Annons

Godkända fälg- & däckdimensioner enligt KIA Sverige

1
Fick precis svar från KIA angående restriktioner för däck och fälg för att inte riskera att rostskyddsgarantin skulle sluta att gälla:
Godkända specifikationer för KIA Sportage:

16" - 215/70R16, 6.5x16 ET 31.5

17" - 225/60R17, 6,5x17 ET 35

18" - 235/55R18, 7.0x18 ET 40.5

Med vänliga hälsningar
KIA Motors Sweden AB
Kundtjänst
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Annons

Re: Godkända fälg- & däckdimensioner enligt KIA Sverige

6
Då det uppstod en del frågetecken både här och från däcksäljare har jag dubbelkollat om siffrorna i mitt första inlägg som jag fick av Kia verkligen stämde. Detta är det senaste svaret:
Hej,
Detta är mått och specifikationer som fabriken anger och det är det som gäller.

Mvh
Tillbehör / Accessories
Kia Motors Sweden AB
Han hänvisar alltså till siffrorna vi fick av dem och att dessa är de som gäller. Så då finns det egentligen bara två alternativ: köpa Kias egna 18"-fälgar eller köpa andra fälgar och inte bry sigom eventuella stenskott. Detta då varken Molway, Special Fälgar, Svenska Fälg, OCL Brorsson eller någon annan fälgsäljare har fälgar i exakt de dimensionerna som krävs av Kia.

Jag kommer troligen köra på alternativ två och köpa andra fälgar då jag skall bygga egna stänkskydd (ej de som sitter på era bilar då dessa är för små) till bilen för att skydda sidorna ännu mer från sten och stänk från hjulen. Återkommer med mer bilder när montering sker...
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Godkända fälg- & däckdimensioner enligt KIA Sverige

10
En KIA-säljaren hänvisade mig till OCL-Brorsson och det är ju via honom jag kommer att ta ev garantikrav. Så om KIA:s återförsäljare säger att de fälgar som finns hos OCL funkar på en Sportage när man kollar i deras konfigurator. Jag vet att det är fler som har haft problem med detta och det finns möjlighet att sätta dit större stänkskydd, vilket jag tacksamt skulle vilja beställa, men om jag nu skulle få för mig att skaffa nåt som inte är KIA original, tex en Dotz Tupac, 8,5x19" med ET 35, skulle detta då bli helfel eller vad tror ni?

Tänker lägga vinterhjul på original 17" och sätta nya sommarsulor på 19" i vår.

Kan sälja 4 original 17" sommardäck med 900 mil då, någon spekulant?
Senast redigerad av Niklas den 18 sep 2012, 21:53, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Justering för att undvika missförstånd
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"