Annons

Vindrutetorkare & rengörning av rutan

1
Det börjar bli dags för mig att byta torkarbladen på min Sportage 2013.
Hur gör ni andra, köper ni original eller finns lika bra (och billigare) blad på Biltema?


...och angående att torka vindrutan... Jag tycker att mina befintliga blad snarare smetar ut ett lager med olja/smuts över rutan. Detta får sedan regnvattnet att snarare smetas ut och fastna i denna hinna än att torkas bort från rutan. Mycket irriterande.
Använder ni andra några produkter på rutan för att få klar sikt?
(jag fick på annat håll tips om att tvätta av rutan och bladen med rödsprit, en annan rekommenderade att använda nån produkt (Cristal 20/20) medan en tredje tyckte att produkter och vax från biltvättar snarare orsakade problematiska hinnor än vattenavtötande skydd)
Vad fungerar för er på detta forum?


...och när vi ändå är inne på ämnet... Gör ni även något på insidan av rutan/rutorna? Typ sprayar på nån produkt? ELler har nån "vante" att putsa rutan med...?
Annons

Vindrutetorkare & rengörning av rutan

5
Torkarblad finns ju på varenda mack så det borde väl vara minsta bekymret, kostnaden för torkarblad brukar jag inte bry mig om då jag byter kanske efter 1,5-2 år.
För att underhålla bladen så gör rent dom 1-2 gånger per år med t-röd och gnugga med papper eller trasa tills den inte blir smutsig längre. Då kommer bladen att hålla längre med gott resultat. Framrutan gör du enkelt rent på djupet med polermedel, glaspolish eller en fin karosslera som inte repar. Se till att du putsat rutan noga först. Dessa medel gör rent även i porerna i rutan.
Vissa vill nog påstå att t-röd torkar ut gummit, det kanske det gör men inte på 2-3 år iaf :)
En kompis (som gav mig tipset om t-röd) hade sina orginalblad i fem år på sin SAAB så det funkar ju garanterat :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vindrutetorkare & rengörning av rutan

6
Triangli skrev:wipers funkar bra.

dessutom är det bra att behanda vindrutan med vattenavstötande medel. (glastec som ditec har t.ex.). Finns motsvarande man kan lägga på själv.

Då använder man inte viftarna lika mycket och förbättrar sikten.

Mvh
Triangli
Det gäller väl de som gillar att allt vatten "pärlar" sig när det träffar rutan. Som på filmen. Själv tycker jag det är väldigt störigt. Men alla är vi olika. :)


[youtube]PJkiZGD4cOs[/youtube]
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vindrutetorkare & rengörning av rutan

8
zoorg skrev:Eller så behandlar du rutan/bilen med "Ultra ever dry"

Det var ju imponerande. :)
Vilket ruggigt pris det är, synd på en sådan produkt http://www.ikaros.net/Produkter/Rengori ... a_Ever_Dry
695:- för 9,5dl.

Något om medlet i Teknikens värld http://teknikensvarld.se/nissan-ogillar ... ck-116578/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"