Annons

Planer för bilen

1
Idag lämnade jag in bilen på Waxdepån för lackbehandling. Senare när solen börjar titta fram kommer jag även fixa solfilm på samma ställe 5%, alltså helsvart vilket jag älskar på speciellt vita bilar...

Jag tänker beställa en svart-matt grill samt en motorhuvsskydd.
Sedan hittade jag en najs bakvinge som jag är jättesugen på men är osäker på om jag vågar i och med lackgarantin osv... (vågar jag bara limma fast den eller borra fast den också) jag vet inte om lim räcker, den borde inte väga så mkt men man vill inte heller vara orolig för att den kan ramla när man ligger på motorvägen så att stackarn bakom får den på sin bil :oops: Men egentligen borde tex blästring och skit inte påverka garantin om jag har vinge på taket liksom...

Sedan jobbar min granne på lackfirma så i värsta fall kan jag lämna in hos han för kompispris..

Men jag funderar på om jag ska lacka KIA fälgarna svarta hos honom. Tyvärr har jag 17" fälgarna då jag inte kunde få bra pris på 18" för då hade jag inte fått bilen för kampanjpris enligt Salle... Enda problemet är att svarta fälgar ser mindre ut så fjuttiga 17" kanske ser ut som 16" och då spelar det ingen roll om fälgarna är snygga till min vita bil :(

Sista funderingen är om jag ska ha kromdetaljer eller kolfiber i interiören :crazy:
Annons

Re: Planer för bilen

3
Bor du i Stockholm norrort? Med tanke på att du köpt bil av samma säljare som jag och gjort lackförsegling och solfilm hos vaxdepån. Hör av dig om du har tankar och funderingar kring bilen och modifikationer. Bor själv i Vallentuna.

Själv monterar jag en vinge på bilen inom kort. Om du gör det glöm inte att du måste modifiera antennen som annars tar i vingen varje gång du öppnar bakluckan. Själv kommer jag köra på en hajfena men finns billigare lösningar med bara kortare "pinne" att skruva i fästet på taket.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Planer för bilen

4
Glöm inte LED ramp :-P
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Planer för bilen

5
Strandberg74 skrev:Jag tänkte samma som dig - svart fälgar är trevligt, tänkte först på svarta org fälgar, men vill ju inte förstöra org fälgars, så jag tänkte på "plasti dip" kolla på youtube. Men blev svarta 19" som ska på i vår.
Det där med plasti dip såg intressant ut. Men dina 19" vad är det för några? Jag vill också helst köpa 19" icke original med rädd för blästring då inte garantin gäller om man inte har KIA:s originalfälgar eller EXAKT de måtten som dom kräver...
Niklas skrev:Bor du i Stockholm norrort?
Yes, jag är norrortsunge, uppväxt i Åkersberga men bor i Sollentuna nu hehe.! Vad ska du köra för vinge då? Ska du borra fast den? Jag tittade lite på denna men kom på att jag fan har en liten liten svart vinge ovanför backkameran :clap: Men det skulle bli så jävla snyggt med denna.. En annan fråga, vad har du för procentsats på din solfilm? Körde du på 5%?
Jag är orolig att det blir FÖR Mörkt för frugan eftersom rutorna redan är lite tonade. Men jag vill ha helsvart utifrån, det är så snyggt =D

http://www.ebay.com/itm/Trunk-Wing-Rear ... 93&vxp=mtr

Re: Planer för bilen

6
5% körde vi på. Vi monterade solfilm för att barnen skall kunna se på film på dvdspelare och spela på ipads oavsett årstid och tid på dygnet. Så skönt med mörkt bak i bilen när man kör. Det enda negativt är väl att sikten bak när man backar är noll men har du backkamera så använder du ju inte innerspegeln ändå. Sen är ju bakrutan så liten att man inte ser något ut genom den ändå. :)

Kommer köpa en vinge från antingen Direct4x4 i UK eller från en säljare i Korea. Notera att ingen säljer vingar med Pearl White (WD) eller vad färgen heter. De har bara Clear White (UD). Jag tänker dock köpa en svart vinge så bryr mig inte så mycket om matchningen mot vita lacken, kolla länken här: http://www.direct4x4.co.uk/kia-sportage ... of-spoiler
Där ser man en Clear White vinge monterad på en Pearl White bil, vingen ser aningens gulblekt ut.

Dessa vingar fästs med dubbelhäftande 3M tejp och sitter fast med små hakar runt bagageluckan vilket gör det omöjligt att vingen flyger av bilen oavsett hur fort du kör. Ingen borrning behövs alltså. Annars hade jag inte fått köpa vingen för frun. ;)

Frågan är om man skall köpa dyrare vinge från UK (140+36+30) £175 eller samma modell billigare från Korea £112 men då riskera tull, moms och postavgifter. Risken är ju att det drar iväg en del på en summa av £112, men kanske inte sammanlagt mer än £63. Det är det jag funderar på...
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Planer för bilen

7
Niklas skrev: Dessa vingar fästs med dubbelhäftande 3M tejp och sitter fast med små hakar runt bagageluckan vilket gör det omöjligt att vingen flyger av bilen oavsett hur fort du kör. Ingen borrning behövs alltså. Annars hade jag inte fått köpa vingen för frun. ;)
Ser faktiskt ut som dom jag länkade till, med clips o allt förutom att på bilderna från min länk verkar det som att färgen är den "rätta".. Såg inte lika gult ut som från den engelska sidan. Men den sidan verkar najs, tack för den.
Det blev svårt detta haha, priset på den koreanska versionen blir typ detsamma med shipping men som du säger så vet man ju inte med tullen... Hittade inget om bilar på deras sida men såhär står det om motorcyklar...

Delar till motorcykel

3,7 % TULLSATS

25 % MOMS

Re: Planer för bilen

9
Niklas skrev:Bilderna säger inget om vad du får. Litar mer på färgkoderna och det är inte rätt. Jag har varjefall WD på min. Koden sitter på vänster b-stolpe. Vi skulle kunna beställa ihop, oavsett var vi köper och hjälpas åt med monteringen. Delad frakt är alltid skoj. :)
Det håller jag absolut med om =) Känns väl säkrare att beställa från 4x4 sighten.
Men när lönen kommer nästa vecka kommer jag att beställa en mattsvart grill och motorhuvsskydd, så då kan jag berätta hur det blev med tull och skit... Men på tal om vingen, du tror inte det blir fult när vi har den svarta vingen under??

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"