Annons
Annons

Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

23
TobbeP skrev:
basportage skrev:Men hallå, det är väl ändå bara 0,05 l/mil skillnad. Inte 0,5...
Jo visst är det så om du räknar /10km= 1 mil.. Men om du läser hela texten han skrivit så ser du att han använder sig av
beräkningen /100km= 10 mil
Ja siffrorna är från färddatorn och är i 100km så om det står 0,6L/mil så är det 6L/100km osv. För övrigt varför skulle jag ljuga om siffrorna? Jag inget att vinna eller förlora på dem, bara min uppskattning.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

24
HB021 skrev: Ja siffrorna är från färddatorn och är i 100km så om det står 0,6L/mil så är det 6L/100km osv. För övrigt varför skulle jag ljuga om siffrorna? Jag inget att vinna eller förlora på dem, bara min uppskattning.
Ja precis "HB021", men jag tror han menar första inlägget med det han skrev!,
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

25
Aaaaaaaaaa,! Jag blir inte klok på en fläck vad gäller den här beräkna soppa historien!!

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så vi dom första två tankningarna sa mätarn och datorn att nu var det slut, jag åker och tankar och konstaterar att det finns 10-13 liter kvar i tanken! Lite smått förbryllad räknar jag på massa siffror och får fram att snittförbrukningen enligt datorn stämmer ganska exakt med verkligheten 0,63l/mil-0,65l/mil! :thumbup:

Eftersom det var exakt lika båda ggr så tänkte jag att jag provar att åka på trippen den här gången!
Jag räknar på en snittförbrukning något högre än vad datorn säger så jag har en felmarginal!
Datorn sa vid det här laget 0,62l/mil, då räknade jag på 0,67 och får då fram att jag bör kunna åka minst 86,8 mil,

Sagt och gjort, jag började tuffa på! Jag tänkte att jag åker Max 83mil så jag har en felmarginal där med! Pratade med ÅF också och han tyckte också jag skulle prova och att det verkade konstigt!

Panik :crazy: :crazy: I Onsdags var jag på väg hem från jobbet, hade 78 mil på trippen och allt var uträknat att jag skulle tanka när jag kom hem till stan. 4,5mil! :thumbup: snittförbrukningen låg fortfarande på 062l/mil och den har ju som sagt stämt rätt bra! Och räknat högt så jag hade en felmarginal hade jag också!

Och vad händer :clap: kör soppa torsk :clap: :crazy: ! Efter Max 1mil 79,1 på trippen! Hahahahahahahla
Tur man har Assistans, för det är inte så jävla bra att köra stopp med en diesel, måste luftas och grejas!! Det blev bärgar flak till Borlänge och närmsta mack!
Fyllde upp bilen och får bara i 53,6 liter :eh: det betyder att det fanns 4,4liter kvar när jag körde stopp :thumbdown: och på 4,4 liter bör jag ha kommit minst 6mil!

Irriterande!! Tanken i våra bilar måste vara konstigt byggd eller pumpen väldigt klen eftersom inte all soppa lyckas ta sig till motorn!

Sammanfattning!! Kör inte soppa torsk med era Dieslar! Det var riktigt krångligt att pumpa upp trycket och lufta, det tog en bra stund för mig och Assistans Kåren! :wave:

Ska ta detta vidare till KIA!
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

26
Bra att du tar detta vidare, vi är ganska många som märker att något är fel. men vad jag vet så är det alltid ca 2 liter kvar i tanken när den är "tom" detta för att säkerställa att det inte blir för hög procent bensinångor.

men på 4.4 lite anser jag att man bör kunnat köra ett tag till. Lampan som lyser vid reserven är ju från 10liter kvar i tanken men den börjar ju lysa väldigt långt före. allt kanske hänger ihop med tat man inte ska räkna på 58L utan kanske 54L när man räknar osv, men det verkar ju konstigt.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

27
Ja knepigt är det!

Jo visst ska det alltid finnas typ 2liter kvar pga säkerhet men dom litrarna skall inte vara medräknade i den skrivna Volymen eftersom dom inte kan användas! Har jag för mig iaf! Så i verkligheten så bör tanken ha en volym på 60liter!

Sen är det ju som du också märkt mycket soppa kvar när den säger att det är slut!! Typ 13liter :shock:
Så jag åkte många mil efter att den sa att det va slut! Sen dog den endå när det sedan visade sig vara 4,4liter kvar!!

Om det nu är så att man bara ska räkna med 54 liter så borde det stå att Volymen på tanken är 54 också annars kan det bli många missförstånd!! :thumbdown:
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

28
TobbeP skrev:Ja knepigt är det!

Jo visst ska det alltid finnas typ 2liter kvar pga säkerhet men dom litrarna skall inte vara medräknade i den skrivna Volymen eftersom dom inte kan användas! Har jag för mig iaf! Så i verkligheten så bör tanken ha en volym på 60liter!

Sen är det ju som du också märkt mycket soppa kvar när den säger att det är slut!! Typ 13liter :shock:
Så jag åkte många mil efter att den sa att det va slut! Sen dog den endå när det sedan visade sig vara 4,4liter kvar!!

Om det nu är så att man bara ska räkna med 54 liter så borde det stå att Volymen på tanken är 54 också annars kan det bli många missförstånd!! :thumbdown:

Jag håller helt med dig, riktigt konstigt är det.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

29
TobbeP skrev:Aaaaaaaaaa,! Jag blir inte klok på en fläck vad gäller den här beräkna soppa historien!!

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så vi dom första två tankningarna sa mätarn och datorn att nu var det slut, jag åker och tankar och konstaterar att det finns 10-13 liter kvar i tanken! Lite smått förbryllad räknar jag på massa siffror och får fram att snittförbrukningen enligt datorn stämmer ganska exakt med verkligheten 0,63l/mil-0,65l/mil! :thumbup:

Eftersom det var exakt lika båda ggr så tänkte jag att jag provar att åka på trippen den här gången!
Jag räknar på en snittförbrukning något högre än vad datorn säger så jag har en felmarginal!
Datorn sa vid det här laget 0,62l/mil, då räknade jag på 0,67 och får då fram att jag bör kunna åka minst 86,8 mil,

Sagt och gjort, jag började tuffa på! Jag tänkte att jag åker Max 83mil så jag har en felmarginal där med! Pratade med ÅF också och han tyckte också jag skulle prova och att det verkade konstigt!

Panik :crazy: :crazy: I Onsdags var jag på väg hem från jobbet, hade 78 mil på trippen och allt var uträknat att jag skulle tanka när jag kom hem till stan. 4,5mil! :thumbup: snittförbrukningen låg fortfarande på 062l/mil och den har ju som sagt stämt rätt bra! Och räknat högt så jag hade en felmarginal hade jag också!

Och vad händer :clap: kör soppa torsk :clap: :crazy: ! Efter Max 1mil 79,1 på trippen! Hahahahahahahla
Tur man har Assistans, för det är inte så jävla bra att köra stopp med en diesel, måste luftas och grejas!! Det blev bärgar flak till Borlänge och närmsta mack!
Fyllde upp bilen och får bara i 53,6 liter :eh: det betyder att det fanns 4,4liter kvar när jag körde stopp :thumbdown: och på 4,4 liter bör jag ha kommit minst 6mil!

Irriterande!! Tanken i våra bilar måste vara konstigt byggd eller pumpen väldigt klen eftersom inte all soppa lyckas ta sig till motorn!

Sammanfattning!! Kör inte soppa torsk med era Dieslar! Det var riktigt krångligt att pumpa upp trycket och lufta, det tog en bra stund för mig och Assistans Kåren! :wave:

Ska ta detta vidare till KIA!
Det kan ju variera hur mycket du får i med tanke på att diesel skummar ganska bra när man tankar.

I aftonbladet när dom testade kia ceed diesel för ca 1 år sedan mot volvo v50 tror jag att det var. Då hade dom toppfyllt så dom hade diesel upp till locket för att kolla hur datorn stämde.

Här är adressen där testen är. http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... easer=true

Men som sagt det är inte bra att toppfylla för brännslet måste ha volym till att expandera på vid ex temperatur växlingar.

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

30
Ja visst är det så att det kan skumma lite och att man inte får i fullt!! Men 13liter skum tror jag inte! :mrgreen:

Fick svar idag av KIA, pratade med ÅF som ringde direkt till KIA, fick svaret att dom visste om att det var så för det är den felmarginalen/säkerhetsmarginalen KIA har! Dom tyckte det va så det skulle vara!! Men hallå en säkerhetsmarginal på 10-13 liter va väll lite väl att ta i!!

Jaja bara att gilla läget antar jag!! Dom hade nån kampanj ute nu om att byta Vakumpump på -11 Sportage! Men inget som rörde mitt problem!! Om många klagar till KIA om problemet så kanske det blir nåt i framtiden!!

Förutom detta så är jag sjukt nöjd med bilen!!! :thumbup: :thumbup:
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"