Annons

Re: Bränsleförbrukning

81
Hoppas på lite expert input. Står i valet och kvalet om vilken dieselmotor jag ska välja till min Sportage, har hört rykten om att den större motorn dricker våldsamt mkt mer än den lilla. Litar inte riktigt på KIA´s egna uppgifter utan vänder mig till er. 8-)
Annons

Re: Bränsleförbrukning

83
Efter 280 mil så säger färddatorn att snittförbrukningen ligger på 0,51l/mil. Jag är mycket nöjd! Kör max 100km/h på motorväg, har 3,7mil till jobbet och största sträckan är just på motorväg. Vid 100 så ligger varvtalet på strax under 2000 varv på sexans växel. Gillar verkligen motorn, redan vid 60 vill den ha in femmans växel och vid 70, sexan. Därav den låga förbrukningen.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränsleförbrukning

85
Min Sportage ´12 med 1,7 litersdieseln har nu gått ca 1200 mil. Efter att ha kört ett tag med nya Nokian Hakkapelitta SUV dubbdäck på originalfälgarna 17" så drar den 0,75 ltr per mil verklig förbrukning. Det gör ca 0,1 ltr mer än med sommardäck. Är övervägande stadskörning.
Noteras kan att färddatorn visar 0,1 ltr lägre snittförbrukning än verkligheten så här har Koreanerna en del kvar att lära sig. Hade tidigare en Passat ´02 och den datorn stämde på pricken.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

90
Jag körde tor Dalarna i helgen och testade motorvägsförbrukning då jag haft på känn att bilen drar väl mycket då man kör lite för fort och ville kolla. Jag körde:
Stockholm-Enköping i 130 och bilen drog då ca 1 l/mil (2.0 CRDi 184 hk).
Enköping-Stockholm i 110 och bilen drog då ca 0,6.

Någon som märkt av detta fenomen? Det är lite väl stor skillnad tycker jag...
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"