Annons

Kondens eller kylarvätska i oljan?

1
hej
har kollat på en sportage 07 som går bra och allt verkar funka, servad enl intervallen osv. Men: När jag kollar under oljelocket så är det lite grå oljegegga där och även lite grå yta på delar av oljestickan. Kan vara för att dom kört rätt lite och det är kondens som spökar men kan kanske vara nåt kylvätskeläckage??????
Vad tror ni, hur vanligt är det med kylvattenläckage på bilar som gått under 10000 mil?
Hur ser det ut under era oljelock? Fin motoroljefilm eller lite grått klägg?
Annons

Re: Kondens eller kylarvätska i oljan?

3
Hade nog kollat med serviceverkstad jag, men tecken på vätska i oljan är det ju.

Finns ju olika orsaker som du just pekar på och värsta scenarior skall man nog ändå ha i baktanken, tycker jag.

En o-plan topp eller sprucken topplockspackning med olja som sakta sipprar in i kylsystemet vid ökat tryck i motorn? Har du kollat i expansionskärlet om det finns "grådassig" vätskeblandning (olja/vatten) där?

Kolla även under kylarlocket och om det fortsätter komma "gråsörja" efter att motorn gått varm ett tag.

Torka rent överallt med trasa och låt motorn köras runt ett tag - kolla igen och se efter.

Bilen har ju trots allt rullat några mil under åren och kondens verkar inte så rimligt då tycker jag, men kan finnas ändå.

Har han/hon (ägaren), högtryckstvättat i motorn och vatten på så sätt kommit in i systemet? Kanske en långsökt förklaring...?!

Jag brukar faktiskt också kolla in hur ägaren verkar vara - ärlig, skötsam, noggrann o.s.v.

Lycka till med det eventuella köpet!
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"