Annons

1.6 bensin eller 1.7 diesel?

1
Går lite i köptankar på en Sportage och har provkört en 1.7 CRDI. Har dock inte provkört någon 1.6 GDI och funderar lite på hur mycket dem skiljer sig åt. Tittar man på skillnaden i förbrukning (1,2dl mer per mil på bensinaren än på dieseln) så behöver man åka en hel del (17000-18000 mil) för att "tjäna in" skillnaden i pris på ca: 30000:- Dessutom kostar dieselvarianten runt 1500:-/år mer i skatt och även om man inte behöver serva den lika ofta så har jag för mig att jag läste någonstans att kostnaden/service är högre för dieselvarianten. Trots att jag kör 3000-4000 mil/år så kan jag inte se att det finns några ekonomiska skäl att köpa dieselversionen.

Dieselversionen har 117hk och bensinaren har 135hk (om jag minns rätt) men säljaren som jag pratade (men som bara har dieselversion och således inte kan ses som opartisk) påstod att bensinversionen skulle kännas tröttare och att jag definitivt skulle välja dieselvarianten.

Någon som provat både 1.7 CRDI och 1.6 GDI varianten som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: 1.6 bensin eller 1.7 diesel?

2
Hej! Jag har en Sportage 1.7. Anledningen till att valet till slut föll på denna var främst att vi har husvagn (märk väl att 1.7:an bara får dra 1200 kilo, vår vagn kvalar in precis, men den har inga problem att dra 1200 kilo). Jag tyckte även att bensinaren var surrigare. Ingen av motorerna är några prestandamaskiner precis, som bruksbil betraktat är jag jättenöjd med mitt val men speciellt rolig att köra är den - inte!

I din ekonomiska kalkyl kan du nog räkna med lite billigare service ändå pga längre serviceintervaller, samt att värdet på en diesel nog är några tusenlappar högre den dagen du säljer.

Re: 1.6 bensin eller 1.7 diesel?

3
Jag provkörde båda och valet föll på 1,6 bensin av följande anledningar:

Den var billigare, kan inte räkna hem skillnaden på de 1700mil/år som den rullar. ca 0,73 drar min. Gällande service så har jag var 3000mil eller 2 år (vad har dieseln?)

Jag föredrar karaktären på bensinare, den behöver varvas för att få kraften, men som sagt föredrar det... varken 1,7 eller 1,6 är särskillt snabba av sig, 1,6 är 1 sekund snabbare 0-100 på pappret faktiskt... men 1,7 troligen lite "snabbare" i omkörning... hursomhelst 1,6 kräver varv och rätt växel! Sen föredrar jag bensinarens ljud också (nästan helt tyst, visst lite surr möjligen... men hellre det än osexigt dieselknack) Högst personlig åsikt såklart!

Har också hört en del klaga på att smådieslarna har svårt att komma upp i värme (motortemp) och vägde faktiskt in det också.

Är väldigt nöjd: det är en bruksbil som inbjuder till lugn harmonisk körning för transport av familjen från A till B... men som sagt vill man ha en körglad rolig bil så är nog både biltypen och motorn fel val.

Drar förresen släp ibland (bland annat båt på trailer totalt ca 1200kg) och det funkar bra. Skulle jag ligga ute på vägrana med husvagn ett antal veckor per år skulle jag dock valt större (2,0) motor!
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"