Annons

Ingen drift vid AWD ???

1
Ja - då var det dags för lite gnäll igen.... :twisted:

Kia Sportage 2.0 AWD -13.

Körde fast bilen med husvagn i somras och blev (för första gången) tvungen att aktivera "Lock-funktionen" för AWD.

Det klunkade till vid knapptryckningen och AWD´n var aktiverad - bil och husvagn drogs loss om än med en bil o vagn som vart prickig av lera som aldrig förr.... men loss var vi och skönt var det.

Nu i snöstormen härom veckan var det dags igen (för andra gången) att använda AWD´n - hade kört fast i snön vid vändningsplan här hemma, tack o lov.

Kopplade i AWD´n och inget hördes och inget hände.... :think: Gjorde om samma manöver flera gånger men utan att få i AWD´n.

Ringde verkstaden och fick tid idag 18/1 2016. Verkstaden teskörde bilen och kunde ganska snart konstatera att det fanns ingen fungerande AWD, så han ringde Kia Tekn. Supporten och rådgjorde om problemet.

Kia säger att det "inte är något fel", utan att fyrhjulsdriften är "lite svag eller känslig" på Kias bilar...???

Konstigt tyckte jag då man, vad jag förstått, skall kunna "låsa" AWD-funktionen vid behov och köra med denna upp till ca 40km/h. Som Kia beskrev det tycker jag det mera låter som en beskrivning av hur det fungerar med AWD´n utan själva låsfunktionen, men men.

Verkstadskillen påpekar att den inte är svag, utan fungerar inte alls och de ger med sig till slut att godkänna en garantiundersökning (?)

Killen på verkstaden säger att Kia är näst intill hopplösa att ha att göra med när det gäller garantiärenden som det här och han kunde räkna upp ett flertal liknande ärenden som Kia krånglar med.

Just i mitt fall så har jag fått en återbesökstid den 25/1 kl.10 och väntar på resultat från verkstaden i frågan.

Han trodde dock att det var en "magnet-växel" som slutat fungera och lovade att försöka hjälpa mig med detta.

Tråkigt dock att Kia skall hålla på så här. Man har ju garantin som följer bilen och då förväntar man sig att den skall gälla när problem uppstår. Har läst lite här på forumet och sett att även andra haft krångel i garantiärenden hos Kia. Detta borde tas upp med Kia för diskussion och kanske gärna via någon mediakanal som "Vi bilägare" eller liknande.

Har ni haft liknande problem hos Kia och hur har det löst sig för er???

Vi får se vad som sker i detta ärende. Återkommer efter nästa besök...

Kör lugnt i vinterväglaget :wave:
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013
Annons

Re: Ingen drift vid AWD ???

2
Ja kias garanti är en skämt. Dom gör allt för att kunden ska betala kalaset. Själv så fick jag fel på växellådan (100 mil) och fick kämpa för att inte behöva betala 60 lakan. Efter reparation så sjunger 6ans växel fortfarande som en kanariefågel.
Läste om en kund som fick sidorna blästrade men ingen åtgärd pga att han inte hade original fälgar, han talade om för kia att det var Kia 18" fälgar som satt på bilen när han köpte den ny och fick svaret: original är 16" det där är eftermonterat tillval.
Jag själv kommer inte att köpa kia i fortsättningen. Är väldigt nöjd med bilen men missnöjd med företaget.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Ingen drift vid AWD ???

5
Ja, nu har bilen varit inne och Kia har checkat med sin "felsökningsdator". De hittade naturligtvis inget fel via den, men dock så upplevde verkstadskillarna samma problematik som jag vid testkörning av bilen - ingen fyrhjulsdrift vid låsning av awd.

Dock har den automatiska fyrhjulsdriften börjat fungera igen (precis häromdagen), men själva "låsningen" av awd´n fungerar fortfarande inte.

De på verkstaden söker Kias egna servicetekniker, men har ännu inte fått något svar i från dem....?

Nu skall tydligen Kias regionchef komma till Hudiksvall imorgon (2016-02-05) och då skall problemställningen föras över till honom, så då få vi väl se vad som sägs.

Blir det inget positivt utfall av detta får man väl dra det upp en instans och som "Torgskräck" skrev - det får bli ARN...!

Tråkigt om man skulle behöva hamna där, men så kan det bli ibland.



Jag återkommer.... ;)
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Ingen fungerande AWD ???

6
Ny kontakt idag med servicefirman för att höra mig för om vad som händer med awd´n.

De har nu varit i kontakt med Kia-servicesupport och de låter meddela att detta är tydligen ett "känt" problem att själva "lås-funktionen" slutar fungera helt plötsligt.

Dock kräver Kia att bilen noggrant måste gås igenom för att konstatera att felet verkligen sitter där - jävligt konstigt kan tyckas, då de ena stunden säger att felet är känt och sedan detta... ja, ja.... Bilen skall lämnas in nu i alla fall och felsökas för andra gången i ordningen.

Felet som tidigare konstaterats skall tydligen vara att själva magnetväxeln slutar fungera - frågan jag ställer mig är "Hur många Kia-bilar som rullar på våra vägar utan att veta om att AWD´n slutat fungera???"


Sprid infon vidare om detta då felet kan vara långt mycket större än vad Kia själva vill låta påskina!!!! :!: :!: :!:
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Ingen drift vid AWD ???

7
Jaha ja....

Ny verkstadschef på "firman" och så börjar vi om då..... tralalalalalala :crazy:

Ny "digital inspelning" av bilen som ånyo skickats ner till Kia för analys - den andra i ordningen.

Bilen har jämförts med andra och problemet är konstaterat - ingen 4-hjuls drift alls!

Nu återstår bara att höra vad Kia säger i ärendet (igen) och om de kommer byta ut och laga eller om det blir ARN.

Jag har redan förklarat för "chefen" att jag inte accepterar något annat än reparation eller inlösen av hela bilen och blivit ombedd att avvakta ytterligare 1 gång till, då han personligen skulle prata med Kia om problemet.

Fasen - känner mig inte tillfreds med Kia´s garantier alltså.... servicen (den andra i ordningen) hann jag göra samma dag som bilen var inne på felsökning och den gick lös på 4.500 spänn och detta gick ju som smort, då man ska betala för att kunna ha garantin.... oj och suck vad trött man blir..... Nej tummen ner för detta. :thumbdown:
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Ingen drift vid AWD ???

8
Ja, kias garanti har jag börjat få dåliga vibbar av, verkstäderna har noll befogande, kontakten mellan kia och verkstäderna tar tid, får man avslag och verkstaden säger tyvärr och inte vill hjälpa mer står man där, för kontakt med den som tagit beslutet på kia sverige får man inte.
Har frågat men sådan info gavs inte ut.

Så får man nej kan man inte argumentera för kommunikationen stängs ned punkt slut.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Ingen drift vid AWD ???

9
Äntligen fick jag besked från verkstaden - Kia byter själva "magnet-växeln" !!!!

Magnet-växeln har slutat fungera av okänd anledning och det innebär att bilen saknar 4-hjulsdrift.

Frågan man kanske skall ställa sig är - "Hur många kör med en bil utan fungerande 4-hjulsdrift" då det inte är helt självklart att man märker att den saknas?

Ni som kör med AWD bör ju rimligtvis kolla att allt funkar som det ska och sprid gärna informationen om problemet, då det har inträffat tidigare enl. verkstads chefen.
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013
Skriv svar

Återgå till "Problem"