Annons

Motionera bromsar

1
Jag köpte en ny Kia Sportage 2,0 (4wd) för ett år sedan. Efter att idag lämnat in bilen till verkstad pga skrapljud vid inbromsning så får jag beskedet att både klotsar och skivor fram måste bytas. När jag argumenterar att detta måste vara ett onormalt slitage så får jag svaret att klotsarna bränt fast i skivan och att de slits ut i förtid om man inte "motionerar bromsarna" genom att tvärnita från 60-70 km/h en gång i veckan. Då detta räknas som löpande slitage så blir man lite förbannad. Ingenstans har jag meddelats att man måste "motionera" bromsarna. Stämmer detta? I så fall måste det vara ett fabrikationsfel! Ska jag behöva tvärnita en gång i veckan för att inte slita ut dem, verkar helt sjukt!?

/ Calle
Annons

Re: Motionera bromsar

2
Motionera bromsarna ska man alltid göra och då främst för att bromsarna bak ska röras. Vid vanlig försiktig inbromsning så rörs inte bromsarna bak, men jag håller med om att det är tidigt att skivorna fram måste bytas.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

Re: Motionera bromsar

3
Stjerna skrev:Jag köpte en ny Kia Sportage 2,0 (4wd) för ett år sedan. Efter att idag lämnat in bilen till verkstad pga skrapljud vid inbromsning så får jag beskedet att både klotsar och skivor fram måste bytas. När jag argumenterar att detta måste vara ett onormalt slitage så får jag svaret att klotsarna bränt fast i skivan och att de slits ut i förtid om man inte "motionerar bromsarna" genom att tvärnita från 60-70 km/h en gång i veckan. Då detta räknas som löpande slitage så blir man lite förbannad. Ingenstans har jag meddelats att man måste "motionera" bromsarna. Stämmer detta? I så fall måste det vara ett fabrikationsfel! Ska jag behöva tvärnita en gång i veckan för att inte slita ut dem, verkar helt sjukt!?

/ Calle
Skitsnack skulle jag vilja påstå. Okej att det är bra att bromsa kraftigare någon gång ibland men har du inte kört sjukt långt med bilen så ska det inte gå som normalt slitage efter ett år.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Motionera bromsar

5
Anser inte mitt inlägg är "skitsnack" eftersom alla rörliga delar bör röras någon gång. Jag vet bilägare som kommit in på verkstan och säger att handbromsen fungerar inte och jag som aldrig använder den....jaa, kanske därför den inte fungerar. Sen är det som jag sa tidigare, det är nåt fel att man måste byta skivor på så kort tid, men det har inget med att motionera bromsarna eller inte.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

Motionera bromsar

6
Nu var det ju bromsarna i fram det var fråga om och dom får ju motion automatiskt och det är riktigt dåligt om dom tar slut på 2 år!

I bak kan det då behövas att man stampar till på bromsen då och då för att allt inte ska kärva i hop för vid normal körning när man bromsar löst så rör sej bakbromsarna ytterst lite.

Men som sagt detta borde dom fixa på garantin solklart tycker jag.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Motionera bromsar

8
Solum123 skrev:Anser inte mitt inlägg är "skitsnack" eftersom alla rörliga delar bör röras någon gång. Jag vet bilägare som kommit in på verkstan och säger att handbromsen fungerar inte och jag som aldrig använder den....jaa, kanske därför den inte fungerar. Sen är det som jag sa tidigare, det är nåt fel att man måste byta skivor på så kort tid, men det har inget med att motionera bromsarna eller inte.
Med skitsnack avsåg jag verkstaden.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Motionera bromsar

9
Allt mekaniskt som jobbar i en tuff miljö behöver en inslitningsperiod. Bästa sättet att hålla bromsarna i trim är att använda dem och ett tips är att då och då trycka ut kolvarna det sista att vid stillastående trycka hårt på bromspedalen upprepat några gånger ca 3-4 sek i stöten. Att använda ABSen är ännu bättre då det blir ett pulserande som ser till att de inte kärvar fast med tiden så använd dem när det finns tillfälle t ex vintertid eller på grusväg. Jämför med en slagskruvmejsel som använder små små stötar för att få loss en fastrostad skruv. Hårda inbromsningar är bra också, men kanske inte alla som gillar det. Kort sagt, använd bromsarna för att få dem att fungera felfritt. Ta det dock lugnt med helt nya belägg.

Re: Motionera bromsar

10
Jag har haft WV Bubbla 1303S, SAAB 900, WV Vento, å ytterligare ett knippe bilar. Redan när jag hade Saab'en (utan abs) fick jag lära mig att man ska bromsa hårt för att motionera bakbromsarna. WV Vento var körd vad gäller bromsar oavsett vad man gjorde, men det var ju en WV...

När jag hade en Chrysler fick jag problem med en EGT-ventil (kostade ca 5000 att fixa). Fick då lära mig att inte bara bromsarna måste motioneras; du måste även varva motorn/gasa max av och till, för annars får du problem med EGT eller diverse andra saker som jag inte minns vad de heter... När jag köpte en MC, BMW 800ST påpekade de nogsamt att jag måste bromsa så att ABS aktiverades, helst varannan körning men minst var fjärde och minst en gång i månaden för att bromsarna skulle hålla sig optimala. När den togs ut efter vintern skulle man köra ett gäng tokinbromsningar för att få bromsarna i skick.

Kort sagt behöver bilen "motioneras" rätt ofta och helst när motor m.m. är varmt. Den är gjord för att klara av extrema situationer och måste utsättas för påfrestning av och till...
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"