Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

151
Kia sportage, 2012 1.6 bensin. 0.7, uppmätt mellan två tankning. 23 mil emellan. Slö bil, men mekar själv så bensin passar mig bra. 4 tändstift, olja, multirem, luftfilter så är bilen servad för 1000 kr istället för 4000-7000.

Vid en annan mätning tog den 0.8, men då var det mest stadstrafik.

Stor bil och snygg, men ändå en liten bil som tar vettigt med bensin. Bra köp. Konstruktionen är enkel och vettiga reservdelspriser. Om man köper delar från Tyskland Bosch, continental, etc etc.

Bosch luftfilter 170 kr istället för 400 kr his kia och Mekonomen. Multirem 170 kr istället för 400 kr.

Tex mister auto.
Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

152
Har min första Sportage, en 2019 CRDI 1.7 med AWD och DCT. Det är min första bil med automat, någonsin. Måste säga att jag var mycket missnöjd med förbrukningen inledningsvis. Visst, hade bara manuella, 2WD, "snål-KIA´s" innan att jämföra med, och denna är en SUV men AWD och DCT. Carensen tex, en 115hk men 7-säten, en fantastisk bil om man behöver utrymmet drog ca 0.5/mil, mot Sportagens 0.76-0.81 (uppmätt under ca 2000mil, litar ej på färddatorn). Rätt stor skillnad om man kör 3000mil/år.

Nu till det "roliga" i sammanhanget: Jag upplevde att DCT:n levde sitt eget liv ibland, särskilt med farthållare inkopplad och lägre hastigheter, ca 70-90km/h. Ett exempel (finns även på film för att visa serviceteknikern på KIA), är att jag kör på slät väg i 80 km/h med farthållare inkopplad, så blir det ett nedförslut så bilen slutar gasa och bilen rullar av sig själv. Inget konstigt med det utan det underliga är när bilen når slät väg igen. Då växlar den ner från 7:an til 6:an, 5:an och ibland även 4:an! Ligger sedan kvar där i allt från några hundra meter till oändligt, eller till jag går över till man-läge och skiftat till 7:an, för att sedan återgå till auto-läge (och då stannar den kvar på 7:an). Alltså 4:an i 80km/h bör ju påverka förbrukningen negativt!

Åkte i alla fall in till KIA och serviceteknikern var inte alls förvånad. Hon berättade att det kommit en uppdatering på DCT:n och vi bokade in tid för denna. Efter uppdatering testade jag såklart att åka en av de kända sträckorna med samma förutsättningar som innan (hastighet, farthållare mm). Funkade klockrent! Ingen nedväxling och jag testede flera gånger, med lite olika hastigheter och resultatet var bra, ingen nedväxling. Har nu kört ca 400mil med nya mjukvaran och förbrukningen har sjunkit till 0.67 (0.64 enligt färddatorn) och det är ju jättebra!

Frågan är bara varför inte KIA sänder ut en bullentin på detta, utan eventuellt väntar till första service på 3000mil för att åtgärda? Jag menar, 3000mil med en extra förbrukning på en deciliter/mil och ett dieselpris på låt säga 16kr, blir 4800kr extra för mig att betala! Kommer ihåg en sådan bullentin på en av Carenserna jag haft, en uppmaning att åka in till verkstad för att kontrollera något stag till bränsletanken tror jag det var. För besväret fick man en bränslecheck att tanka för. Det var verklig kundservice, men det var när KIA var relativt nya på marknaden och kanske kände sig tvingade för att inte få dålig publicitet?

Hursomhelst är jag numera mycket nöjd med hur DCT:n funkar och kan även acceptera bränsleförbrukningen.
Nuvarande KIA:
Sportage 1.7 CRDI 2019 DCT AWD
Tidigare KIA´s:
Carens 1.7 CRDI 2014 MAN
Carens 2.0 CRDI 2007 MAN

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"