Annons

Lägesrapport

1
Har nu haft min andra Sportage i några veckor och hunnit med 70 mil. Köpte ju en ny likadan som jag hade tidigare, samma färg eftersom jag tycker att dark gun metallic är den snyggaste. Fast ibland undrar man ju när man kommer till bilen att det kunde ju varit kul med något som var mera nytt! Men andrahandsvärdet vid inbyte hos KIA är riktigt bra så ekonomiskt var det ju rätt. Det jag får glädja mig med är att SE-paketet ger lite mer utrustning än den förra jag hade. Panoramataket är riktigt najs, tänkte först att det skulle ta för mycket takhöjd men det stör mig inte alls. (1,83 lång). Förvaringsutrymmet under golvet bak är ju praktiskt och smådetaljerna som kommer med Face-liften är snygga. Det som överraskat mig mest är helt klart stereon med delar från Infinity. Har tidigare alltid uppdaterat mitt ljudsystem för typ 10 000kr men det känns inte alls nödvändigt nu. Basen trycker på helt ok och diskanten är klar och fin. Innan jag köpte bilen letade jag runt lite överallt för att hitta info om vad det är för prylar som Infinity plockat in men det finns ju ingenstans. Fattar inte detta, varför är det så tyst om detta? Inte ens KIA själva kunde svara ordentligt. Borde inte en generalagent veta detta? Nåja, det funkar ju i alla fall... Nu är det ju en facelift de kommit med, en ny modell är väl att vänta nångång 16/17 antar jag. Lite synd att de inte moderniserat den här modellen lite till, den skulle kunna hålla många år till då. Det finns saker man borde fått med i en bil anno 2015. Det jag direkt kan komma på som väl finns på andra KIO:r är elmanövrerad baklucka, ett riktigt helljus, typ bixenon, så man slipper böket med konvertering och en motor på 150 dieselhästar och möjlighet att välja till automatlåda. Tråkigt att det bara finns det här vanliga paketet och sen uppgraderingen som ger 184 hk, AWD och automat. Prisskillnaden är för hög! Sen finns ju ingenting av det här med adaptiv farthållare, Lane-assist, auto-stop eller parkeringsautomatik. Inte ens sensorer fram trots att man omöjligen ser slutet på motorhuven! Vill man eftermontera sensorer tar de 5000kr för detta! Nä, utrustningsmässigt ligger KIA i lä.
Annars är ju bilen skön att åka i och trots leksaksmotorn pinnar den på rätt friskt och snålt. Många har stannat mig på parkeringsplatser med frågor om bilen och varit intresserade av att köpa en. Tyvärr väljs modellen bort av många pga den löjligt låga dragvikten. 1200 är inte helt lätt att hitta en familjehusvagn på. Vi har en lite mindre Knaus Sport 420 som väger in på 1200 så för oss funkar det.
Visst kan jag rekommendera bilen, mycket tack vare den långa garantin. Förvisso verkar garantin vara belagd med många om och men när det väl hänt något. Som exempel kan nämnas skandalen med bränslefiltren som kan sätta igen sig efter bara några hundra mil efter service. Bilen blir livsfarlig och verkstaden vill ha 1300kr för att byta. Men det är ett bra argument för nästa bilägare. Andrahandsvärdet är även det riktigt bra. 30 000kr i värdeminskning på tre år och 8500 mil. Det tycker jag är bra i alla fall.
//Mikke
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"