Annons

Bilbatteri Sportage-12 1.6

1
Hej,

Vilket passar?

Kia har tyvärr någon konstigt idé att pluspolen ska vara 2mm tjockare på batteriet så ett standard batteri från bosch passar inte, så då måste jag byta fäste. Minuspolen är standardstorlek.

Original batteriet är nått Ssang Yong. Omöjligt att köpa på nätet.

Vet ni nått bosch eller varta som passar med polerna?
Annons

Re: Bilbatteri Sportage-12 1.6

2
Kia är ju så duktiga så de har ju satt i ett 2 cm högre bilbatteri än ett standardbatteri, så det är svårt att hitta ett batteri som passar. Vet någon om det finns en adapterplatta att sätta under ett standardbatteri så man får upp till i höjd?

Pluskabeln är nämligen så stel så den går knappt att sänka neråt, då blir det ett tryck på batteripolen uppåt som vill skjuta bort kabeln från batteripolen.

Angående den tunna batteripolen på batteriet, det är nått fel på kia pluskabeln, den har dålig kvalitet, så jag får byta den, den tål inte att lossas på och skruva tillbaka då den är i någon slags mjuk billig metall.

Jag förstår att detta problem kanske inte uppkommer så ofta då alla lämnar sin bil till en Kia verkstad, de är till och med förvånade när jag köper reservdelar över disk och säger att alla Kia ägare lämnar in sina bilar. Jag tänker inte betala 2000 för ett Saang Yong batteri (Kia Original) när jag kan få ett Bosch eller Varta 1000 kr billigare. men då blir det ju lite såna här problem som uppkommer tyvärr, men ett bilbatteri kan man tycka borfde vara standardstorlek på, särskilt runy 60 Ah, men det tyckte inte Kia. Däremot har jag utrymme att stopp ai ett 75 ah batteri då batteriplattan är både större på längd och bredd än vad Kia batteriet är.
Senast redigerad av Caprice77 den 24 mar 2020, 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"