Annons

Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

1
Jag köpte bilen ny i april 2016. Därefter har jag kört ca 1000 mil per år. Under de tre åren har två varningssystem blivit inaktiva enl. ett meddelande i displayen. Panikbromssystemet har blivit inaktivt vid tre eller fyra tillfällen och dödavinkelvarnaren nästa någon gång i månaden. När jag stänger av motorn och startar den på nytt så är system åter aktiva. Är jag på långresa måste jag stanna och starta om motorn för att systemen ska fungera igen. Jag påtalade problemet i samband med första servicen nu i april men verkstaden hittade inga fel.

I dag lämnade jag in bilen till en annan KIA-verkstad eftersom det klonkande när jag vred på ratten och det konstaterades ett fel på styrväxeln, som ska bytas. Samtidigt berättade jag om fel i varningssystemet och fick just besked att verkstaden inte hittar något fel.

Nu har jag skrivit till KIA Sverige och frågat vad jag ska göra eftersom man inte hittar något fel. Har någon på forumet råkat ut för samma typ av fel?
Annons

Re: Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

2
hanse1 skrev:Jag köpte bilen ny i april 2016. Därefter har jag kört ca 1000 mil per år. Under de tre åren har två varningssystem blivit inaktiva enl. ett meddelande i displayen. Panikbromssystemet har blivit inaktivt vid tre eller fyra tillfällen och dödavinkelvarnaren nästa någon gång i månaden. När jag stänger av motorn och startar den på nytt så är system åter aktiva. Är jag på långresa måste jag stanna och starta om motorn för att systemen ska fungera igen. Jag påtalade problemet i samband med första servicen nu i april men verkstaden hittade inga fel.

I dag lämnade jag in bilen till en annan KIA-verkstad eftersom det klonkande när jag vred på ratten och det konstaterades ett fel på styrväxeln, som ska bytas. Samtidigt berättade jag om fel i varningssystemet och fick just besked att verkstaden inte hittar något fel.

Nu har jag skrivit till KIA Sverige och frågat vad jag ska göra eftersom man inte hittar något fel. Har någon på forumet råkat ut för samma typ av fel?
Har du någon extrautrustning monterat på bilen så som extraljus eller dragkrok?
Har du krok kan det t.ex vara så att elkablaget är feldraget och ligger framför radarn så att den blir inaktiv
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

4
Verkstadschefen på en KIA-verkstad i Örebro som jag har pratat med om mitt bekymmer berättade att en felaktigt dragen elledning till draget mycket väl kan störa sensorerna till dödavinkelvarnaren. Det innebär att inget fel registreras i bilens dator. För att kontroller eldragning måste man tydligen demontera hela plastpartiet under bakluckan. Jag ska prata med KIA-verkstaden som monterade draget. Vägrar de göra något åt saken får jag väl leva med bekymret eller själv försöka demontera plastpartiet.

Re: Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

5
hanse1 skrev:Verkstadschefen på en KIA-verkstad i Örebro som jag har pratat med om mitt bekymmer berättade att en felaktigt dragen elledning till draget mycket väl kan störa sensorerna till dödavinkelvarnaren. Det innebär att inget fel registreras i bilens dator. För att kontroller eldragning måste man tydligen demontera hela plastpartiet under bakluckan. Jag ska prata med KIA-verkstaden som monterade draget. Vägrar de göra något åt saken får jag väl leva med bekymret eller själv försöka demontera plastpartiet.
Räcker med att demontera baklyktorna som sitter på karossen för att kontrollera så kablaget ligger rätt eller inte.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

6
FilipLyxell skrev:
hanse1 skrev:Verkstadschefen på en KIA-verkstad i Örebro som jag har pratat med om mitt bekymmer berättade att en felaktigt dragen elledning till draget mycket väl kan störa sensorerna till dödavinkelvarnaren. Det innebär att inget fel registreras i bilens dator. För att kontroller eldragning måste man tydligen demontera hela plastpartiet under bakluckan. Jag ska prata med KIA-verkstaden som monterade draget. Vägrar de göra något åt saken får jag väl leva med bekymret eller själv försöka demontera plastpartiet.
Räcker med att demontera baklyktorna som sitter på karossen för att kontrollera så kablaget ligger rätt eller inte.
Ok! Hur ska kablarna ligga för att inte störa?

Hasse

Re: Krånglande varningssystem Sportage GT-Line 2016

9
Panikbromsen har gett upp ett par gånger, då har jag legat på tok för nära bilen framför i kökörning en längre stund... samma för dej?

När jag har kåpsläpet kopplat kan ibland döda vinkelvarningen ge upp.

Jag har tolkat båda problemen att något i systemen tycker det är konstigt att sensorerna påverkas konstant en längre tid och därmed stänger ned systemen.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Problem"