Annons

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

21
Tobbesportage skrev:Komfort el. Business??? - Du missar "i stort sätt" bara den där lilla elektroniska "start-knappen" och lite lull-lull som skinnklädsel, integrerad backkamerasystem via blåtand, färddator, larm.

Kolla dina behov - åter igen, skall dra något efter bilen har du automatiskt en max släpvagnvikts begränsing på 1200kg om du inte väljer 2.0 diesel 184hk AWD (2000kg med B96 körkort). Lite högre bränsleförbrukning, men mycket bättre drag i bilen. 70hk gör skillnad!!!
Kolla in denna : http://bilweb.se/uppsala-lan/kia-sporta ... suv-757090

Där har jag för övrigt köpt mina tre fordon och en husvagn.

Skall du inte dra något efter bilen och du vill ha det där lilla extra, men bränslesnål - välj 1.7 diesel 115hk och business edition.
Håller delvis med, men vill komplettera. Jag har inte dragkrok på min bil, men bor på en gata som blir plogad rätt sent och vid lite svårare vinter kommer inte bussarna fram så fort det blir halt. Efter att ha kört fast 4 ggr vintern 2012/13 (jo jag var lite klantig också...) ruttnade jag. Jag jämförde först starkaste Qashqai+ och Sorento, men frugan vägrade Sorento och jag tyckte att Qashqai var tråkig att köra. Om du funderar på glastak ska du absolut testa att sitta i en bil som har det innan du bestämmer dig. Jag är 187 cm och kan inte ha en Sorento med glastak. Har dock inte testat Sportage.

Att ha en starkare motor och fyrhjulsdrift kostar mer vid inköp och drar lite mer bränsle, men omkörningar blir oerhört lätta och du kan alltid ta bilen även om det är snöstorm, ett par decimeter snö på gatan och snorhalt (med dubbar). Sen är det ju iofs inte värst många dagar per år som man råkar ut för just det... Jag gillar iaf min awd skarpt och vill inte byta. Den är väldigt kul att köra också, vilket i sin tur leder till ännu dyrare soppa-räkningar...

Jag valde bort navigator och backkamera. Anledningen är att jag hade det i min Chrysler. Stor skärm och en gång när jag var tvungen att panikbromsa kom en my Little pony flygande från baksätet och CRACK! Av någon anledning gick det inte på försäkringen och det var dyrt som ... Kör hellre med löstagbar och utbytbar gps de få gånger jag behöver en...

Några tankar från en nöjd Sportage ägare :)
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Annons

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

23
Jag valde den lilla bensinaren och det ångrar jag nu när vi köpt husvagn..
Även automat är nog att föredra, jag har manuell och tycket inte jag gör annat än växlar vid stadskörning..
Sen tycker jag tyvärr att bagaget är väldigt litet (eller grunt), van vid en 9-5 å den svalde mycket mer bagage..
Sportage -12

Våga vägra Facebook

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

24
magnusace skrev:Jag valde den lilla bensinaren och det ångrar jag nu när vi köpt husvagn..
Även automat är nog att föredra, jag har manuell och tycket inte jag gör annat än växlar vid stadskörning..
Sen tycker jag tyvärr att bagaget är väldigt litet (eller grunt), van vid en 9-5 å den svalde mycket mer bagage..
Lastutrymmet ökar du dramatiskt när du lyfter ut det fullstora reservdäcket. Du har fri assisstans i 3 år.

Sen kan du som jag köpa matta och lägga i där så har du ett gigantiskt extra lastutrymme.

/Triangli

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

25
Triangli skrev:
magnusace skrev:Jag valde den lilla bensinaren och det ångrar jag nu när vi köpt husvagn..
Även automat är nog att föredra, jag har manuell och tycket inte jag gör annat än växlar vid stadskörning..
Sen tycker jag tyvärr att bagaget är väldigt litet (eller grunt), van vid en 9-5 å den svalde mycket mer bagage..
Lastutrymmet ökar du dramatiskt när du lyfter ut det fullstora reservdäcket. Du har fri assisstans i 3 år.

Sen kan du som jag köpa matta och lägga i där så har du ett gigantiskt extra lastutrymme.

/Triangli
Bra tips - behöver ju inte detta monstruösa reservdäck de första åren i alla fall !!! :clap: :clap: :clap:
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

26
Det blir nog en Sportage fifa i augusti eller september. Jag är nöjd med de som står i hallen, så väntetiden blir väl 1-2 dagar. :)

Funderar på bagagerumsmatta, dragkrok och motorvärmare, dieselvärmare blir för dyrt och jag har eluttag på jobbet och hemma...
Vad är det man inte kan vara utan i bilen när den kommer från firman?

Ni som satt en stor metallmojäng i grillen (grill guard?), är de lätta att montera för folk med 10 tummar? Vilken är mest prisvärd? Vad söker man på (för ord) om man ska kolla på ebay? Kollade google translate, men det fanns ingen logik i den översättningen.
Vad finns det mer för smågrejor som gör bilen mer personlig utan att "blinga" för mycket? Man vill ju inte köra runt i en julgran. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

28
Ronnie skrev:Ingen?
dom kallas huvskydd, stenskotts skydd vad jag fattat det som. jag är också ute efter en sån och letar också. har för mig att jag hittade på nån sida med kdm nånting.
roligt att det blir en fifa i alla fall! :) jag är riktigt nöjd med min än så länge.
Kia sportage 1,7 crdi -14 Pearl black Fifa edition.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"