Annons

Gäller garantin om man tankar vanlig city diesel med RME? ( standard i varje tapp)

1
Köpte min Kia Sportage igår fast det är en 2014 model med 1,7 liters dieseln. Läste instruktionsboken och där framgår det tydligt att man inte får använda någon diesel med RME tillsatser eller andra utfyllnads tillsatser, då gäller inte garantin.. All diesel man köper på landtapp innehåller mer eller mindre RME (mellan 5 -7 %). Eftersom jag är båtägare och har en Penta diesel vet jag hur känsligt det är med dieselkvalliteter. Man får aldrig tanka landdiesel i en båt då det kan bildas bakterie gele tank och bränslesystem.

För båt finns Vit diesel som är city diesel utan RME ( dyr runt 17,50 litern) eller om man är ohederlig köpa Grön diesel som är den gamla typen av giftig diesel som används av yrkessjöfarten men som ändå säljs "fritt" i sjömackar. Den gröna funkar bäst avseende kraft, smöjning och ingen risk för igensatta filter. Som båtägare vräker jag alltid i Grotamar eller http://www.hjertmans.se/produkter/motor ... sats-236ml. Detta dödar alla bakterier som sätter igen dieselfiltren. och tar även med vatten ut från tanken. Hur det är att använda i en bil verkar ingen kunna tala om åtminstånde på KIA där jag köpte bilen.

Någon som har någon erfarenhet? Kan någon på Kia kanske tala om vilken diesel jag kan använda här i Sverige för min bil? Är det ok tillsätta bakteriedödande tillsats typ Grotamar eller Sta-bil till dieseln för att förhindra igensättning?
Annons

Re: Gäller garantin om man tankar vanlig city diesel med RME? ( standard i varje tapp)

4
Volvo och den mackkedja de äger var värst, Preems diesel liksom Staoils, sådär.De har numera minskat innehåll av "matolja".
När det var aktuellt med igensatta filter osv så var det Volvo och Kia som syntes mest i tidningar och debatt.
Forumet har en lång tråd om just filterproblemet, länk ---> http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=124&t=3155.

Preem har även (här lokalt iaf) klisterlappar på pumparna här om minskat innehåll av vegetabiliska oljor....

Själv tankar jag oftast på Preem, tidigare även Jet/Ingo
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Gäller garantin om man tankar vanlig city diesel med RME? ( standard i varje tapp)

5
Statoil är ju nu Circle K. De äger Ingo och det är samma tankbil som åker från Cirkle K till Ingo fast soppan är billigare. Man blir orolig då politikerna med vilje kräver att man skall blanda upp dieseln med olika vegetabiliska och animaliska fetter trots att det resulterar i motorstopp och motorstörningar. Känner en som tankade vanlig citydiesel från landtapp och hällde i sin Aquador båt. Motorstopp utanför Mollesund, sjöräddning och rengöring av tank + bränslesystem 15 000 kr . Undra hur många som har dött på sjön grund av skiten de häller i dieseln? Bra tänka på miljön , men säkerhet är viktigare.

Re: Gäller garantin om man tankar vanlig city diesel med RME? ( standard i varje tapp)

8
All diesel som säges på mackarna kan man tanka oavsett vilket Bolag. Att CirkelK skulle vara renare är skit snack de har samma diesel som andra.
Däremot ska man undvika att tanka vid stationer som har liten omsättning, där kan vatten finnas i tankarna på grund av kondens. De flesta tankar Preem diesel, den tunga trafiken anser Preem vara den bästa service kedjan.. OKQ8 ska man undvika då de har något som ger mycket skum i dieseln.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"