Annons

Köpa "ny" bil som tillverkats 2012-08

1
Hej,

Är precis på väg att köpa en kampanjbil för bra pris. Nu ser jag att bilen är tillverkad 2012-08 och köpt av bilhandlarn 2012-09. Visst kommer den att räknas som en 2012:a vid värdering etc? Är det dumt att köpa en "ny" bil som är tillverkad för 9 månader sen eller är det vanligt? Vad borde priset ligga på i förhållande till en med tillverkningsår 2013? Bilen är ingen demobil utan har rullat 0 mil.
Annons

Re: Köpa

2
Dom skriver väl ny bil i kontraktet och garantin börjar ju gälla den dag bilen tas i bruk så det borde väl inte vara några problem, handlarna brukar ju gå på modellår och din bil borde ju vara en -13 om den är tillverkad så sent tror jag.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Köpa

4
Det finns ofta en anledning till att det är en "Kampanjbil", de måste finnas plats i hamnen när de nya modellerna lassas in...
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Köpa

5
Tjena.

JAg har köpt min Sportage nyligen på samma sätt. Dina garantier gäller från att bilen har fått reggplåt, dvs från September. Samma sak med service...

JAg använde mig av det som en bra hävstång för att förhandla ner priset på bilen. Vid leverans bör du sen fråga om alla vätskor etc. Öppna och kolla så att det är rent och snyggt över allt. Bilen har ändå stått i mer än 6 månader...

Lycka till!

mvh
/Jonas

Re: Köpa

6
Jag tolkade frågan som om att bilen är ett år äldre än vad den är när den ska bytas in en gång. D.v.s. att man räknar den som äldre än vad den är och då kan man få sämre inbytespris. Se till att förhandla riktigt bra vid ditt köp så detta inte känns i plånboken när du ska byta.
En handlare har enklare att skicka med div. saker än att sänka priset. Så snacka till dig dragkrok, bagagerumsmatta, full tank, motor- och coupévärmare, vinterhjul eller iaf något av detta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Köpa "ny" bil som tillverkats 2012-08

7
Triangli skrev:Tjena.

JAg har köpt min Sportage nyligen på samma sätt. Dina garantier gäller från att bilen har fått reggplåt, dvs från September. Samma sak med service...

JAg använde mig av det som en bra hävstång för att förhandla ner priset på bilen. Vid leverans bör du sen fråga om alla vätskor etc. Öppna och kolla så att det är rent och snyggt över allt. Bilen har ändå stått i mer än 6 månader...

Lycka till!

mvh
/Jonas
Garanti och service gäller från den dagen bilen registreras för trafik alltså ställs på. Alla bilar som kommer till Sverige får ett reg nr och en reg plåt tilldelad direkt vid importen i hamnen och där av datumet på skylten som alltså är datumet då skylten trycktes och har inte med bilen att göra. Efter importen så ska bilen reggas för trafik i Sverige och är det som i mitt fall då min bil fick sina plåtar i november 2012 men reggades för trafik på lev datum i mars 2013 ja då gäller garantin från mitt lev datum. Dom hade ju iofs kampanj bilar som redan stått på reggade en tid och dom var 10 000 billigare än min.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Köpa

8
Köpte en bil på kampanjpris!, Den blev inreggad av säljaren samma dag som jag hämtade den och det datumet är det som gäller för garantier, alltså då bilen är "uttagen"
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic

Re: Köpa e

9
Tack för alla svar. Bra info!

Jag hittade lite info kring detta, jag är tydligen inte den enda som reagerar. Brytpunkten för modellår följer ju inte kalenderår och varierar mellan märke och modell. Beror helt enkelt på när fabriken skiftar modell. Konsumentverket säger att om bilen inte är körd eller tidigare registrerad och om den är av det senaste utförandet och inte är äldre än tolv månader från tillverkningsdatumet är den juridiskt sett att betrakta som ny.

Tydligen kan bilhandlare försöka utnyttja det när man säljer bilen (hävda att det i det här fallet skulle vara en 2012:a) men är man medveten om hur det funkar så är det ju inget problem.

Re: Köpa

10
DavidB skrev:
Triangli skrev:Tjena.

JAg har köpt min Sportage nyligen på samma sätt. Dina garantier gäller från att bilen har fått reggplåt, dvs från September. Samma sak med service...

JAg använde mig av det som en bra hävstång för att förhandla ner priset på bilen. Vid leverans bör du sen fråga om alla vätskor etc. Öppna och kolla så att det är rent och snyggt över allt. Bilen har ändå stått i mer än 6 månader...

Lycka till!

mvh
/Jonas
Garanti och service gäller från den dagen bilen registreras för trafik alltså ställs på. Alla bilar som kommer till Sverige får ett reg nr och en reg plåt tilldelad direkt vid importen i hamnen och där av datumet på skylten som alltså är datumet då skylten trycktes och har inte med bilen att göra. Efter importen så ska bilen reggas för trafik i Sverige och är det som i mitt fall då min bil fick sina plåtar i november 2012 men reggades för trafik på lev datum i mars 2013 ja då gäller garantin från mitt lev datum. Dom hade ju iofs kampanj bilar som redan stått på reggade en tid och dom var 10 000 billigare än min.
Ok.

Min återförsäljare hävdar annorlunda. De säger att det kan bli problem med garantier etc. Min bil är tillverkad 201209 och tagen i trafik 201305. Första service skall vara gjord innan 201409 och garantin är liknande. Så jag ser bara längre tid som en bonus. Men tipps är att få allt i skrift från din återförsäljare så att de inte kan krypa undan om du fortfarande äger bilen när garantierna börjar närma sig sitt slut.

Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"