drag att prova.
När jag kommer hem igen om ett par hundra mil måste jag prata med KIA om det här. Finns väl inget att göra i och för sig men det måste påtalas i alla fall.
Är det någon som har samma erfarenhet av Sportage 1,7 mod 12 jämfört med mod 15? Jag blev avrådd att välja 2,0 med 184 hk, AWD och automat för de tyckte inte den var prisvärd nu när den här varianten fanns, den var för dyr tyckte KIA-säljaren. Skulle nog tänkt ett varv till innan jag beställde en 1,7.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Slöare Sportage?

7
Jo, så är det nog. Faktum är att femman är normalväxeln upp till ca 2000 rpm vilket motsvarar typ 80 km/h. Växlingsindikatorn tänder sexan och när man växlar upp och håller samma fart så går varvet ner till 1400 rpm och tänder då femman igen... MEN! Det verkar inte påverka bränsleförbrukningen negativt att köra med högre motorvarv så ofta. Hittills är det efter 400 mil ungefär samma förbrukning som den gamla bilen.
Mest trist är det med husvagn kopplad eftersom man då håller sig runt 70-90 mest hela tiden. Då blir det ett rackarns växlande. Den förra bilen var betydligt "lugnare" att köra.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"