Annons

Lång tid till service

1
Har en 1,7 diesel uttagen till midsommar 2012. Nu veckan före midsommar i år pratade jag med KIA-säljarna i Norrköping (TB-bil) och frågade hur jag gör med service eftersom jag skulle ut på långresa i Sverige under semestern. Ville gärna serva innan semestern. Bilen hade då gått ca 2800mil och verkstadspersonalen säger att man får överstiga 3000 mil med 200. Alltså för att behålla garantierna måste den servas senast vid 3200 mil. Fick då en tid som var två månader framåt i tiden, 28 augusti! Detta kommer alltså att betyda att jag får ställa bilen minst en månad. Har nu kört 3140 mil... Skulle alltså behövt beställa tid i april för att vara säker! Men man har ju ingen aning om hur mycket man kommer att köra framåt i tiden. Visst, det är semestertider även för verkstadspersonalen men det här är lite löjligt. De bokar in bilen hela dagen men hur lång tid tar det egentligen, en timma?
Detta var den första stora besvikelsen med Sportage. Den andra är att den bara får dra 1200 kg med 1,7-dieseln. Inte många husvagnar som kommer under det inte. Andra modeller av Sportage kan dra 2 ton! Detta hade jag ingen tanke på vid beställningen av bilen. Nu löste det sig med en vagn som precis kommer på 1200 kg och som funkar då vi bara är två som åker. Men barnfamiljer får passa sig!
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Lång tid till service

2
Enklast är att ringa runt och kolla med andra verkstäder, kan man åka 10-20 mil för att serva så lär du ju hitta en tid snabbare,
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"