Annons

Imorgon beställer jag en Sportage

1
Ja då var det dags för mig och min familj att gå med i Kia-stallet.

Vi ska sälja vår BMW 320dA M-sport -08 och köpa en ny vit Kia Sportage 1.7 CRDi med komfortpaket.

17" fälgar ingår men jag väljer till original 18" som jag köper vid sidan om så får 17" bli till vintern.
Sidesteps och hasplåtar vill jag ha men det är hutlöst dyrt att köpa med bilen så det tänker jag beställa på Ebay, där kostar det 4456:- + frakt och eventuella avgifter.

Någon som har tips på däck till Sportagen? Jag har tänkt mig de här:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... sowigan=So

Sen undrar jag om trim/effektbox till 1.7 motorn. Jag har sett att det har funnits ett par trådar om det förut men de har stängts ner av olika skäl. Jag är fullt medveten om att garantin försvinner om man monterar en effektbox men den smällen får man ta. Det är så pass stor prisskillnad upp till 136hk dieseln så en 115hk + effektbox blir ett bra alternativ. Är det någon som har några egna erfarenheter och kan rekommendera något?

Jag såg att KCR har 15-årsjubileum och säljer en effektbox till kampanjpriset 3900:- just nu. Ordinarie pris 6900:-.
Sen finns det ju Dieselkraft.se också men jag har ingen bra koll på vad man ska ha. Farsan har en KCR-box i sin Land Rover Discovery TDV6 HSE och det har funkat bra i flera år nu.
Annons

Re: Imorgon beställer jag en Sportage

2
Trevligt och välkommen i gänget!

Det låter som du gör ungefär samma som jag, 17"arna används på vintern och KIA's 18"are på sommaren. Angående sidosteg så valde jag att slänga på det på bilen men har skippat hasplåtar. De från Kia är ju i plast och bara show. Fram har jag nu en fronbåge med ordentligt skydd som går ner in under skyddsplasten under motorn. Bak har jag funderat på att köpa en hasplåt av aluminium från Ebay men har inte "kommit till skott" än, får se om det blir av.

Angående effektbox så låstes trådarna då det diskuterades hur man skulle kunna lura Kia och behålla alla garantier (vilket inte är så snyggt om KCC skall agera som officiell märkesklubb) men gör man som du och accepterar att man förbrukat garantin genom att göra en modifiering så är det bara att snacka på. Ingen skillnad på det och på att montera en vinge, montera andra fälgar eller liknande. Minns inte vem men vet en som monterade en effektbox och han blev nöjd. Minns inte heller om det var en 1.7 eller 2.0 motor han hade men alla förbättringar är ju förbättringar. :)

Har du fler frågor är det bara att skrika, har haft min vita MY12 (2.0l bensin) i 15 månader nu och fortfarande väldigt nöjd.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Imorgon beställer jag en Sportage

4
Niklas skrev:Trevligt och välkommen i gänget!

Det låter som du gör ungefär samma som jag, 17"arna används på vintern och KIA's 18"are på sommaren. Angående sidosteg så valde jag att slänga på det på bilen men har skippat hasplåtar. De från Kia är ju i plast och bara show. Fram har jag nu en fronbåge med ordentligt skydd som går ner in under skyddsplasten under motorn. Bak har jag funderat på att köpa en hasplåt av aluminium från Ebay men har inte "kommit till skott" än, får se om det blir av.

Angående effektbox så låstes trådarna då det diskuterades hur man skulle kunna lura Kia och behålla alla garantier (vilket inte är så snyggt om KCC skall agera som officiell märkesklubb) men gör man som du och accepterar att man förbrukat garantin genom att göra en modifiering så är det bara att snacka på. Ingen skillnad på det och på att montera en vinge, montera andra fälgar eller liknande. Minns inte vem men vet en som monterade en effektbox och han blev nöjd. Minns inte heller om det var en 1.7 eller 2.0 motor han hade men alla förbättringar är ju förbättringar. :)

Har du fler frågor är det bara att skrika, har haft min vita MY12 (2.0l bensin) i 15 månader nu och fortfarande väldigt nöjd.
Tackar :).

Din frontbåge ser riktigt trevlig ut, vad är det för modell och vad kostar en sådan?
Visst är det bara plast men det är enbart för utseendets skull, det är ju inte ens fyrhjulsdrift på bilen så jag kommer inte att köra den i terrängen direkt. Det blir en stadsjeep av den :).

Re: Imorgon beställer jag en Sportage

5
Frontbågen köpte jag från Ebay, kostade typ 4000-4500kr inkl frakt från Slovakien till Sverige, tillverkas av steeler.pl. Dock vet jag inte om den säljs där längre.

Skyddsplåt under har man för om/när man kör på småvilt eller kör in i en hård snövall så inte plast spricker eller går sönder.

Klart bilen är fyrhjulsdriven, min är det. :)
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Imorgon beställer jag en Sportage

6
Niklas skrev:Frontbågen köpte jag från Ebay, kostade typ 4000-4500kr inkl frakt från Slovakien till Sverige, tillverkas av steeler.pl. Dock vet jag inte om den säljs där längre.

Skyddsplåt under har man för om/när man kör på småvilt eller kör in i en hård snövall så inte plast spricker eller går sönder.

Klart bilen är fyrhjulsdriven, min är det. :)
Jag snålade lite och köpte 1.7 dieseln och då är det framhjulsdrift. Har ingen större nytta av fyrhjulsdrift i framtiden som jag ser det även om jag haft det på ett par andra bilar tidigare.

Nu är bilen beställd, gick på 218 000:- med komfortpaket, gummimattor i kupé och bagage och 4st 18" originalfälgar.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"