Annons

Då klev man på Kiatåget igen!

1
Fick min nya Kia Sportage idag och är riktigt nöjd. Testat lite funktioner och försökt få en känsla för bilen på bara en dag, måste säga att det mesta är riktigt riktigt bra.
Några saker som skiljer sig en aning från min pappas Kia ceed 2013 och som går att diskutera eller som ni gärna får förklara för mig:

Varför funkar det inte att styra låtvalet på BT, spotify?? Jag har en iphone 4 och den funkar att synka/byta låtar med ceeden, gör jag något fel?

När man låser Ceeden vrids bakspeglarna in med hjälp av nyckeln. På min Sportage finns en knapp inne i bilen. Är detta standard på sportagen eller är det bara jag? :shock: 8-)

Jag har en Sportage 1,7 crdi och kommer köra ganska blandad stads/landsvägskörning. Någon med tips hur jag kör in denna på bästa sätt för att motorn ska dra så lite som möjligt i längden..

Tacksam för alla svar. :clap: Godkväll
Annons

Re: Då klev man på Kiatåget igen!

2
radi0head skrev:Fick min nya Kia Sportage idag och är riktigt nöjd. Testat lite funktioner och försökt få en känsla för bilen på bara en dag, måste säga att det mesta är riktigt riktigt bra.
Några saker som skiljer sig en aning från min pappas Kia ceed 2013 och som går att diskutera eller som ni gärna får förklara för mig:

Varför funkar det inte att styra låtvalet på BT, spotify?? Jag har en iphone 4 och den funkar att synka/byta låtar med ceeden, gör jag något fel?

När man låser Ceeden vrids bakspeglarna in med hjälp av nyckeln. På min Sportage finns en knapp inne i bilen. Är detta standard på sportagen eller är det bara jag? :shock: 8-)

Jag har en Sportage 1,7 crdi och kommer köra ganska blandad stads/landsvägskörning. Någon med tips hur jag kör in denna på bästa sätt för att motorn ska dra så lite som möjligt i längden..

Tacksam för alla svar. :clap: Godkväll
Välkommen!

Ska se vad jag kan göra för att hjälpa/förvirra.

Vad har du för IOS på Iphonen? Det skulle kunna vara något som ställer till det. Man kan även uppdatera mjukvaran i bilen. (det fixade det burkiga ljudet jag hade för handsfreen också)

DBackspeglar.... Jag har frågat och du får nog leva med att trycka på knappen.

Motor. Du har samma motor som mig. Om du har för avsikt att ha bilen ett tag så är det bra att låta motorn vila lite efter att du kört längre sträckor med turbon igång ( drar igång vid 80/90 som jag fått för mig). Låt den gå på tomgång ngn minut så kyler den ner sig bättre än om du bara stänger av bilen.


Lycka till med kärran!
/Triangli

Re: Då klev man på Kiatåget igen!

3
Tackar så hjärtligt för det snabba svaret.

ios 5.0.1 har jag. Har inte velat uppdatera pga att de senaste versionerna vart så jäkla buggiga/sega.
Men kanske måste iom bilen??
Min säljare ska höra av sig till mig i veckan och kolla vad jag tycker och tänker, är en munkvaruuppdatering inom ramen för vad jag kan kräva när jag köper en ny bil annars? Isf vill jag ju ha den fixat direkt 8-)
Triangli skrev:
radi0head skrev:Fick min nya Kia Sportage idag och är riktigt nöjd. Testat lite funktioner och försökt få en känsla för bilen på bara en dag, måste säga att det mesta är riktigt riktigt bra.
Några saker som skiljer sig en aning från min pappas Kia ceed 2013 och som går att diskutera eller som ni gärna får förklara för mig:

Varför funkar det inte att styra låtvalet på BT, spotify?? Jag har en iphone 4 och den funkar att synka/byta låtar med ceeden, gör jag något fel?

När man låser Ceeden vrids bakspeglarna in med hjälp av nyckeln. På min Sportage finns en knapp inne i bilen. Är detta standard på sportagen eller är det bara jag? :shock: 8-)

Jag har en Sportage 1,7 crdi och kommer köra ganska blandad stads/landsvägskörning. Någon med tips hur jag kör in denna på bästa sätt för att motorn ska dra så lite som möjligt i längden..

Tacksam för alla svar. :clap: Godkväll
Välkommen!

Ska se vad jag kan göra för att hjälpa/förvirra.

Vad har du för IOS på Iphonen? Det skulle kunna vara något som ställer till det. Man kan även uppdatera mjukvaran i bilen. (det fixade det burkiga ljudet jag hade för handsfreen också)

DBackspeglar.... Jag har frågat och du får nog leva med att trycka på knappen.

Motor. Du har samma motor som mig. Om du har för avsikt att ha bilen ett tag så är det bra att låta motorn vila lite efter att du kört längre sträckor med turbon igång ( drar igång vid 80/90 som jag fått för mig). Låt den gå på tomgång ngn minut så kyler den ner sig bättre än om du bara stänger av bilen.


Lycka till med kärran!
/Triangli

Re: Då klev man på Kiatåget igen!

5
MattiasP skrev:Hej

Jag har samma problem med min iPhone 5 med den senaste uppdateringen, går fan inte att byta låt via ratten, riktigt irriterande. Lika störigt är det att man inte får upp info i stereons display.

Att speglarna inte fälls in när man låser bilen är en pinsam miss av Kia.
Okej, men har du haft så att det funkat innan?? med blåtanden?

Speglarna vs nyckeln känns också som en möjlig åtgärd som kia mkt väl skulle kunna fixa!

Re: Då klev man på Kiatåget igen!

6
radi0head skrev:
MattiasP skrev:Hej

Jag har samma problem med min iPhone 5 med den senaste uppdateringen, går fan inte att byta låt via ratten, riktigt irriterande. Lika störigt är det att man inte får upp info i stereons display.

Att speglarna inte fälls in när man låser bilen är en pinsam miss av Kia.
Okej, men har du haft så att det funkat innan?? med blåtanden?

Speglarna vs nyckeln känns också som en möjlig åtgärd som kia mkt väl skulle kunna fixa!

Nej det funkar tydligen inte om man inte har stereon med den stora pekskärmen vad jag har förstått
Kia Sportage 1,7 CRDI 2013

http://www.gyroflyg.se

Särskrivningar borde vara olagligt!

Re: Då klev man på Kiatåget igen!

7
radi0head skrev:Fick min nya Kia Sportage idag och är riktigt nöjd. Testat lite funktioner och försökt få en känsla för bilen på bara en dag, måste säga att det mesta är riktigt riktigt bra.
Några saker som skiljer sig en aning från min pappas Kia ceed 2013 och som går att diskutera eller som ni gärna får förklara för mig:

Varför funkar det inte att styra låtvalet på BT, spotify?? Jag har en iphone 4 och den funkar att synka/byta låtar med ceeden, gör jag något fel?

När man låser Ceeden vrids bakspeglarna in med hjälp av nyckeln. På min Sportage finns en knapp inne i bilen. Är detta standard på sportagen eller är det bara jag? :shock: 8-)

Jag har en Sportage 1,7 crdi och kommer köra ganska blandad stads/landsvägskörning. Någon med tips hur jag kör in denna på bästa sätt för att motorn ska dra så lite som möjligt i längden..

Tacksam för alla svar. :clap: Godkväll


Jag kör med ios7 och det funkar kanon. Tycker även att ljudet har blivit mycket bättre med ios7.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"