Annons

Sportage 2013 diesel trög växelspak och lägger av vid gaspådrag

1
Nu håller jag på att få felen åtgärdade på min Sportage.
Bilen går fint och är fon men en del ”småfel” har uppståt.
Ja ingen panik bara man ser till att ha en flexibel bilmek på byn.
Jag har i min ungdom repat och trimmat bilar så man har åtminstone lite koll på läget.
Nåväl allt fungerade bra men växlarna blev tröga och kopplingen tog ganska djupt men inga tendenser till att slira.
Nåväl, bad leken justera upp kopplingspedalen lite grann i kupén, det är hydraulisk koppling med hydrauliken utan för växellådan, tack för det KIA.
Fortfarande trög på växlarna. Jag bad leken beställa en ny koppling med urtramningslager, pirat från Mekonomen.
Som sagt det var som vi trodde lamellcentrumet var totalslut inte lamellen men fjädrar och de mekaniska delarna hade ramlat isär och fjädrarna hade delat sig i småbitar. Nu efter lamellbytet är växlingen helt OK igen, sånär som att 1 ans växel nu blivit trög att få i, jag får dra i tvåans växel och sedan i med 1 an.
Jag hade samma problem när jag fick kopplingen bytt på Yetin för ett tag sedan, men då lyfte vi bara på vajern petade på fjädern och la tillbaka vajern igen och då var allt OK.
Jag skall titta om det är ett liknande problem på Sportagen.
Sedan var det problemet att den stannade vid gaspådrag, det var det traditionella KIA felet med bränslefiltret som blir igensatt, vissa efter bara 1700 mil, men min har i alla fall gått 14 tusen mil jämt,
Jag tog hem ett filter från skruvat.se, men när det skulle monteras visadedet sig att anslutningsskruven låg lös inne i filtret, så det blev att åka en snabbis till Mekonomen och köpa det dyrare Bosch filtret, jag bät även luftfiltret samtidigt för det kan också ge upphov till motorstopp.
Filtret satt dumt till mot torpedfäggen med en bränsleslan med svår snabbkoppling, man fick riva rätt mycket, batteri, hållare, mm.
Men nu går den som en klocka igen,
Ett fel kvarstår nu, farthållaren, går inte att aktivera trots att det lyser i instrumentet.
Jag skall tillbaka till leken, förhoppningsvis är det standardfilter med kontaktdonen vid koppling och bromspedal som inte ger kontakt.
Vi får se, men det gäller att se sig om efter en bra och ”någorlunda” billig mekade, pris koppling med arbete 5000 kr. Filterbyte 500kr.
Annons

Re: Sportage 2013 diesel trög växelspak och lägger av vid gaspådrag

3
[quote="Beaver3"
Som sagt det var som vi trodde lamellcentrumet var totalslut inte lamellen men fjädrar och de mekaniska delarna hade ramlat isär och fjädrarna hade delat sig i småbitar. kr.[/quote]

Jag råkade ut för EXAKT samma fel. KC motors i Malmö hade bilen i 5 veckor men bytte bara lamellerna och sket i urtrampningslager så nu har jag ett ylande ljud när jag ska släppa upp kopplingen från stillastående, , det gick inte på garantin, försäkringsbolaget kallade det slitage (bilen hade gått 8500 mil) och vägrade betala de 10.600 kr som KC Motors krävde av mig. Bilen kördes till verkstaden men kunde inte köras där ifrån efter deras så kallade ”felsökning”. Vill påtala ett varningens ord för märkesverkstäder och i synnerhet KC Motors i Malmö. Hade fått lokala meken att göra det för 3-4000kr (!!).

Det enda jag har att brottas med nu är en pulsande acceleration 1500-2000 rpm, vid låg belastning. Och en parkeringssensor fram som ballar ur i tid och otid.

Ska egentligen ha bilen ett år till funderar starkt på att byta in den.
Skriv svar

Återgå till "Problem"