Annons

Nybliven Sportage-ägare

1
Ny på forumet och mitt första inlägg:

Efter 15 år med Volvo var det dags att prova något nytt.
Ville ha SUV och föll för designen samt känslan av mycket bil för pengarna...... så det blev en:
Silverfärgad 1,6 komfort med glastak, backkamera och 18"hjul (vinterdäck på orginal 17").
Kört drygt 100mil hittills och är grymt nöjd.

Såklart kan jag inte hålla fingrarna i styr utan måste efterhand göra lite småmoddar, har hittills bara:
-bytt regskylt fram (till utan EU-märke, gillar inte det blåa och osymetriska..., bak bytes då tid medges)
-bytt till silvervision blinkers fram (bak bytes då tid medges)
-monterat Calix motorvärmare och kupéuttag (premiärinvigdes idag med varm skön bil i morgonfrosten)
-baklampor har beställts (de på luckan med lampor i, KIA orginal)
-ledlampor till skyltbelysning och innerbelysning har beställts.

Reflektioner hittils:
Gillar: Designen, luftigheten med glastak, SUV-känslan (sitter högt och biffigt uppträdande), farthållaren (satt på fel sida i Volvo har jag insett), att den känns solid (inget skrammel när man stänger luckor och dörrar), spolarmunstyckena (av typen spray, som Volvo hade men gick ifrån!?), ekonomin (billig i inköp, låg skatt och försäkring, hittills ca 0,73 i förbrukning), backkameran (vill nog aldrig vara utan igen), kul att "folk på stan" vänder sig om och tittar på en så "billig" bil....... får fylla på efterhand när jag kört mer.

Ogillar: Halkvarnaren (NEJ, det är oftast inte halt vid plus 5 grader..... vilket det kan vara typ halva året... och plinga en gång räcker!!!), helljuset (hade aktiva xenonlampor på min V60 och Sportagens halvljus är nästan lika bra och faktiskt bättre räckvid och höjd pga den höga placeringen, men det sugrörssmala helljuset ger nästan obefintligt ljustillskott (hade räckt om halvljuset likt på Volvo hade höjts tillsammans med helljus så hade det blivit otroligt mycket bättre)), motorhuvsstaget (lite B med "manuell stålpinne" istf gaslyft, men visst de enstaka gånger jag skall öppna huven kan jag leva med det, en plastpanel vid bakrutan satt inte rätt monterad (åtgärdades direkt på KIA när jag visade.... och betydligt fler lister, lock, muttrar m.m. som inte var rätt monterade när jag hämtade min V60 så..), autoläget för regnsensor (bra att det kan vara på hela tiden, men obra att den gör ett svep så fort man startar bilen.... tänk om det är frost, snö, etc...).... får fylla på mer efterhand.

Och så till sist, varför valde jag 1,6 och inte 1,7d, trots att i princip alla säljare förordar dieseln?
Jag är ingen dieselfantast, tycker dels att dieselknack låter traktor och tyckte besinaren var väldigt tyst och fin (visst i motorvägsfart blir den ganska rejält högvarvig, men för mitt normalbruk så (50-70-90). Sen säger alla "men dieseln är mycket piggare", ja visst har den högre vrid, men det beror på hur du kör..... jag gillar att köra lugnt, och vill jag köra mer aktivt så vill jag också varva...... men det är väl bara en fråga om vilken karaktär man föredrar, och i slutändan är bensinaren snabbare 0-100 om man nu skulle få för sig att roa sig med det ;). Priset för en diesel var 20kkr högre och om det skiljer 2-3dl per mil så tar det ca 5-7000mil att köra in det.....men visst, man kan räkna på många olika sätt och det räcker att övertyga sig själv. Faktorer som längre uppvärmningstid och regenerering av partikelfilter spelade också in. Säger absolut INTE att detta är rätt och att de som valt diesel valt fel, ville bara dela med mig till andra som går i samma val........ jag funderade länge och väl samt provade båda innan jag bestämde mig! Och i ärlighetens namn, det är INGEN racerbil..... men jag saknar inte de 180hk jag hade i Volvon, två barn i bilen och mycket vilt på vägen samt vetskapen att det är mina däck och inte något leasingföretags som det är för tjänstebilsförare gör att jag uppskattar att köra lugnt och försiktigt, vilket för övrigt känns ännu lättare i en SUV som ju inte direkt ligger som ett strykjärn om man pressar på i kurvorna :lol: .

Sådär, det var mina första KIA-erfarenheter och tankar i forumet som jag följt snart ett halvår under tiden jag funderat på mitt numera genomförda bilbyte.

mvh / Tester
Annons

Re: Nybliven Sportage-ägare

2
Nån månad sen, men Välkommen!
Några små reflektioner på det du skrev...
Halkvarning: Servicekillarna kan avaktivera ljudet. Vet inte vad det kostar dock...
Ljuset: Funkar bra i stad, men när du är utan gatubelysning räcker det faktiskt inte.
Motorhuvsstag: Jag frågade KIA om det och de anförde ungefär följande: För att hålla priset nere har de sparat in på smådetaljer som i och för sig höjer bekvämligheten, men som kostar förhållandevis mycket och har en tendens att skapa problem... Bullshit eller inte?
Starkare motor?: Jag kör oftast gällande hastighet "plus moms" :roll: Även om man håller lagstadgad hastighet så är det husvagnar och annat som ligger och stoppar upp. Jag har valt att lägga till lite extra och ser det primärt som en säkerhetfråga vid omkörningar m.m. (å så är det kul). Det var också det enda sättet att få AWD. Min högst personliga åsikt och motivering till varför jag plussade på ;)

som sagt: Välkommen!
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"