Annons

Öppna bagageluckan inifrån?

1
Som rubriken lyder, går det inte att öppna/låsa upp bagageluckan inifrån? Jävligt störande att behöva stänga av bilen varje gång :S
Jag vet att man låser upp med knappen på nyckeln men det funkar inte när nyckeln sitter i och bilen är igång??

Eller är det så enkelt att jag bara behöver klicka på "lås-upp" knappen vid dörren? Det får jag ju göra när någon ska in i bilen, den kanske är kopplad till bagageluckan också? :think:
Annons

Re: Öppna bagageluckan inifrån?

2
Så fort bilen har kommit i rullning (>20kmh?) låses alla dörrar (inkl bagageluckan) automatiskt. Dörrarna låses upp genom att trycka på knappen på förardörren alternativt dra i handtaget (på insidan) två gånger. Så fort tändningen stängs av låses alla dörrar automatiskt upp.

Så vill du öppna bagageluckan när bilen är igång och har rullat (dvs efter att dörrarna låsts automatiskt) så måste du trycka på upplåsningsknappen på förardörren. Sportagen är den första bilen där jag haft denna funktion och efter snart ett år som ägare har jag fortfarande INTE lärt mig detta. Jag går ut, drar i dörrar, svär, går tillbaka till förarplatsen, låser upp och går till dörren igen. MEN det är en bra funktion som förhindrar att barn bara slänger upp dörrarna och eventuella carjackings.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Öppna bagageluckan inifrån?

3
Det ska vara vid 5 km/h.. haha jag håller med dig.. Varje gång jag plockar upp frugan så står hon där och försöker öppna dörren :lol: .. kommer nog aldrig lära mig detta heller men som du säger, det är ändå bra funktion, sålänge inte barnen drar i handtagen 100 ggr så att dörren ändå öppnas :p
Niklas skrev:Så fort bilen har kommit i rullning (>20kmh?) låses alla dörrar (inkl bagageluckan) automatiskt. Dörrarna låses upp genom att trycka på knappen på förardörren alternativt dra i handtaget (på insidan) två gånger. Så fort tändningen stängs av låses alla dörrar automatiskt upp.

Så vill du öppna bagageluckan när bilen är igång och har rullat (dvs efter att dörrarna låsts automatiskt) så måste du trycka på upplåsningsknappen på förardörren. Sportagen är den första bilen där jag haft denna funktion och efter snart ett år som ägare har jag fortfarande INTE lärt mig detta. Jag går ut, drar i dörrar, svär, går tillbaka till förarplatsen, låser upp och går till dörren igen. MEN det är en bra funktion som förhindrar att barn bara slänger upp dörrarna och eventuella carjackings.

Re: Öppna bagageluckan inifrån?

4
Denna funktion måste bort....

Jag har haft en Sportage sedan i Fredags, tackar för välkomnandet (klappar mig själv på ryggen) 8-) ,men jag kan inte med denna funktion.

Jag förstår självklart hur man har tänkt och en viss marknad där man riskerar rån vid rödljusen är det behövligt, men i Sverige?!

Är det någon som har pratat med KIA om att få detta bort kodat?

Re: Öppna bagageluckan inifrån?

5
OggE skrev:Denna funktion måste bort....

Jag har haft en Sportage sedan i Fredags, tackar för välkomnandet (klappar mig själv på ryggen) 8-) ,men jag kan inte med denna funktion.

Jag förstår självklart hur man har tänkt och en viss marknad där man riskerar rån vid rödljusen är det behövligt, men i Sverige?!

Är det någon som har pratat med KIA om att få detta bort kodat?
Jag ringde och sa till på verkstaden, dom gjorde det medans jag väntade. Kostade inget för mig iallafall.

Lycka till!

/Riley
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250

Re: Öppna bagageluckan inifrån?

10
En vanesak. Man får trösta sig med att det i alla fall går att öppna förardörren och kliva ur med motorn igång utan att bilen får spel och plingar/varnar, vilket inte funkar på Audin. Det går också att köra iväg utan att ha spänt fast bilbältet, vilket jag kan tycka är bra när man bara ska parkera om bilen hemma. Det funkar inte heller på Audin, vilket jag kan tycka är lite överbeskyddande.
Skriv svar

Återgå till "Problem"