Annons

När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare

1
I går kväll stoppade jag för första gången i sladden till motorvärmaren.
I morse när jag startade bilen så funderade jag för första gången på temperatur-mätaren och exakt när den brukar börja stiga...
Från start och de första 7 minuterna (stadskörning) så låg den nere på botten, dvs inte rört sig alls.
Trots att den inte rört sig så kom det ändå värme ur fläktarna redan efter 3 minuter.

Några frågor till er på forumet:

1)
Efter ungefär hur många minuter brukar temperaturmätaren börja röra på sig i er Sportage?

2)
Jag har inte haft motorvärmare förr. Vad värmer den? Hur kan jag kontrollera att den fungerar?

3)
Jag fick ett kupéurtag monterat samtidigt som motorvärmaren. Har ni något tips på en bra kupévärmare att köpa?

4)
Var placerar ni kupévärmaren och åt vilket håll riktas varmluften?
Jag vill helst få den uppåt och framåt så att det går lätt att skrapa bort is och snö från vindrutan på morgonen. Finns en sådan fästanordning?
Annons

Re: När brukar tempen börja stiga? +frågor om motorvärmare

7
1)
Är ju väldigt temperaturberoende....
2)
Den typ som finns till Sportage är "kontaktvärmare" och är helt enkelt en metallklump som sitter skruvad så den ligger an mot motorblocket. Klumpen värms och värmen överförs till motorblocket och oljan värms därmed upp... i teorin. I praktiken är dessa värmare inte särskillt effektiva, 250W tror jag de är på (efter ett antal incidenter med uppbrunna bilar (bl.a Saab) för några år sedan då värmare lossnade och antände plasten nedanför) och MYCKET värme går förlorad då motorblocket har enorm kylyta i förhållandet. För att kolla om den funkar kan du helt enkelt stoppa ner handen och känna på den, om du bränner fingrarna så fungerar den :o. Skämt åsido, om du lutar dig över motorn och tittar långt ner och på baksidan av motorn (in mot kupén) så kan du nog nästan se värmaren..... lättast är att hitta de svarta bubbliga plastslangarna med kablarna i och följa dem till du hittar rätt ände där värmaren är och sen känna (försiktigt) direkt när du satt i värmaren.
3)
Calix slimline (väldigt liten men effektiv).
4)
Ovanstående har en metallbygel som du ställer under gummimattan och på så sätt står värmaren upp och blåser luften rakt upp på framrutan, precis där du vill ha den. Den går att vrida i sidled så att luften kommer mitt i rutan trots att det står på pasagerarsidan och om man vill så kan man med två polygriper böja till metallbygeln så att passformen blir helt hundra så att den står stadigt och lutningen exakt som man vill ha den.


mvh / Tester
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"