Annons
Annons

Re: Urladdat Batteri efter 7 dagar

12
Jag förutsätter att du inte har haft mer problem med ditt batteri.
Efter lite efterforskning så ett 80 AH batteri är det som en diesel av din storlek minst ska ha.
Nedan har du lite info.

http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf

Vi bilägares tips:
Så här undviker du att bli stående med tomt batteri i din nya bil:
•Kör du korta sträckor finns bara ström till driften av all elektronik, inget blir över till att ladda batteriet.
•Var sparsam med elsits, defroster, klimatanläggning radio och värmerutor, innan bilen är varmkörd. Ladda upp batteriet en gång i månaden.
•Finns tillgång till eluttag skaffa en stödbatteriladdare att koppla in så laddas batteriet när bilen inte används.
•Vid långa körsträckor laddas batteriet. Men det kan ändå behövas en rejäl uppladdning än då.
•Ett välskött batteri (välladdat) håller längre.
:thumbup:

Re: Urladdat Batteri efter 7 dagar

13
Mats R skrev:Jag förutsätter att du inte har haft mer problem med ditt batteri.
Efter lite efterforskning så ett 80 AH batteri är det som en diesel av din storlek minst ska ha.
Nedan har du lite info.

http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf

Vi bilägares tips:
Så här undviker du att bli stående med tomt batteri i din nya bil:
•Kör du korta sträckor finns bara ström till driften av all elektronik, inget blir över till att ladda batteriet.
•Var sparsam med elsits, defroster, klimatanläggning radio och värmerutor, innan bilen är varmkörd. Ladda upp batteriet en gång i månaden.
•Finns tillgång till eluttag skaffa en stödbatteriladdare att koppla in så laddas batteriet när bilen inte används.
•Vid långa körsträckor laddas batteriet. Men det kan ändå behövas en rejäl uppladdning än då.
•Ett välskött batteri (välladdat) håller längre.
:thumbup:
Okej!
Enligt Vi bilägare ska man undvika att använde de saker som kommer med bilen som drar el, då kan man lika gärna åka "spark":-)
Man kan tycka att man inte ska behöva stödladda ett nytt bilbatteri, låter väldigt risigt i mina öron.
Min Volvo S80 3,2 stod 30 dagar på en långtidsparkering en vinter, när jag kom tillbaka startar den utan en tillstymmelse till klent batteri...det kallar jag Kvalité:-)

Re: Urladdat Batteri efter 7 dagar

14
En sak om batterier och Kia. Vi som har/hade ISG(?) det där med att den stannar motorn om man har friläge i och släpper upp kopplingen så stannar motorn. Dessa bilar har ett batteri som fysiskt är en tredjedel större än ett vanligt batteri och är på 65A. Den senare Kiamodellerna har inte denna funktion längre och då har de även ett normalt batteri.
Det är kanske därför detta problem inte märkts av tidigare....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Urladdat Batteri efter 7 dagar

15
Vet du vad du har för batteri? är det gel eller vatten?
Hur mätte verkstaden upp batteriet? kontrollerade dom laddningen från bilen? Som föregående talade om?)
Är det gjort ett belastningstest? Hur använder du bilen, kör du mest korta eller långa sträckor? Diesel eller bensin?
Många moderna bilar klarar inte av småkörningar tyvärr,,,
Skriv svar

Återgå till "Problem"