Annons

Re: Köpa

11
Triangli skrev:
DavidB skrev:
Triangli skrev:Tjena.

Min återförsäljare hävdar annorlunda. De säger att det kan bli problem med garantier etc. Min bil är tillverkad 201209 och tagen i trafik 201305. Första service skall vara gjord innan 201409 och garantin är liknande. Så jag ser bara längre tid som en bonus. Men tipps är att få allt i skrift från din återförsäljare så att de inte kan krypa undan om du fortfarande äger bilen när garantierna börjar närma sig sitt slut.

Lycka till
Nej det kan inte stämma, om nu första service ska göras inom ett år kan det ju inte räknas från när bilen är tillverkad........ tänk dig själv en bil som tillverkas borta i asien och kommer till handlaren efter nått halvår på båt. Ska den in o servas efter 6mån?
Nä, Första regdatum gäller.
Om du kollar upp den på transportstyrelsen, vad står det då under "i trafik första gången"?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Annons

Re: Köpa

12
Min återförsäljare hävdar annorlunda. De säger att det kan bli problem med garantier etc. Min bil är tillverkad 201209 och tagen i trafik 201305. Första service skall vara gjord innan 201409 och garantin är liknande. Så jag ser bara längre tid som en bonus. Men tipps är att få allt i skrift från din återförsäljare så att de inte kan krypa undan om du fortfarande äger bilen när garantierna börjar närma sig sitt slut.

Lycka till[/quote][/quote][/quote]

Nej det kan inte stämma, om nu första service ska göras inom ett år kan det ju inte räknas från när bilen är tillverkad........ tänk dig själv en bil som tillverkas borta i asien och kommer till handlaren efter nått halvår på båt. Ska den in o servas efter 6mån?
Nä, Första regdatum gäller.
Om du kollar upp den på transportstyrelsen, vad står det då under "i trafik första gången"?[/quote]

Och dessutom så ställer dom ju in serviceindikatorn så att den börjar räkna ned den dagen dom gör leveransservice på bilen alltså i princip samma dag man hämtar bilen :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Köpa

13
Årsmodell på bilen utläses på chassinummret ;)

Kolla det 8 de tecknet...räknat bakifrån.

C=2012 ....... D=2013
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Köpa

14
Garantier och service börjar ticka när bilen registreras som tidigare nämnts, inget annat. När vi värderar en bil däremot så är modellåret av vikt, inte tillverkningsmånad/-år. Kolla chassinummer, det är enklast, det blir lätt lite klurigt annars med olika år hit och dit. Börjar en säljare/köpare tjafsa så är det bara att visa upp ett D och nu även ett E för modellår 2014 så är saken klar. Att man får bilen till ett bra pris kan ha med många olika saker att göra, en del bilar går det helt enkelt troll i och står därför bara och kostar pengar utan att det egentligen finns någon annan anledning än att bilen ligger på sida 3-4 i sökningarna och då gör du dig ett riktigt bra klipp.

Var noga med att kolla så att handlaren inte registrerat bilen på firman(eller egentligen: var noga med att betala "rätt" pris), för då snackar vi garanti- och servicetid. Det är ovanligt men det händer då bilfirman jagar registreringar, bonus och liknande.. Men det där brukar dagens handlare sköta rätt bra själva och vara ärliga med då branschen jobbar hårt för att fila bort skojarryktet som byggts upp tidigare. Jag har personligen aldrig varit med om att någon undanhållit sådan information då det är av stor vikt för kunden.
Christoffer Svensson
Biva Falun
Telenr: 023-934 28
Email: christoffer.svensson@biva.se

Re: Köpa

15
Man kan ju också kolla på vad en "begagnad" Sportage skulle kosta från 2012, för att få lite hävstång i sin förhandling. Att säga till bilhandlaren att för tillfället så är det mer fördelaktigt för mig att köpa en begagnad bil som är lika gammal. Visst, den kanske har gått några mil mer, men den största värdeminskningen har redan gjorts.

Kolla typ http://www.autouncle.se/se/begagnade-bi ... ar%5D=2012 för att få en överblick över marknaden.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"