Annons
Annons

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

2
Vi tecknade ett serviceavtal när vi köpte bilen, betalar 300kr/mån och får gratis service. Jag har för mig att de sa att "billiga" service kostar 4000kr och de dyrare 6000kr. Så räknar man på 4500-5000kr/år så blir det billigare med avtalet på 3600kr/år.

Sen servas en KIA diesel bara vartannat år och körsträckan är dubbelt så lång som för bensinare. Men sen vet jag inte om dieselservice ligger på samma pris eller om de är dubbel så dyra. Men rent generellt är väl att diesel är dyrare att serva än bensin och att automat är dyrare än manuell. Så jag hade inte räknat med mindre än 4000kr och snarare 5000kr och uppåt mot femsiffrigt för en service. :)
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

9
Garantin är bra. Men jag kan inte tro att en motor rasar varje månad, gör den det så kanske Kia ska sluta tillverka bilar.

En bil är ju en bil, den kan hålla 2 dagar den kan hålla 10 år. Man kan ju nyttja garantin upp till 7 år kanske och göra service med stämpel. Men efter 7 år är det tveksamt om stämpeln är värd nått. Visst bilen blir kanske lättare att sälja, men spelar det verkligen någon på en bil med ett lågt värde. Speciellt en bruks Kia. Själv tog jag över servicen på Min Kia själv vid 7300 mil. Jag anser helt enkelt att rasar bilen så har jag ju motorgarantin genom Länsförsäkringar. De har både el motorgaranti upp till 8 år eller 12 000 mil.

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... orsakring/

Men denna diskussion kan pågå i all evighet, alla har vi ju olika intressen (tex meka bil) så nu lämnar vi tillbaka tråden till de som lämnar bilen till service och lämnar information om dess kostnader. Det är mycket intressant att se siffrorna, själv bytte jag bakre bromsbelägg för 300 kr, Kia ville ha 2300. Det tog 10 minuter att byta beläggen på bådas sidor och avmontering av hjul 15 minuter. Man undrar ju liksom vad teknikern tar betalt för. Men de ska ju betala löner och lokaler så klart.

Kias mål är ju att bilen ska hålla så hög kvalitet som möjligt under 7 år, att så många människor ska vara rädda för att bryta garantin så att de lämnar Kia bilen till Kia verkstad och utför service. Samt att så få människor som möjligt ska utnyttja garantin, därför bygger de heller inga skitbilar. För Kia vill ju inte sitta och betala massa dyra reparationer.

Det är ju en affärsidé detta, och den går ut på att låsa in kunden och göra kunden rädd att bryta garantin under 7 år. Suverän affäridé. Cashen rullar in. Det var inte bara när de sålde bilen som de tjänar pengar, utan de har en garanterad inkomst under 7 år per bil som de lyckas hålla kvar i sitt järngrepp.

En service för 8800 gör man lätt själv för 1500 SEK cirka. Nu vet jag ju inte ruktigt vad som ingår i 6000 milaservicen, men det är en motor, lite oljor, glödstiften byter man inte alls, de byts bara när de går sönder, eller märks att de blir dåliga, överlag håller de bilens livslängd. Bränslefilter, luftfiler, lite smörjning i bärarmarna. Ja vad som nu ingår. Inga svåra saker. Programvaruuppdatering kan man mog glömma efter 7 år, De har nog fullt upp med att utveckla nya bilar och vill inte sitta och skapa mjukvara till en gammal Kia.

Däremot är det suveränt att köpa en Kia i andra hand av någon som följt Kias rekommendationer, någon bättre begagnad bil finns nog inte, det är bara att tacka och ta emot. Alla fel är ju tillrättade, så ägare två eller 3 är ju verkliga vinnare i denna garantidjungel.

Som sagt ,detta kan man diskutera i all evighet.

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

10
Hittade det här på nätet. Service punkterna är samma för Sportage.

kia originalservice


Beroende på årsmodell och miltal byter vi ut olje-, luft- och pollenfilter samt olja och bromsvätska m.m. Vi använder självklart alltid Kia originaldelar samt smörjvätskor enligt fabrikens specifikation.

I samband med servicen kontrolleras identiteten på din bil mot Kias världsomspännande system gällande förbättringar och kontroll av komponenter. Detta innefattar även äldre bilar och ingår vid en Kia Originalservice


Serviceprogram för Kia cee’d 1,6 diesel

Kontroll av GDS-beträffade felkoder & uppdateringar
Kontroll av fjärrkontroll centrallås
Kontroll av interiörsbelysning inlk. Varningslampor
Kontroll av luftkonditionering & värmarsystem
Kontroll av bilbälten
Smörjning av gånggärn & låscylinders
Smörjning av motorhuvsöppnare & låshakar
Kontroll av vindruta, torkare, spolare & alla speglar
Kontroll av yttre belysning & signalhorn
Kontroll & justering av strålkastarinställning
Byte av kupéluftfilter
Kontroll av förstahjälpensats och utgångsdatum
Kontroll av däcktryck
Kontroll av reservhjul
Byte av luftfilter
Kontroll av spolarvätskenivå
Kontroll av kylsystem
Byte av bromsvätska
Byte av bränslefilter
Kontroll av batteriets tillstånd
Kontroll av AC-kompressor, system & kylning
Kontroll av slangar & rör i motorrummet




Byte av motorolja & oljefilter
Kontroll av chassi & kaross, bultar & muttrar
Kontroll av däckmönster
Kontroll av bränslesystemet, slangar & tanklock
Kontroll av styrväxel, länkage & damasker
Kontroll av skivbromsbelägg & bromsskivor
Kontroll av bromsledningar, slangar & anslutningar
Kontroll av handbroms
Kontroll av underrede, korrosion, rost & skador
Inspektion av främre upphängning & kulleder
Kontroll av drivaxlar
Kontroll av avgassystem & upphängningar
Kontroll av växelspak
Kontroll av gas- & kopplingspedal
Kontroll av parkeringsbroms
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"