I går kväll stoppade jag för första gången i sladden till motorvärmaren.
I morse när jag startade bilen så funderade jag för första gången på temperatur-mätaren och exakt när den brukar börja stiga...
Från start och de första 7 minuterna (stadskörning) så låg den nere på botten, dvs inte rört sig alls.
Trots att den inte rört sig så kom det ändå värme ur fläktarna redan efter 3 minuter.
Några frågor till er på forumet:
1)
Efter ungefär hur många minuter brukar temperaturmätaren börja röra på sig i er Sportage?
2)
Jag har inte haft motorvärmare förr. Vad värmer den? Hur kan jag kontrollera att den fungerar?
3)
Jag fick ett kupéurtag monterat samtidigt som motorvärmaren. Har ni något tips på en bra kupévärmare att köpa?
4)
Var placerar ni kupévärmaren och åt vilket håll riktas varmluften?
Jag vill helst få den uppåt och framåt så att det går lätt att skrapa bort is och snö från vindrutan på morgonen. Finns en sådan fästanordning?
Annons
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
2Angående 1)
Nästa gång du är ute med bilen, ta gärna en koll på temperaturmätaren och klockan för att se ungefär hur lång tid det tar innan mätaren börjar röra sig från bottenläget (50 grader).
Det kan ju vara bra att veta vad som är normalt, för att kunna upptäcka om ens bil beter sig onormalt...
Nästa gång du är ute med bilen, ta gärna en koll på temperaturmätaren och klockan för att se ungefär hur lång tid det tar innan mätaren börjar röra sig från bottenläget (50 grader).
Det kan ju vara bra att veta vad som är normalt, för att kunna upptäcka om ens bil beter sig onormalt...
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
3Jag har märkt ungefär detsamma, jag har inte någon motorvärmare men det tar lång tid ca: 8 minuter innan tempmätaren börjar röra sig, och då är det vanlig stadskörning.
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
4Typ samma som för mig då.
Idag, med motorvärmare i, så började mätaren faktiskt stiga redan efter 5 minuters stadskörning.
Nu kvarstår bara vad jag ska köpa för kupévärmare och hur jag ska montera den (eller om man bara ställer den på golvet, men då stör den väl passagerarens fötter...)
Idag, med motorvärmare i, så började mätaren faktiskt stiga redan efter 5 minuters stadskörning.
Nu kvarstår bara vad jag ska köpa för kupévärmare och hur jag ska montera den (eller om man bara ställer den på golvet, men då stör den väl passagerarens fötter...)
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
5Oftast sätter man den väl med ett fäste till vänster om passagerarens ben, riktat bakåt. Värmen sprider sig rätt bra så det blir isfritt ändå. Kan dock inte rekommendera nån värmare för jag brukar köra på billigaste jag hittar liggandes på golvet bara.
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
6Såg att Jula sålde den platta Defan för 199 spänn, ganska billigt
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
71)
Är ju väldigt temperaturberoende....
2)
Den typ som finns till Sportage är "kontaktvärmare" och är helt enkelt en metallklump som sitter skruvad så den ligger an mot motorblocket. Klumpen värms och värmen överförs till motorblocket och oljan värms därmed upp... i teorin. I praktiken är dessa värmare inte särskillt effektiva, 250W tror jag de är på (efter ett antal incidenter med uppbrunna bilar (bl.a Saab) för några år sedan då värmare lossnade och antände plasten nedanför) och MYCKET värme går förlorad då motorblocket har enorm kylyta i förhållandet. För att kolla om den funkar kan du helt enkelt stoppa ner handen och känna på den, om du bränner fingrarna så fungerar den . Skämt åsido, om du lutar dig över motorn och tittar långt ner och på baksidan av motorn (in mot kupén) så kan du nog nästan se värmaren..... lättast är att hitta de svarta bubbliga plastslangarna med kablarna i och följa dem till du hittar rätt ände där värmaren är och sen känna (försiktigt) direkt när du satt i värmaren.
3)
Calix slimline (väldigt liten men effektiv).
4)
Ovanstående har en metallbygel som du ställer under gummimattan och på så sätt står värmaren upp och blåser luften rakt upp på framrutan, precis där du vill ha den. Den går att vrida i sidled så att luften kommer mitt i rutan trots att det står på pasagerarsidan och om man vill så kan man med två polygriper böja till metallbygeln så att passformen blir helt hundra så att den står stadigt och lutningen exakt som man vill ha den.
mvh / Tester
Är ju väldigt temperaturberoende....
2)
Den typ som finns till Sportage är "kontaktvärmare" och är helt enkelt en metallklump som sitter skruvad så den ligger an mot motorblocket. Klumpen värms och värmen överförs till motorblocket och oljan värms därmed upp... i teorin. I praktiken är dessa värmare inte särskillt effektiva, 250W tror jag de är på (efter ett antal incidenter med uppbrunna bilar (bl.a Saab) för några år sedan då värmare lossnade och antände plasten nedanför) och MYCKET värme går förlorad då motorblocket har enorm kylyta i förhållandet. För att kolla om den funkar kan du helt enkelt stoppa ner handen och känna på den, om du bränner fingrarna så fungerar den . Skämt åsido, om du lutar dig över motorn och tittar långt ner och på baksidan av motorn (in mot kupén) så kan du nog nästan se värmaren..... lättast är att hitta de svarta bubbliga plastslangarna med kablarna i och följa dem till du hittar rätt ände där värmaren är och sen känna (försiktigt) direkt när du satt i värmaren.
3)
Calix slimline (väldigt liten men effektiv).
4)
Ovanstående har en metallbygel som du ställer under gummimattan och på så sätt står värmaren upp och blåser luften rakt upp på framrutan, precis där du vill ha den. Den går att vrida i sidled så att luften kommer mitt i rutan trots att det står på pasagerarsidan och om man vill så kan man med två polygriper böja till metallbygeln så att passformen blir helt hundra så att den står stadigt och lutningen exakt som man vill ha den.
mvh / Tester
Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare
8Motorvärmare i ca 1,5h, yttertemperatur +1, tempmätaren passerade 50 grader efter 4 minuter.