Annons
Annons

Dragkrok

32
hanse1 skrev:Har tänkt montera en dragkrok, fast eller infällbart. Till er som monterat drag själva, är det förborrade hål och vad säger Kia om att man själv monterar draget?
Ja det är förborrade hål för själva dragkroken ja, men det det är elsatsen som är det stora jobbet att få till... :-P
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Dragkrok

33
Ok, jag förstår att elen kan vara ett bekymmer med att bl.a. dra en pluskabel till batteriet. När jag hämtade min Kia i går frågade jag säljaren om att montera draget själv. Han svarade att monteringen måste göras av en auktoriserad bilverkstad men sedan kom en annan försäljare fram och sa att man kan montera själv. Ja, vad ska man tro?

Dragkrok

34
Va de kan ju inte begära det av dig, kostade mig 3500kr att göra det själv och 10000kr hos Kia så antagligen kostar jobbet 6500kr vilket är ganska fint att spara OM man KAN göra det själv....
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Dragkrok

35
Jag beställde drag till min bil på TB-bil i Norrköping och de avrådde från avtagbart drag då de ofta kärvar och blir problem att besikta. Tog ett fast drag med nånting som ska göra att backsensorerna funkar. Allt till en kostnad av 7500 kr.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Dragkrok

37
Det låter ju betydligt enklare än att dra en kabel till batteriet. Antar att strömmen räcker till om man tar allt från bakljusen. Jag kommer nog inte att ha nytta av mer ström än det som åtgår till släpets ljusanordning.

Dragkrok

38
hanse1 skrev:Det låter ju betydligt enklare än att dra en kabel till batteriet. Antar att strömmen räcker till om man tar allt från bakljusen. Jag kommer nog inte att ha nytta av mer ström än det som åtgår till släpets ljusanordning.
Om du stjäl strömmen från ett backljus riskerar du ju att bränna någon kabel på vägen samt säkringar, reläer osv. Jag tittade på de kablarna men de såg mycket tunna ut och vågade inte riskera något....

Tänk på att vissa vill kunna koppla in stora släp med backljus som drar en hel del ström, husvagn osv. Vad tror du händer då om din kontakt tar ström från en kabel som är dimensionerad för 15w? :-P

Dessutom är det ju svårt att hitta vilken kabel som är vilken utan något slags färgschema.
ImageUploadedByTapatalk1339346818.613145.jpg ImageUploadedByTapatalk1339346818.613145.jpg Visad 3970 gånger 141.35 KiB
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Dragkrok

40
Det tragiska är att man måste riva ut allt för att dra den lilla usla kabeln eftersom allt sitter om lott...

Alternativet om man vet att man ska inte ska förbruka mer än 120w....någonsin.... så kan man koppla via cigarette uttaget bak.

För min del var detta inget att fundera på eftersom jag hade redan kopplat xenon backljus via det vilket drar 60w totalt vid start. Sedan har jag kopplat LED backljus via "nya" separata ledaren till släpvagnsuttaget med 20A säkring så jag jag vet att jag inte förstör något.

Här finns lite bilder från min installation:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 0&start=10
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"