Annons

Dimljus.

1
Besiktigade bilen idag, där fick jag en tvåa på dimljusen då dom tydligen stod för högt?
Första gången den var på besiktning, åkte till Hedins ( förre detta Svenska bil i Segeltorp ) där sa
man att så kan det bli när man kör över ett gupp??
Är fastsättningen så klen att dimljusen kan ändra sig höjdmässigt när man kör över ett gupp?
Man har ju inte kört Dakarrallyt precis med bilen.
Någon annan som drabbats av liknande?
Jag har fått en känsla av att sen besiktningen blev privatiserad så får man lättare tvåor.
Blir ju mer pengar till firman då förstås.
Jag besiktigar 4 bilar och 2 motorcyklar var och vartannat år så.........

Mats R :arrow:
Annons

Re: Dimljus.

2
Mats R skrev:Besiktigade bilen idag, där fick jag en tvåa på dimljusen då dom tydligen stod för högt?
Första gången den var på besiktning, åkte till Hedins ( förre detta Svenska bil i Segeltorp ) där sa
man att så kan det bli när man kör över ett gupp??
Är fastsättningen så klen att dimljusen kan ändra sig höjdmässigt när man kör över ett gupp?
Man har ju inte kört Dakarrallyt precis med bilen.
Någon annan som drabbats av liknande?
Jag har fått en känsla av att sen besiktningen blev privatiserad så får man lättare tvåor.
Blir ju mer pengar till firman då förstås.
Jag besiktigar 4 bilar och 2 motorcyklar var och vartannat år så.........

Mats R :arrow:
Är det samma folk kvar på den firman sedan den togs över av Hedins, så skulle jag kanske mer ifrågasätta firman...
Åberopa garantin och se till att de fixar det åt dig.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dimljus.

3
Jodå, någon garanti det ville man inte höra talas om.
Man var mer intresserad av att påpeka för mig att om man gör "egna" jobb eller sätter på grejor på bilen så gäller inte garantin.
Precis som att jag hade satt dit dimljusen själv?
Den bilen är original, köpte den av en av säljarna på Svenska Bil i Segeltorp som hade haft den som tjänstebil.
Vid fråga om vad han menade fick jag bara ett "svammel" tillbaka.
Man vet ju nu att den firman går man inte till med mina två Sportage mer.

Re: Dimljus.

4
Märkligt att vifta bort en kund på det sättet. Be att de, i ditt köpeavtal, visar vart detta framgår. Dvs att garanti ej kan åberopas. Om de kan bevisa att det felaktiga dimljuset beror på oaktsamhet eller liknande är det nog bara att bita i det sura äpplet.

Hämtat från KIA's hemsida:
"Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar."

Med utgångspunkt att ingen modifierat dimljusen, krockat eller liknande borde det vara ett solklart garantiärende.

Mvh
juristen ;)
Sportage 1.6 bensin EX Komfort Sthlm Ed Black Pearl -13

Re: Dimljus.

5
Mats R skrev:Jodå, någon garanti det ville man inte höra talas om.
Man var mer intresserad av att påpeka för mig att om man gör "egna" jobb eller sätter på grejor på bilen så gäller inte garantin.
Precis som att jag hade satt dit dimljusen själv?
Den bilen är original, köpte den av en av säljarna på Svenska Bil i Segeltorp som hade haft den som tjänstebil.
Vid fråga om vad han menade fick jag bara ett "svammel" tillbaka.
Man vet ju nu att den firman går man inte till med mina två Sportage mer.
Bor du på större ort kan du kanske ha en annan Kiaverkstad i närheten, välj dem istället...
Det finns hur mycket som helst om denna, numera, Hedins. Så om samma människor är kvar är de nog lika värdelösa.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dimljus.

6
Tjena.

Kolla med Nacka biltrim. (om du köpt bilen i segeltorp är det inte så mycket längre för dig) De är auktoriserade på Kia, då får du en annan infallsvinkel från en mer neutral spelare.

/Triangli
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"